Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533698 sökträffar

EMVs inverkan på den konsumentupplevda innovationsgraden i livsmedelsbranschen

Syftet med denna uppsats är att ur ett konsumentorienterat perspektiv utreda sambandet mellan EMVs marknadsandel och innovationsgraden i den svenska livsmedelsbranschen. Utifrån ett hypotetiskt-deduktivt angreppssätt har vi genomfört en kvantitativ studie. Vi har samlat in och operationaliserat data utifrån vårt syfte. För att utreda konsumentens perspektiv har vi utfört en konsumentundersökning.

Skådespelarens arbete - en studie om meningsfullhet

Skådespelarens arbete kan delas upp i två delar – repetitionsperioden och spelperioden. Det som är meningsfullt för en skådespelare på en institutionsteater är att repetera teater framför att spela teater. Det innebär att publiken saknar mening i skådespelarenas relation till sitt arbete. En förklaring till det är att ”bilden” av skådespelaren som utvald, uppskattad och självförverkligande reprodu

Brand-extension och effekter på varumärkeskapitalet -

Uppsatsens huvudsakliga syfte är att öka förståelsen för hur varumärkeskapitalets dimensioner påverkas av en nedåtgående vertikal brand-extension. Med en kvantitativ metod och en experimentell undersökning, med 440 svarande studenter, har vi belyst området. Experimentet baserades på en fiktiv lågprislinje för ett starkt varumärke inom dagligvaruhandeln, i vårt fall Uncle Ben’s. Den teoretiska refe

Är reklamens kvinnor i männens våld?

Problembakgrund - Efter att ha spenderat tid på att syna reklamer av olika slag slogs vi av att en stor del av reklamutbudet idag anspelar på sex och flertalet av dessa reklamer innehåller kvinnliga modeller som i stor utsträckning objektifieras. Det vi fann mest intressant var inte att undersöka att så verkligen var fallet utan att utreda vilka krafter som låg bakom hur kvinnor framställs i rekla

”En titt i skattkistan” – en beskrivning av riskkapitalbranschen

Problemdiskussion: Venture Capital-branschen är en relativt ny bransch och ligger enligt vissa tidigt i sin utveckling och har inte nått sin mognad. Trots detta har den varit med om en del omvärldsförändringar som har skapat osäkerheter och nedgångar i branschen och därmed skapat behov av nya metoder och strategier för att handskas med dessa problem. Hur mår Venture Capital företagen idag och vad

Return Behavior of Initial Public Offerings and Market Efficiency

This paper is an event study on Initial Public Offering’s return behavior after the dot com bubble. Cumulative Abnormal Returns are used to measure the performance against a market index. The results suggest that the market correctly prices IPOs in the long run thus upholding the Market Efficiency hypothesis. Moreover, value weighted CARs show that large IPOs are more likely to outperform smaller

Internal Branding - How to Make Employees Live the Brand

COMPANIES: Pågen AB, SAS Airline, Öresundskraft AB PURPOSE: The purpose of this master thesis was to investigate the phenomenon of internal branding, with the aim of creating a process model to be used as guidance by companies when implementing an internal branding strategy in the organisation. METHOD: To carry out our research, we performed a theoretical as well as an empirical study. The empiric

Marknadsrisken och Börsen – En empirisk studie av Dow Jones Index

Syftet med denna D-uppsats i finansiering är att undersöka om det finns något signifikant samband mellan Dow Jones Index och de oberoende makrovariablerna: kortränta, långränta, penningmängd, inflation, inflationsförväntningar och inköpschefsindex. Om samband påvisas avser jag att undersöka vilken och hur stor påverkan de olika variablerna har på Dow Jones Index. Mina signifikanta makrovariabler k

En ny generation livsnjutare -En studie om hur inredningsbranschen kommunicerar till rekordgenerationen

Syftet med denna studie var att undersöka hur inredningsbranschen, genom IKEA som fallföretag, skulle kunna utveckla sin kommunikation för att ta till vara den potential och köpkraft som tros finnas inom rekordgenerationen. Rekordgenerationen är ett segment som har tid och pengar. Inredning är i sin tur produkter, för rekordgenerationen, som konsumeras i syfte att påvisa en identitet som är en del

Svensk Affärsetablering i Kina -en fallstudie av Shanghai Waigaoqiao Free Trade Zone

