Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535638 sökträffar

Under ytan - en analys av tjänstemöten i skönhetssalonger

The aim of this bachelor thesis is to describe and analyze service meetings in high-touch businesses from the perspective of the service provider. The aspects of the service meetings to be analyzed are the service provider’s experience of the service meeting, their experience of emotional labor and their labor motivation. As a framework I rely on the theory of emotional labor of Arild Russel Hochs

Kompetensutveckling i hotellbranschen - En enkätundersökning med frontlinjepersonal

Syftet med vår magisteruppsats är att undersöka vilken vikt ledning inom hotellbranschen lägger vid att utveckla personalens kompetens. Detta kommer vi att göra genom att kartlägga frontlinjepersonalens upplevelser kring sin kompetensutveckling. Vi valde att tillämpa ett kvantiativt mätinstrument, enkätundersökning, som vi delade ut till samtliga hotell i Helsingborg. Uppsatsens teoretiska förankr

Kunskapsarbetaren som utgångspunkt- Hur Relationsmarknadsföring kan förbättra förvaltandet av kunskap

Syftet är att beskriva och analysera hur ett kundrelationsperspektiv kan förbättra kunskapsintensiva organisationer. Frågeställningen är följande: Hur kan kundrelationsperspektivet förbättra förvaltandet av kunskap inom kunskapsintensiva organisationer? För att ta reda på detta utgår vi från Relationsmarknadsföringsteorier. De aspekter och centrala begrepp ur tankegångarna kring kundrelationer som

Värdeskapande i ekologiska gårdsbutiker

Samhällets syn på pengars värde har kritiserats i debatten mitt under den ekonomiska kris vi hittills inte sett vidden av. En del företagsbelöningar, av ibland astronomisk karaktär, har satts under lupp och framtiden får visa utkomsten av denna girighetskritik. Detta har gett företag ännu en etisk fråga att förhålla sig till, förutom de ökande kraven på miljömässigt och socialt ansvarstagande, i v

Attraktivare stadskärnor i mindre städer - exemplet Hudiksvall

Syftet med uppsatsen är att undersöka i vilken utsträckning teorier om platsmarknadsföring är applicerbara på mindre städers stadskärnor. För att exemplifiera används staden Hudiksvall som fallstudie. Uppsatsen grundas på en kvalitativ metod där insamlat material utgörs av relevant teori samt djupintervjuer och deltagande observationer utförda under en fallstudie i Hudiksvall. Teorier om platsmark

Notan, tack! – En studie kring frontpersonalens motivationsfaktorer inom restaurantbranschen

PROBLEM: Forskningen säger att inre motivation skapas genom yttre belöning. Men frågan är hur frontpersonalen motiveras. Då restaurantbranschen fortsätter att växa samtidigt som den får anses som outforskad, menar vi att frontpersonalens bakomliggande motivationsfaktorer måste undersökas och kartläggas. SYFTE: Syftet med vår uppsats är att undersöka, diskutera och beskriva frontpersonalens motivat

Med fokus på hälsan - En teoretisk studie kring det hälsofrämjande ledarskapet

PROBLEM:Ohälsan i det svenska arbetslivet har ökat, vilket resulterar i att forskningen nu börjar stödja tesen om att ledarskap som främjar medarbetarnas välmående skapar förutsättningar för effektivitet. Det innebär att forskning kring begreppet hälsofrämjande ledarskap har vuxit fram men problematiken är att forskningen har svårt för att finna en entydig definition av begreppet. SYFTE:Uppsatsens

- Var vänlig klaga - En studie kring hur service recovery kan främja ett hotells konkurrensförmåga

What we generally are lacking within the field of research regarding complaint management is a more niched knowledge about its usability and potential to foster competitive capability within a specific industry. The thesis main objective is the hotel industry and we have found a knowledge gap regarding how service recovery can foster a hotels competitive capability. Our purpose is to describe and

Mindfulness & Ledarskap - skilda världar?

Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera hur ett hälsofrämjande ledarskap i serviceorganisationer använder hälsofrämjande verktyg i det dagliga arbetet. Genom en metodologisk fallstudie har vi konkretiserat ett hälsofrämjande vertyg, mindfulness, som ligger till grund för vår studie. Vi har sammanfattningsvis kommit fram till att mindfulness kan fungera som ett hälsofrämjande verktyg so

Det var en gång... En studie om episodisk storytelling- ett marknadsföringsverktyg som väcker känslor och berör-

Det saknas en kritisk inställning till storytelling i den litteratur som existerar både för corporate storytelling och storytelling inom extern marknadsföring. Det mesta av den information som finns att tillgå har en positiv och okritisk inställning till storytelling och tar inte hänsyn till speciella omständigheter såsom i vilket syfte man använder det samt hur det påverkar försäljningen av de pr

Simulering av tågtrafik - Fordons- och förarbeteende i simulering kontra verklighet

Simuleringsprogram används inom järnvägsbranschen för att simulera tågtrafik under olika förhållanden. Då fordons- och förarbeteende är av stor vikt för tågtrafiksimuleringars resultat är det viktigt att dessa data modelleras på ett korrekt sätt utifrån verkliga förhållanden. Området fordons- och förarbeteende är relativt outforskat, varför studier inom området är önskvärda. Syftet med detta exame

SponsorSHIP – En identifiering av kritiska faktorer vid titelsponsring.

Abstract Title: SponsorSHIP – an identification of critical factors for title sponsoring. Author: Linus Alenvret-Larsson, Calle Hökby & Kristoffer Thuresson Tutor: Carl R. Hellberg, Pavla Kruzela Purpose: To identify and analyse critical factors for title sponsoring of global itinerant sport events in the multimillion category. Method: The state of purpose for this thesis was formed after a br

Ledarskap i kriser – Att kommunicera framgångsrikt i tider av ovisshet

Leadership in crisis: How to communicate successfully when the future looks bleak When times of hardship and crisis are at the corporate doorstep, one of the most important assets to have is a working internal communications system. A fundamental problem for many organizations in times of crisis is to keep the communications system up and running smoothly. Leaders must not forget that it is their

”Därför stannar jag” – En jämförande studie av arbetsmotivation bland medarbetare inom hälso- och sjukvård och mediebranschen.

Problembeskrivning: Behovet av ökad kunskap gällande arbetsmotivation tilltar i tider av förändrade karriärmönster och ombytliga trender. Sveriges arbetsmarknad ser inte längre ser ut som den en gång gjorde. Medarbetare ställer nya och högre krav på såväl privatliv som arbetsgivare. Minskad arbetsgivarlojalitet och motivationsbegreppets komplexitet ger därmed fog för att undersöka ämnet. Tidigare

Kreativitetens kugghjul - En studie om management av kreativitet

Syftet är att identifiera, beskriva och analysera viktiga aspekter för management av kreativitet i upplevelseföretag. Frågeställningar: Hur används kreativitet i upplevelseföretag? Vilka aspekter främjar organisatorisk kreativitet i upplevelseföretag? Hur hanterar ledare i upplevelseföretag kreativitet? Slutsatser: En organisations kreativitet skapas genom dess samspel mellan individer, grupp och

Servicepersonalen - Sponsringens huvudrollsinnehavare - En fallstudie om hur två hotellkedjor arbetar med sponsring av Riksteatern

Syftet med uppsatsen är att utreda tillämpningen av marknadsföringsverktyget sponsring inom hotellkedjor med fokus på personalens funktion I fallstudien uppmärksammades att aktörerna på lokal och central nivå har skilda tolkningar om hur sponsringsaktiviten kommuniceras och dess övergripande mål. De lokala enheterna agerar endast efter egen uppfattning och har därmed inte använt marknadsföringsver

80-talisten som chef i serviceverksamheter

Samhället befinner sig i ett skede där 80-talisterna med deras värderingar och attityder gör sitt inträde på arbetsmarknaden och där 40-talisterna, redan börjat lämna arbetslivet och går i pension. Uppsatsen redogör för de värderingar och attityder som teorin belyser att 80-talister har, för att sedan urskilja de grundläggande värderingarna som vi anser sammanfattar bilden av generationen. Grundvä

Det handlar inte om att vara först utan om att vara bäst- en studie om innovationsutveckling i tjänsteföretag

Uppsatsens titel: Det handlar inte om att vara först utan om att vara bäst – en studie om innovationsutveckling i tjänsteföretag Utbildning: Service Management, Magisteruppsats Författare: Tanja Lundwall, Evelina Olsson och Malin Wallerborn Handledare: Erika Andersson Cederholm och Filippa Säwe Problemformulering: Större delen av dagens forskning om innovationsutveckling är anpassad efter industri