Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533241 sökträffar

Sociala medier – ett relationsverktyg för svenska banker. En kvalitativ studie om hur sociala medier influerar svenska bankers kundrelationer

Syfte: Vi ämnar undersöka hur sociala medier influerar svenska bankers kundrelationer. Dessutom har vi som kompletterande syfte ambitionen att undersöka hur bankerna bör använda sociala medier för att på ett positivt sätt stärka kundrelationerna med målet att skapa lojala kunder. Utifrån svenska bankers perspektiv studeras vilka attityder dessa har gentemot relationsbyggande kopplat till sociala m

Resan till varumärkesrelationens medelpunkt

Syftet är att skapa en förståelse för hur konsumenten relaterar till sitt varumärke vid interaktion med det i den sociala media kontexten, där nya relationstyper kan upptäckas. Vidare är det intressant att studera den betydelse som konsumenten lägger i sitt engagemang med varumärket i en social media kontext. Vår metod kommer att inledas med ett experiment som sedan kommer att följas av kvalitativ

En kamp på nya slagfält - en studie i företags organisering av marknadskommunikation via sociala medier

Sammanfattning Uppsatsens titel: En kamp på nya slagfält – En studie i företags organisering av marknadskommunikation via sociala medier Seminariedatum: 2011-05-29 Ämne/kurs: FEKN90, Magisteruppsats i marknadsföring, 30 HP Författare: Victor Bergström och Josefin Jonsson Skoog Handledare: Stein Kleppestö Nyckelord: Sociala medier, Dialog, PR, Reklam, Kärnkompetens Syfte: Syftet med uppsatse

Hur hållbart är hållbart? - en studie av hållbarhetsbegreppets innebörd och tillämpning

Title: The Business of Sustainability – A critical study of the concept of sustainability and its practical applications Seminar date: 2012-06-01 Course: Master thesis in Business Administration, 30 University Credit Points (30 ECTS). Authors: Adam Hjort & Klara Kingsvik Advisor: Jens Rennstam Five key words: Sustainable development, Sustainability in practice, Strategy, CSR, Discourse analysi

Medeltida murar, symbolik och försvar - en analys av medeltida stadsmurar och deras städer i Nordrhein-Westfalen

This thesis focuses on the medieval city walls of Bonn and Cologne in Germany. Both of these cities had elaborate city walls and are located in close proximity to each other, but the size of the cities differs widely. When the walls were built the towns needed them as defence but this was only the main reason for the existence of the walls for the next few hundred years. The walls did, however, re

Rekonstruktion och identitet - En undersökning om hur järnåldersmänniskan förmedlas i levandegjorda miljöer

The aim of this essay is to investigate in what way the Iron Age human is conveyed in living history museums, such as the Viking village in Foteviken and the Land of legends in Lejre. In the opening chapters I will describe the enivronments and the platform itself of making prehistory come alive. In addition to that I will give a detailed account of the museums objectives. Thereafter I will discus

Valsystemets påverkan på högerextrema partiers representation - En statistisk analys

Under de senaste decennierna har högerextrema partier vunnit stora framgångar i många västerländska demokratier. Det har gjorts en del forskning som sökt förklara deras starka framfart. Ofta har det fokuserats på väljarna. Den infallsvinkeln har dock inte varit speciellt framgångsrik. Några studier har även fokuserat på så kallade ”Political Opportunity Structures”. Den här uppsatsen fokuserar på

Utmaningar för svenska små och medelstora företag vid etablering på den kinesiska marknaden

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka hinder svenska medelstora företag kan stöta på i sin etableringsprocess på den kinesiska kommersiella marknaden. Vi vill förbättra förutsättningarna för såväl praktiker som teoretiker. För praktikerna uppnås detta genom att vi tydligt presenterar vilka hinder som kan uppkomma i etableringsprocessen. För teoretikerna uppnås detta genom att vi vidga

