Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ISLC11
Kursens innehåll
Vilken roll spelar media för nytolkningen av islam och på vilket sätt används Internet av olika muslimska riktningar? Hur islam formuleras och paketeras genom media har också en nära relation till hur olika riktningar hävdar sin legitimitet och vilken samhällssyn de förespråkar.
I kursen Islam, konsumtionskultur och media får du fördjupa dig i relationen mellan nya media, konsumtionskultur och de senaste decenniernas islamtolkningar. Vi uppmärksammar också frågan om bildförbudet inom islam.
Islam, konsumtionskultur och media är en viktig kurs för dig som har ett intresse för hur religion och media samverkar i dagens samhälle.
Kursen ingår i Islamologi: Kandidatkurs 30 hp, men kan också läsas som en fristående kurs.
Kurstillfälle:
höstterminen 2015
Studiesätt:
halvfart,
dagtid
Kursperiod:
2015-08-31 – 2015-10-30
Anmälningskod:
LU-37731
Behörighet:
Grundläggande samt Islamologi: Fortsättningskurs (ISLB20) eller 60 hp akademiska studier inkl. minst 15 hp inom islamologi.
Introduktionsmöte: Torsdagen den 3 september kl. 15.15 – 17.00 i LUX:B353