Global kristendom och interreligiösa relationer

Global kristendom och interreligiösa relationer är ett tvärvetenskapligt ämne vars huvudfokus är kristendom i möten mellan kulturer, religioner och kyrkor. Ämnet utgår från kristendom som en polycentrisk religion och undersöker hur människor på olika platser i världen har utövat sin tro, tolkat och deltagit i religionens sammanhang i det sociala, kulturella och politiska livet.

Global kristendom i Lund

I Lund är vi en grupp forskare som fokuserar på kristendomen som levd religion, inbäddad och förkroppsligad i intra- och interreligiösa sammanhang. Hur har kristendomen upplevts och uttryckts lokalt? Hur har kristendomen upplevts och uttryckts globalt? Och hur hänger det lokala och det globala ihop? Både inom och utanför föreläsningssalen strävar vi efter att ställa och besvara frågor som dessa från kritiska och konstruktiva perspektiv. Ämnen vi har analyserat inkluderar:

• Antisemitism
  • Kolonisering och avkolonisering
  • Komparativ teologi
  • Kontextuell teologi
  • Mångfald
  • Ekumenik
  • Trosbaserad aktivism
  • Intra- och interreligiösa relationer (judisk-kristen, kristen-muslimsk)
  • Islamofobi
  • Marginalisering
  • Migration och postmigration
  • Mission förr och nu
  • Politisk teologi
  • Religion och rasifiering
  • Religion, etik och politik i en global kontext
  • Religionsteologi

Utifrån den erfarenhet och expertis som finns vid CTR, inklusive forskning om judendom, kristendom och islam, samverkar vi med kollegor inom hela fakulteten och på universitetet i stort. Vi samarbetar också med Lunds Missionssällskap som har kontakter med kyrkor och trossamfund över hela världen och som möjliggör forskningssamarbeten i många olika kontexter. Vi gör fältarbete såväl online som offline och bedriver antropologi ”på hemmaplan”. I detta arbete används en mängd olika teoretiska och metodologiska tillvägagångssätt.

Undervisning

Pedagogiskt ser vi lärande som något som sker tillsammans mellan forskare och studenter. Genomgående arbetar vi med ett studentcentrerat förhållningssätt där studenter är delaktiga i både utformningen och bearbetningen av materialet. Vi utforskar och utvecklar samverkansformer med människor som arbetar med religion i offentligheten. Målsättningen är att skapa lärandemiljöer i vilka våra studenter kan utveckla sin förmåga att tänka jämförande, kritiskt och konstruktivt om teologier från hela världen. Såväl avkolonisering som mångfald är centrala frågor i vår undervisning, varför många av våra kurser inkluderar forskare och studenter från hela världen i online-, offline- eller hybridformat.

Metoder

Genom att kombinera hermeneutiska och historiska tillvägagångssätt studerar vi religioner som platser och processer för tolkning som inte helt kan avgränsas från varandra. Tolkningarna kan präglas av såväl samförstånd som konflikt. Genomgående drar vi nytta av empiriska och utvärderande metoder som kopplar oss till discipliner som antropologi, sociologi, etnografi, filosofi och statsvetenskap.

Teorier

Med tanke på de kontroverser som religion väcker eller uppfattas väcka runt om i världen, anser vi att forskning om religion inte kan undvika normativa överväganden. Vi använder beskrivande och föreskrivande förhållningssätt för att belysa de normativiteter som är verksamma i lokala, globala och ”glokala” offentliga rum. Genomgående fokuserar vi på det ansvar som ålägger forskare baserade i Europa att reflektera över och förhålla sig till kristendomens roll i kolonialismen, inte minst genom dekoloniala tillvägagångssätt. Vi är intresserade av de utmaningar och möjligheter som Global kristendom bidrar med till etablerade sätt att forska om religion.

Information om våra medarbetare, projekt och publikationer finns i Lunds universitets forskningsportal.

Sidansvarig: ulrich.schmiedelctr.luse | 2024-06-14