Marknadens leoparder

Titel: Marknadens leoparder - om first mover advantage och betydelsen av att vara först Seminariedatum: 30 maj 2012 Kurs: FEKN90, Examensarbete i företagsekonomi på magisternivå, 30 högskolepoäng. Författare: Victor Bengtsson & Mikael Falk Handledare: Matts Kärreman Fem nyckelord: First Mover Advantage, Red Queen, Konkurrensfördelar, Leoparder, Marknadsledare. Syfte: Syftet med studien Title: The Leopards of The Market - on First Mover Advantage and The Importance of Being First Seminar date: May 30th, 2012 Course: Master thesis in business administration, 30 University Credit Points (30 ECTS) Authors: Victor Bengtsson & Mikael Falk Advisor/s: Matts Kärreman Five key words: First Mover Advantage, Red Queen, Competitive Advantages, Leopards, Market Leadership. Purpose:

Maktrelationer i Utbyggnadsprojekt – Ett teoretiskt samhällsutvecklingsperspektiv

Syfte: Syftet med denna studie är undersöka maktförhållanden mellan de tre aktörerna inom ett utbyggnationssystem på en mikronivå, för att få en uppfattning om vilken aktör som fastställer ett samhälles utveckling på en makronivå. Metod: Studien är utförd i enlighet med en kvalitativ forskning. Det empiriska materialet inhämtas via semistrukturerade intervjuer med våra utvalda respondenter och a

A Feminist Challenge to Development Discourse: A Call for Engaged Methods

The argument for war is consistently coupled with an elicit call for humanitarian assistance and development intervention. In a world where pre-emptive military ventures are an accepted practice, this powerful argument for “doing good” in the world by saving those “victimized” abroad is particularly problematic. This thesis intends to investigate the hegemonic position of development discourse thr

Skaminventering: Resultatet av ett lyckat möte mellan forskning och klinisk verksamhet

Studiens huvudsyfte var att göra en psykometrisk prövning av ett nytt skaminstrument skapat av Rizvi, The Shame Inventory, samt att utveckla en svensk version av instrumentet, Skaminventering. Ett delsyfte var att diskutera forskningen om självmedvetna (self-conscious) känslor, dit skam hör, och lyfta fram dess svårigheter. Originalinstrumentet översattes och delades ut till 73 personer från ett sThe main purpose of this study was to do a psychometric testing of a new shame instrument created by Rizvi, The Shame Inventory, and the development of a Swedish version of the instrument. Another purpose was to discuss the research of self-concious emotions, to which shame belongs, and raise its difficulties. The original instrument was translated and distributed to 73 people from a convenience s

Asset Sales and the Announcement Effect of the Expected Use of Proceeds - A study on the Swedish stock market's reaction

The purpose of this thesis is to investigate the Swedish stock market’s reaction of asset sale announcements and to see how the stated use of proceeds impacts the announcement effect. To fulfill the purpose the following research questions are asked: Is there an announcement effect associated with asset sales in general? Is the announcement effect, if any, dependent on the stated use of proceeds?

Globalisering och väpnad konflikt

This thesis studies how the development of globalization has affected sovereign states patterns of armed conflicts. The hypothesis is that the effects of globalization have helped to decrease the number of inter-state conflicts, since states will be forced to cooperate, while the intra-state conflicts will increase because of the internal pressure that globalization creates inside the states. The

Mot framtiden! En betraktelse av progressionen och Den Andres kropp

I den här uppsatsen ämnar vi förstå modernitetens fixering vid progressionen och hur den kommer till uttryck i förhållande till det som ligger bortom staten och det agerande subjektet: Den Andres kropp. Filosofen Thomas Hobbes tankegångar om den moderna staten i Leviathan (1651) samt Friedrich Hegels förståelse av subjektets förutsättningar i Andens Fenomenologi (1807) utgör det metateoretiska ras

Diversifieringsmöjligheter för ett mindre företag på en annan marknad - en strategisk fallstudie av vindkraftsbranschen

Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ett mindre företag kan etablera sig och skapa konkurrensfördelar på en annan marknad. För att undersöka ovanstående frågeställning har uppsatsen tre delsyften: a. bygga upp en teoretisk referensram. b. ge en empirisk beskrivning av ett fall. c. genomföra en analys för att identifiera centrala faktorer, som avgör etableringsmöjligheter för