Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 480081 sökträffar

Regissera konceptuell scenkonst med barn och unga

Kursen består av kollektiva och individuella övningar i skapande av scenkonstnärligt material, utifrån idé och en process-planering, med inriktning på unga deltagare. Arbetet fokuserar på metoder från konceptuell scenkonst.The course consists of collective and individual exercises in the creation of performing arts material, based on an idea and a process planning, with a focus on young participants. The work focuses on methods from conceptual performing arts.

En kulturskola för alla

I kursen samarbetar deltagarna under två veckor med att designa och skapa projekt för deltagarstyrt och tvärkonstnärligt lärande med utgångspunkt i ett inkluderande förhållningssätt och en kulturskola för alla. Kunskaperna och erfarenheterna i kursen ska ge studenterna möjligheter att ta en aktiv roll i att leda, utveckla och genomföra projekt i en dynamisk miljö. Kursen ges på helfart under v. 3

Inkluderande och specialpedagogiska perspektiv i kulturskolan

Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Undervisningen sker på distans och ges preliminärt på torsdagar kl 9-12 under höstterminen. Kontakt: Adriana Di Lorenzo Tillborg, adriana.di_lorenzo_tillborg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Ämnesdidaktik 3: Konst

Kursen lägger fokus på metoder för att omsätta sin egen kunskap om konst och skapande genom att leda reflekterande samtal samt presentera konst vid visningar vid barn och unga. Vidare ger kursen kunskap om verktyg och modeller för kuratering från idé till färdig utställning. Undervisningen ges i samarbete med Malmö Kulturskola, preliminärt tisdagar 08.30-11.30 under hösttermin

Praktisk instrumentkännedom: Kompinstrument

Undervisningen sker i grupp och är förlagd på Musikhögskolan i Malmö. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Kursansvarig: Per Holmberg, per.holmberg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Att skriva och kommunicera om kultur

Syftet med kursen är att förmedla perspektiv och möjligheter i relation till olika former av att analysera, kommentera och förmedla medialt innehåll inom kultursektorn. Med kultursektorn avses ett brett fält som omfattar konstnärliga och kreativa sektorer, såsom till exempel bild- och formkonst, scen- och filmkonst, musik och litteratur men även språk, kulturpolitik, kulturdebatt, kulturarv och ku

Ämnesdidaktik I: Scenkonst

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och färdigheter genom ett utforskande av dramapedagogiskt och teaterförberedande arbete. Vidare syftar kursen till att utveckla färdigheter i att använda grundläggande, praktiska och teoretiska kunskaper med fokus på ledarskap och didaktik.  Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Undervisningen

Ämnesdidaktik II: scenkonst

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett ämnedidaktiskt förhållningssätt som kan pröva, urskilja, utmana och bearbeta deltagarnas berättelser i fiktionella rum, i scenkonstnärliga former och i förhållande till en samtidskontext. Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Ämnesdidaktik III: konst

Kursen lägger fokus på metoder för att omsätta sin egen kunskap om konst och skapande genom att leda reflekterande samtal samt presentera konst vid visningar vid barn och unga. Vidare ger kursen kunskap om verktyg och modeller för kuratering från idé till färdig utställning. Undervisningen ges i samarbete med Malmö Kulturskola, preliminärt tisdagar 08.30-11.30 under hösttermine

Didaktik för instrumentalundervisning i grupp

Kursen vänder sig till instrumentalpedagoger inom kulturskolan och innehållet fokuserar på att ge kunskap om metoder och arbetssätt för instrumentalundervisning i grupp.  Kursen genomförs vid sex tillfällen under höstterminen.  Kontakt: Lena Hallabro, lena.hallabro@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Kulturskoledidaktik 1

Kursen behandlar olika perspektiv på undervisning och lärande samt kulturskolans och kulturskolepedagogens uppdrag i förhållande till barns rätt till kultur. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen.  Kursen ges under höstterminen. Kursansvarig: Adriana Di Lorenzo Tillborg, adriana.di_lorenzo_tillborg@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid

Regi och scenisk gestaltning med barn och unga

Kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av att jobba med barn och unga och vill utveckla dina regi-verktyg. Du får testa att planera och förbereda arbetet med en tänkt uppsättning. Vi går teoretiskt och praktiskt igenom olika delar av regi-arbetet, val av material, formulering av idé samt förberedelser och genomförande av repetitioner. Vi möter även en eller två regissörer för samtal om dera

Manus och dramaturgi med barn och unga

Manus och dramaturgi för barn och unga hjälper och stärker dig som jobbar inom Kulturskolan eller i annan pedagogisk verksamhet att utveckla din kompetens inom området.   Kursen ges delvis på plats på Teaterhögskolan i Malmö och delvis digitalt via zoom.

Rytmik för tvärkonstnärligt lärande

Innehållet fokuserar på metoder för tvärkonstnärligt skapande med utgångspunkt i Rytmikpedagogik. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Undervisningen sker på Musikhögskolan i Malmö. Kursansvarig: Elin Waileth Wikström, elin.wikstrom@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Digitala verktyg för konstnärligt lärande

Innehållet fokuserar på digitala verktyg och lärmiljö för konstnärligt arbete: Video, foto och ljudredigering. Undervisningen sker på distans i lärplattformen Canvas. Kursen kan läsas fristående eller som en del av kulturskolepedagogutbildningen. Kontakt: Mattias Frisk, mattias.frisk@mhm.lu.se Läs mer om fristående kurser vid Musikhögskolan i Malmö

Latin: Efterklassiskt latin

Kursen är en grundläggande kurs i latin med inriktning på det efterklassiska latinet. Här studeras texter, såväl prosa som poesi, från olika epoker, ämnesområden och platser. Därigenom ges en överblick över latinets betydande roll som kultur- och kunskapsbärare från senantik till 1700-tal. Kursen ger även kunskaper om det efterklassiska latinet och ökade färdigheter i översättning.

Latin: Klassisk prosa och poesi I

Kursen är en grundläggande kurs i latin med inriktning på det klassiska latinet. Här studeras antika texter, såväl prosa som poesi, i huvudsak hämtade från romersk republik. Bland prosaförfattarna märks Cicero och Caesar. Texterna läses i en historisk kontext och ger en bild av Cicero som politiker och talare. En delkurs i poesi ger en introduktion till den klassiska poesin. Kursen ger dessutom me