Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 536998 sökträffar

Innovation and learning: a theoretical enquiry into the relationship between innovation and learning

Background: Increasing demands of renewal and change on individuals and organisations require continuous learning and innovation in order to gain competitive advantages. This requires strategic planning. To do this, precise conceptions of what is to be planned are needed. In colloquial language, innovation and learning have come to be somewhat vague concepts, which warrants clarification as to the

Förändringsarbete som strategi: om planeringens betydelse för organisatoriskt förändringsarbete

Bakgrund: Organisatoriskt förändringsarbete bedrivs i syfte att utveckla verksamheter. Rätt utformad kan förändringsprocessen bidra till det organisatoriska lärandet. Ett företag har gjort en organisationsförändring som inte fått väntade resultat, och vill utreda vilka möjliga förklaringar som finns till detta. Syfte: Att (1) utifrån kompetenschefernas uppfattning om organisationsförändringen besk

Utvecklingsspelet Att utvecklas som mellanchef i vården

Mellanchefer i vården har en svår situation då de har krav både från över- och underordnade och de har oftast svårt att släppa sin medicinska profession. Universitetssjukhuset i Lund har anordnat en utbildning där de ska hjälpa chefer att utvecklas till ledare. Vårt syfte är att analysera förändringar i några mellanchefers förhållningssätt till och utövande av sitt chefskap i samband med en ledaru

Förhållandet mellan teoretisk och praktisk kunskap : en studie utifrån ett pragmatiskt fenomenologiskt perspektiv

Dagens kunskapssyn är fortfarande präglad av Platons och Descartes tänkande och definition av kunskap - dualismen mellan teoretisk och praktisk kunskap. En kunskapsdefinition som i sin tur påverkar samhällets människosyn, genom en indelning av dem som tänker och de som handlar. Denna studie utgår från ett annat kunskapsperspektiv, som inkluderar både tanke och handling, för att ge en mer nyanserad

Hemlös = trashank?: en kvalitativ studie av Malmö Kyrkliga Stadsmissions och Hemlösas förenings julkampanjer 1999 och 2000

Syfte: I denna uppsats har vi utgått från de senaste två årens julkampanjer utförda av Malmö Kyrkliga Stadsmission och Hemlösas förening i Malmö. Syftet med uppsatsen är att genom en jämförande studie mellan de båda organisationernas kampanjer undersöka och analysera hur de har gått tillväga samt diskutera huruvida strategiska kommunikationsinsatser är rätt tillvägagångssätt för att hjälpa hemlösa

Jakten på en enad front : en fallstudie om Scandorama. Identitet och profil i relation till den rådande kulturen i företaget

Problem: Vi har valt att belysa de problem som kan uppstå då man som anställd inte är geografiskt bunden till sin arbetsplats. Idag finns det allt fler företag som arbetar med uthyrning av personal till andra företag vilket medför att de anställda kan få problem med att särskilja vilket företag han/hon tillhör och hur den identiteten ser ut. Detta är emellertid ett mycket brett problem och vi har

Corporate Social Responsibility - kommunikation och relationsbyggande i ett globaliserat samhälle

Syfte Corporate Social Responsibility (CSR) är ett begrepp som används flitigt inom det svenska näringslivet. Forskningen inom ämnet är dock inte lika omfattande och därför anser jag att det finns ett behov att ge diskussionen ett svenskt perspektiv. Syftet med föreliggande arbete är att beskriva CSR med hjälp av kommunikationsvetenskapliga faktorer, för att ge en vidare förståelse av begreppet. F

Spelar kläderna en roll? - Identitet, reklam, Hip Hopkultur

Frågeställning och syfte: Uppsatsens syfte var att undersöka klädernas betydelse i en subkultur. Subkulturen ifråga är hip hopkulturen då denna är en av samtidens mest utmärkande och avgränsade subkulturer enligt författaren. Frågorna som skulle undersökas och försöka besvaras var bland annat att se vilken betydelse kläderna har för vår identitet och för gruppkänslan i en subkultur. Andra diskussi

Kvinnor fräscha som violer: en kvalitativ studie av hälsotidningen Tara

Medier bidrar till att konstruera verklighet. De kan bidra till en förändring av kontexten i vilken människor gör sina hälsoval. Syftet med uppsatsen är att låta olika förståelsepoler mötas och förenas för att mening skall kunna förmedlas angående hur hälsosynen uttrycks i ett nummer av tidskriften Tara, och för att jag skall kunna bilda mig en uppfattning om olika texternas kvaliteter. Jag har gj

Investor relations i svenska börsföretag : om trovärdighet, roller och dialog

Problem och syfte: Investor relations (IR) är en funktion i framför allt börsnoterade företag för att hantera relationen med kapitalmarknadens aktörer. Den litteratur som behandlar IR har många olika teoretiska baser, bl. a. PR, marknadsföring och finansiell teori och det råder därför stor oklarhet efter vilka principer börsföretagen bör jobba med IR-frågor. Fastän IR-rollen ställer stora krav på

Student i Cyberspace : kan man "småsnacka" över nätet?