Shanghai Waigaoqiao Free Trade Zone är geografiskt utmärkt placerad vid bedrivande av handel och utgör idag en internationell hub. Området har också tillgång till en god infrastruktur som ständigt förbättras. Waigaoqiao erbjuder sakkunniga konsulter och har ett starkt styrelsestöd. I framtiden då Free Trade Zones inte kommer att vara det enda valet för svenska företag som vill etablera sig i Kina,

Synergieffekter inom eldistributionen i Sverige- en fallstudie av Sydkraft, Vattenfall och Birka Energi

Bakgrund: Det har skett stora omstruktureringar och förändringar inom den svenska elmarknaden sedan avregleringen och elmarknadsreformen 1996. En omfattande konsolidering har skett inom alla led i värdekedjan, både i form av vertikal och horisontell integration. Medan elhandeln har börjat verka under konkurrens, utgör nätverksamheten ett naturligt och legalt monopol. Marknaden både på elhandels- o

An Investigation into a Grocery Store Loyalty Card and its Accompanying Promotional Benefits Effect on Service Loyalty

The purpose of this study is to investigate a loyalty card and its relation to accompanying promotional benefits, and their linkages to grocery retail service loyalty. Also, the aim sets out to find relationships between demographic variables and proneness towards the promotional benefits, the loyalty card, and loyalty. A quantitative approach has been assumed and empirical data has been collected

Generation X och Generation Y - en komparativ studie

Syfte: Syftet med denna uppsatts är att öka förståelsen för vilken påverkan samt uppfattning som föreligger vid användningen av celebriteter i olika marknadsföringsåtgärder beträffande Generation X respektive Y ur ett svenskt perspektiv. Metod:Detta är en empirisk studie med hermeneutisk förgrund som genomförts med intentionen att undersöka hur marknadsföring innehållande celebriteter uppfattas oc

Att handla oetiskt är som att skjuta sig själv i foten

Senaste årens skandaler har lett fram till en ökad fokusering på etik i näringslivet. Försök till självreglering genom införandet av olika företagsetiska regler och program blir allt vanligare. För att självregleringen inte bara ska bli en putsning av fasaden måste etiken efterlevas. Decentraliserade företagsformer gör att kraven på den enskilda individens kompetens ökar. Moraliska frågor hamnar p

Den elektroniska marknadsplatsen som inköpsverktyg - En studie med fokus på Everfresh Group AB

Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var fl

Storföretagen vs. Kunskapsintensiva företag - Presentation av humankapital i årsredovisningar

Uppsatsen syfte är att jämföra hur redovisningen av humankapital i årsredovisningar skiljer sig mellan de största börsbolagen på Stockholmsbörsen och kunskapsintensiva företag. Syftet med uppsatsen är dels att jämföra skillnaderna i hur redovisningen av humankapital i årsredovisningen är idag, samt även hur det varit historiskt de senaste åren. För att representera de två företagsgrupperna har tio

Brand - how to reposition a brand

I believe that vision, image and identity, brand and positioning are all parts of repositioning process. When repositioning, company has to decide if it is going to compete with same attributes as before or if company is entering totally new competitive domain with new dimensions. Fleur de Santé has changed its identity and chose which parts of it to point out; history, brand and natural ingredien

Akademiska experters deltagande i normbildningsprocessen

Syftet med vårt examensarbete är att utreda akademiska experters inflytande i normbildningsprocessen med fokus på SOU 2008:80. Vidare syftar examensarbetet till att analysera varför endast ett fåtal akademiska experter deltar i normbildningsprocessen och undersöka bakomliggande faktorer till det låga deltagandet. Vi har främst använt oss av ett deduktivt tillvägagångssätt, men även induktivt i lit

Value Creation Through Corporate Social Responsibility - An illustrative study of five Swedish insurance companies

Corporate Social Responsibility is a concept whereby companies integrate social and environmental concerns into their core business and in their interaction with stakeholders on a voluntarily basis. The purpose with our thesis is to study how Swedish insurance companies work with Corporate Social Responsibility and to analyse the underlying strategies of the companies’ social, environmental and ec

Ompositionering - en studie av konsumenters uppfattningar

Avgörande för ett företags framgång är att genom varumärken differentiera sig från konkurrenters alternativ på marknaden. I samband med ett varumärke är positionering i konsumenters medvetande en viktig aspekt då varumärkets position avspeglar konsumenters uppfattningar. Med uppsatsen avser vi undersöka hur en ompositionering av ett varumärke kan påverka konsumenters uppfattningar. Vi analyserar o