Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 526588 sökträffar

Nuvarande student

Genvägar Direktlänkar till digitala tjänster för dig som är student CanvasLadok WebmailDigital studiemiljö Aktuellt Har du missat att byta ditt lösenord? Alla vid Lunds universitet har nyligen varit tvungna att byta lösenord till sina konton (Lucat-id). Lösenord som inte bytts i tid har nollställts. Har du glömt eller missat att byta ditt lösenord – se instruktioner här:lu.se/losenord Studera i en

https://www.lu.se/nuvarande-student - 2024-12-24

Olof Fager

Varför sökte du till programmet? Efter tio år som sjuksköterska på akutmottagning kände jag att jag ville och behövde ta det ett steg längre. Därför kändes det naturligt att läsa en specialistutbildning. Varför blev det Lunds universitet?Jag ville helst inte studera på distans och jag arbetar till vardags på akutmottagningen i Malmö. Dessutom sökte jag och fick en utbildningstjänst på min arbetspl

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vasks/olof-fager - 2024-12-24

Nils Eriksson

Vilken inriktning läser du?Specialistsjuksköterska inom psykiatriVarför sökte du till programmet? Jag är intresserad av att fördjupa mig i psykiatrin och lära mig mer om detta spännande område. Har alltid tyckt om att jobba med människor och att söka till specialistsjuksköterska inom psykiatri blev en naturlig del av min utveckling i min yrkesroll. Psykiatrin är det mest spännande området inom sju

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vaspk/nils-eriksson - 2024-12-24

Textversion av poddavsnittet om Naturvetenskapliga kandidatprogrammet i geologi

Här följer textversionen av poddavsnittet Plugga naturvetenskap - Geologi. Om poddavsnittetLunds universitets podd "Plugga naturvetenskap - Geologi"Inspelningsdatum: 4 mars 2021Medverkande:Hedda Thomson Ek, moderator och miljövetarstudentKarl Ljung, forskare och studievägledare vid geologiska institutionenBeatrix Cordes, geologistudentIntroHur kan geologi hjälpa oss att förstå klimatförändringarna

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-geob/textversion-av-poddavsnittet-om-naturvetenskapliga-kandidatprogrammet-i-geologi - 2024-12-24

Jobbet som hållbarhetskonsult

Alumnen Hanna Angel berättar Vad jobbar du med?I dagsläget arbetar jag som Hållbarhetskonsult på företaget Ensucon i Lund. Här arbetar jag med miljöstrategiska frågor inom både privat och offentlig sektor, där jag hjälper olika aktörer att minska sin klimatpåverkan på olika sätt. Bland annat bygger jag upp och förbättrar miljöledningssystem, arbetar med målstyrning, hållbarhetsrapportering och hål

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-ines/jobbet-som-hallbarhetskonsult - 2024-12-24

Jobbet som hållbarhetssamordnare

Alumnen Katarina Craaford berättar Varför valde du kandidatprogrammet i naturgeografi och ekosystemvetenskap? Det jag fastande för med utbildningen var möjligheten att få lära mig olika metoder, verktyg och arbetssätt, så som geografiskt informationssystem (GIS), för att kunna arbeta med klimat- och miljörelaterade frågor. Det första basblocket under studierna kändes som att det skulle ge mig en b

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-ines/jobbet-som-hallbarhetssamordnare - 2024-12-24

Jubileumsrapport

I jubileumsrapporten redogörs för bakgrunden, planeringen och genomförandet av Lunds universitets 350-årsjubileum. Här följer en sammanfattning av rapporten. Om du vill ta del av hela rapporten kontakta Petra Francke via epost petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se  Lundagård under jubileets stora student- och personalfest i september 2017. Foto: Kennet Ruona. Lunds universitets

https://www.lu.se/om-universitetet/universitetet-i-korthet/lunds-universitets-historia/lunds-universitet-350-ar/jubileumsrapport - 2024-12-24

Därför valde jag audionomprogrammet

Hur gick du tillväga när du valde studier? Jag ville byta från mitt jobb på förskolan. Tack vare tidigare studier hade jag redan en inblick i hur spännande hörseln och audiologin är, så jag ville gärna undersöka ämnet ännu mer. Jag kollade vilka utbildningar/yrken som passade och kom snabbt över audionomprogrammet i Lund. Det var det enda programmet jag sökte.Upplevde du att det var någon skillnad

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vgaud/darfor-valde-jag-audionomprogrammet - 2024-12-24

Malte Åman

Hur gick du tillväga när du valde studier?Eftersom jag vetat att jag ville jobba med människor och kunna hjälpa folk länge har utbildningar inom medicin lockat länge. Efter en värnplikt som sjukvårdare med legitimerad vårdpersonal som befäl där jag fick höra många anekdoter och om deras erfarenheter inom vården kände jag mig mer dragen åt preventiv och friskvård. Vad som sedan hände var att jag bö

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vgfyt/malte-aman - 2024-12-24

Jenny Josefsson

Hur gick du tillväga när du valde studier?Jag kom på redan under gymnasiet att det var logoped jag ville bli. Jag hade länge varit intresserad av språk och kommunikation och visste att jag ville ha ett arbete där jag får möta och hjälpa olika individer. När jag läste om logopedyrket kändes det helt enkelt som det perfekta valet för mig.Upplevde du att det var någon skillnad mot när du gick på gymn

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-valgp/jenny-josefsson - 2024-12-24

