Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • CTRD03
Undervisning – vårterminen 2021
Coronapandemin påverkar fortsatt våra utbildningar och större delen av undervisningen måste ske helt digitalt tills vidare. Var uppmärksam på den information som förmedlas i schemat och/eller i Canvas – informationen justeras löpande baserat på aktuella beslut och rekommendationer.
Den så kallade #metoo-kampanjen och därtill kopplade #metoo-upprop har under det senaste året fått ett stort genomslag och har bidragit till att synliggöra såväl strukturella samt individuella aspekter avseende mäns övergrepp på kvinnor inom i princip alla delar av samhället. Kursen sätter denna utveckling i relation till teorier om genus och makt, men bidrar också till att introducera etiska grundantaganden – såsom alla människors lika värde – som är centrala för att belysa och motverka patriarkala strukturer.
Fokus läggs även vid skolans uppgift att fostra demokratiska medborgare och de ledord som återfinns i skolans så kallade värdegrundsuppdrag. Hur kan detta stundtals abstrakta uppdrag gestaltas och bli mer konkret? En genomgående viktig aspekt av kursen rör frågan om erkännande. Utifrån teoretiska diskussioner om erkännande analyseras olika emancipatoriska strävanden i både historia och nutid.
Kursen har en bred målgrupp och lämpar sig för alla typer av studenter oberoende av studieinriktning. Genom att skolfrågorna och diskussion om erkännanden, genus och maktstrukturer i skolans värld får särskilt utrymme är den också mycket relevant för verksamma eller blivande lärare.
Kurstillfälle:
sommaren 2021
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2021-06-07 – 2021-08-13
Anmälningskod:
LU-S3231
Behörighet:
Grundläggande samt 30 hp akademiska studier.
Introduktionsmöte: Måndagen den 7 juni kl. 16.00 – 17.00
Hur ansöker du?
DISTANSKURS PÅ HALVFART
Kursen har en bred målgrupp och lämpar sig för alla typer av studenter oberoende av studieinriktning. Genom att skolfrågorna och diskussion om erkännanden, genus och maktstrukturer i skolans värld får särskilt utrymme är den också mycket relevant för verksamma eller blivande lärare.
LÄRARE PÅ KURSEN
För praktiska frågor kring kursen och dess innehåll kontakta kurskoordinator Alexander Maurits, universitetslektor i kyrkohistoria.
Övriga lärare på kursen:
Emil Bernmalm, doktorand i religionsämnets didaktik
Johanna Gustafsson Lundberg, docent i etik
Sinikka Neuhaus, universitetslektor i utbildningsvetenskap
Martin Nykvist, forskare i kyrkohistoria
Lovisa Nyman, forskare i systematisk teologi