Problem: Den tekniska utvecklingen inom e-learning har gjort snabba framsteg och utvecklarna har hittat mer och mer sofistikerade metoder för att kunna utbilda och kommunicera elektroniskt. Vad som inte har hängt med är forskningen kring vad mottagaren av sådan utbildning är beredd och har förmågan till att klara av. Och vad betyder avsaknaden av mänsklig kontakt i förhållande till utbildningssitu

Mötet mellan skilda världar : en studie av relationen mellan forskare ochjournalister vid akrylamidlarmet

Frågeställning: Hur ser relationen ut mellan dagspressens journalister och svenska forskare i larmet om akrylamid i livsmedel? Syfte: Att ta reda på hur samarbetet mellan dagspressen och olika forskare kan se ut i en fråga där forskning leder till allvarliga larm om människors hälsa. Undersökning: Uppsatsen är en studie i relationen mellan massmedier och forskarvärld. Vi undersöker särskilt förhål

Intressent-"dialogens" olika skepnader : en studie av olika organisationers erfarenheter av dialogen med sina intressenter

Syfte: Vi ska belysa och skapa förståelse för hur praktiker upplever dialogen som ett kommunikationsverktyg i sina respektive organisationer. Vår avsikt är att urskilja utmärkande drag och egenskaper hos dialogen som fenomen. Frågeställningar: Vilka är motiven bakom användningen av dialogen? Hur praktiseras dialogen? Hur utvärderas och integreras erfarenheterna från användningen av dialogen? Metod

I organisationens tjänst : en studie av Helsingborgs stads intranätutveckling

Problem: Helsingborgs Stad är en stor och decentraliserad organisation. År 2000 bestämdes centralt att man skulle skaffa sig ett kommungemensamt intranät. Detta fick namnet Komin. Nu två år senare menar projektledningen för intranätet att Komin används i för liten utsträckning, men man vet inte varför det är så. Inga förundersökningar eller informationsinsatser har gjorts tidigare för att stötta i

"Ögon och öron i EU djungeln": en explorativ studie av lobbying i EU

Problem: Vår uppsats besvarar följande frågeställningar: - Lobbyisterna, vilken bakgrund har de och vilka är de? - Hur arbetar lobbyisterna? - Vilka kommunikativa strategier använder sig lobbyisterna av för att uppnå sitt syfte? - Vilken form har kommunikationen? Syfte: Uppsatsens syfte är att utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv kvalitativt studera lobbyingen i EU, specifikt i Bryss

Grrls online : en kvalitativ studie av grrlzines diskussionsgrupper

Syfte: I uppsatsen kommer vi utgå från fenomenet grrlzines för att undersöka och analysera dem. För att kunna genomföra detta kommer vi använda oss av teorier angående feminismens utveckling varvat med språk- och kommunikationsteorier. Frågeställningar: Våra frågeställningar är: -Vad kännetecknar grrlzines diskussionsgrupper vad beträffar form? -Vilka ämnen diskuteras i diskussionsgrupperna? -Vad

TV + Allsvensk fotboll = Sant?

Medier och sport är nära relaterade och påverkar varandra. Den utveckling som sker på mediefronten i Sverige idag, inom framförallt digital-TV borde då även påverka den allsvenska fotbollen. Om den då gör det, hur gör den det och vad kan det ge för konsekvenser? Syftet med uppsatsen är att ge en bild av hur förhållandet ser ut idag mellan TV och allsvensk fotboll samt vad som kan tänkas hända i fr

Lojala konsulter för livet? : en analys på vårdbemanningsföretagetWesam Care AB

Situation: Sjuksköterskekonsulterna på bemanningsföretag befinner sig i en annorlunda situation. De har en mycket flexibel arbetssituation då de är ute på olika uppdrag och inte har en fast arbetsplats eller gemenskap i kollegor. De är också mycket eftertraktade på arbetsmarknaden i och med bristen på sjuksköterskor. Situationen innebär att lojalitetskänslan inte är densamma som för fast anställda

Var är förlorarna? En kritisk-retorisk studie av AB Svenska Spels public relations

Problem: I public relations finns inga tydliga gränser mellan god och dålig etik. Vårt fallföretag, det statliga Svenska Spel, agerar på en reglerad marknad och har därför en ställning som de behöver försvara. Vidare kritiseras de stundom för att vålla spelberoende och bryta mot lagar och egna etiska regler. Trots det har bolaget inte skandaliserats i medierna i samma skala som t.ex. Skandia. Syft