Wilma Ludvigsson, röntgensjuksköterskeprogrammet

Hur gick du tillväga när du valde studier?Tidigare jobbade jag inom omsorgen och insåg kort därefter att det var inom vården jag hörde hemma. Av en slump stötte jag på röntgensjuksköterskeprogrammet, när jag tittade vad Lunds Universitet hade för program, som lockade mig. Upplevde du att det var någon skillnad mot när du gick på gymnasiet? Vad i så fall?Den stora skillnaden mot gymnasiet är framfö

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vgrrs/wilma-ludvigsson-rontgensjukskoterskeprogrammet - 2024-12-24

Ilona de Sainte Marie, student vid Sjuksköterskeprogrammet

Hur gick du tillväga när du valde studier?Jag önskade plugga i en studentstad, med nära förbindelser till resterande Europa samt där utbildningen är av hög kvalitet.Upplevde du att det var någon skillnad mot när du gick på gymnasiet? Vad i så fall?Det blev en stor omväxling med att ha mycket mer fritid där man skulle fördela tid på studier, det sociala, egentid, träning osv. Sen var det en stor om

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vgsks/ilona-de-sainte-marie-student-vid-sjukskoterskeprogrammet - 2024-12-24

Syntolkning för tillgänglig kommunikation

Ett av våra tematiska samverkansinitiativ I takt med digitalisering och tekniska möjligheter ökar antalet bilder och deras komplexitet. Hur kan bilder tillgängliggöras så att personer med synnedsättning får information och tillgodogör sig innehåll? Syntolkning och bildbeskrivning erbjuder ökad förståelse, rikare upplevelse och spelar viktig roll för inkludering Vi skapar en mötesplats där forskare

https://www.lu.se/forskning/tematiska-samverkansinitiativ/syntolkning-tillganglig-kommunikation - 2024-12-24

Artificiell Intelligens – AI-Lab

Ett tematiskt samverkansinitiativ vid Lunds universitet Den snabba utvecklingen inom AI öppnar dörrar till spännande möjligheter, men också komplexa utmaningar. För att ta vara på fördelarna och hantera negativa sidorna med AI krävs kompetenser från olika områden inom och utanför akademin. Under det senaste decenniet har artificiell intelligens (AI) revolutionerat områden som självkörande fordon,

https://www.lu.se/forskning/tematiska-samverkansinitiativ/artificiell-intelligens-ai-lab - 2024-12-24

Framtidsdagarna

Under Framtidsdagarna 2024 blickade vi in i framtidens städer och dök ner i det oundvikliga — Framtidens död. Här kan du se alla föreläsningar i efterhand Framtidens död Föreläsningar och samtal Kontaktinformation Charlotta Sokulski Bateld Projektledare E-post: charlotta [dot] sokulski_bateld [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (charlotta.sokulski_bateld @kommunikation.lu.se)  Utdöenden som skapa

https://www.lu.se/samverkan-innovation/popularvetenskapliga-arrangemang/framtidsdagarna - 2024-12-24

Alexandra Wennheden Alm

alumn från Service Management Jag känner att jag genom utbildningen har fått ett övergripande helikopterperspektiv, som gör att jag kan lägga ihop olika trådar som kanske är svåra för andra att lägga ihop. Jag har en annan förmåga att lägga pusslet så att säga. Vad innebär ditt jobb?Jag har produktionsansvar, vilket betyder att det är jag som leder hur vi ska jobba, hur teamet ska prioritera och h

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-sgsma-toho/alexandra-wennheden-alm - 2024-12-24

Ulrika, manager i Zürich

Har läst programmet Service Management, inriktning Retail Utbildningen ökade min allmänbildning och mitt självförtroende. Grupparbetena inom utbildningen var en bra förberedelse för arbetslivet där jag nu på daglig basis arbetar i grupp med olika människor. Vad innebär ditt jobb?Mitt team förser alla olika team inom EF Travel (EF’s interna resebyrå) med rapporter (alltfrån komplexa, finansiella ra

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-sgsem-reta/ulrika-manager-i-zurich - 2024-12-24

Jesper, chef för orderhantering

Alumn från Logistics Service Management Jag valde Logistics Service Management för att det verkade vara en bred utbildning som låg i tiden. Service, logistik och ledarskap är något som behövs i alla organisationer. I arbetslivet tycker jag att det finns stora möjligheter till olika uppdrag eftersom det man lärt sig går att applicera på många områden. Vad gör du i din roll? Jag är chef för orderhan

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-sglom/jesper-chef-orderhantering - 2024-12-24

Henrik, produktägare på vårdföretag

Har läst programmet Service Management, inriktning Health All kunskap jag förvärvat under utbildningen har jag med mig mer eller mindre hela livet, det fina är jag fått verktygen att hitta information, utvärdera innehållet och applicera det i arbetslivet. Vad gör du i din roll? Jag arbetar som produktägare på den digitala vårdgivaren Min Doktor. I min roll som produktägare är jag vägvisare, vision

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-sgsem-heal/henrik-produktagare-pa-vardforetag - 2024-12-24

Camila Fonseca

Student på masterprogrammet i genusvetenskap Hur kom det sig att du började på Genus, migration och social rättvisa?– Efter att jag varit ute i arbetslivet ett par år efter min kandidatexamen kände jag behovet att utveckla mina kunskaper i vissa områden som alltid hade intresserat mig. Jag hade skrivit min kandidatuppsats om maskuliniteter, så utbildningen fångade genast min uppmärksamhet när jag

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-sagnv/camila-fonseca - 2024-12-24