Publikationer från CTR
Bokkapitel (sida 26 av 44)
- Rubenson, S. (2011). Antony and Ammonas. Conflicting or Common Tradition in Early Egyptian Monasticism. I Bumazhnov, D. (Red.) Bibel, Byzanz und Christlicher Orient. Festsschrift für Stephan Gerö zum 65. Geburtstag (pp. 185-201). Peeters Publishers.
- Rubenson, S. (2011). Athanasius und Antonios. I Gemeinhart, P. (Red.) Athanasius Handbuch (pp. 141-145). Mohr Siebeck.
- Rubenson, S. (2011). Ikonen – spegel och närvaro. I Gerdmar, L. (Red.) Ikonen – närvaro och källa: essäer om ikonen som liturgisk konst och personlig dialogbild (pp. 11-20). Sekel Bokförlag.
- Scheuer, B. (2011). The Days of Immanuel: Good Tidings or Bad News?. I Eidevall, G. & Scheuer, B. (Red.) Enigmas and Images. Studies in Honor of Tryggve N. D. Mettinger (pp. 130-146). Eisenbrauns.
- Stenqvist, C. (2011). Människan sedd i sin ändlighet. I Hammarström, M., Gerle, E. & Gärdenfors, P. (Red.) Människan sedd : genom olika vetenskapliga prismor (pp. 127-141). Bokförlaget Nya Doxa.
- Stenqvist, C. (2011). Möte. I Edlund, L., Franck, O., Johannesson, K. & Stenmark, M. (Red.) Motståndets möjligheter. Filosofiska repliker till Eberhard Herrmann. Norma.
- Stjernholm, S. (2011). "De säger att profeten är borta". I Olsson, S. & Sorgenfrei, S. (Red.) Perspektiv på islam: en vänbok till Christer Hedin (pp. 218-223). Dialogos Förlag.
- Stjernholm, S. (2011). Politisk sufism i England. I Larsson, G. & Olsson, S. (Red.) Islam och politik (pp. 29-44). Studentlitteratur AB.
- Svartvik, J. (2011). “Jag är Josef, er bror, som ni sålde till Egypten”. I Olsson, S. & Stenström, H. (Red.) Levande ord: Tolkningar av abrahamitiska källtexter (pp. 67-84). Studentlitteratur AB.
- Svartvik, J. (2011). Reading the Epistle to the Hebrews without Presupposing Supersessionism. I Cunningham, P. C., Sievers, J., Boys, M. C., Henrix, H. H. & Svartvik, J. (Red.) Christ Jesus and the Jewish People Today: New Explorations of Theological Interrelationships (pp. 77-91). William B. Eerdmans Publishing Company.
- Van Osselaer, T. & Maurits, A. (2011). Heroic Men and Christian Ideals. I Werner, Y. M. (Red.) Christian Masculinity: Men and Religion in Northern Europe in the 19th and 20th Centuries (pp. 63-94). Leuven University Press.
- Vähäkangas, M. (2011). "Kiinni märkään saippuapalaan": Globaali karismaattisuus kirkkohistorian tutkimuskohteena. I Antila, J. O. & Laine, E. M. (Red.) Yleisen kirkkohistorian lähteet ja tutkimus (pp. 293-306), Finska kyrkohistoriska samfundets handlingar 215. Societas Historiae Ecclesiasticae Fennica.
- Vähäkangas, M. (2011). Etelän kristinusko haasteena teologialle. I Ikonen, T. (Red.) Käytännöllinen teologia Helsingin yliopistossa (pp. 159-178). University of Helsinki, department of practical theology.
- Wasserman, T. (2011). The Implications of Textual Criticism for Understanding the ’Original Text’. I Runesson, A. & Becker, E.-M. (Red.) Mark and Matthew I : comparative readings : understanding the earliest Gospels in their first century settings, 271. Mohr Siebeck.
- Wikander, O. (2011). God’s Plan in Job and the “Wise Things” of Marduk. I Eidevall, G. & Scheuer, B. (Red.) Enigmas and Images: Studies in Honor of Tryggve N. D. Mettinger (pp. 227-236). Eisenbrauns.
- Wirén, J. (2011). Hope and Otherness: Christian Eschatology in an Interreligious Horizon. I 'Iolana, P. & Tongue, S. (Red.) Testing the Boundaries: Self, Faith, Interpretation and Changing Trends in Religious Studies (pp. 57-70). Cambridge Scholars Publishing.
- Åberg, J. (2011). Minnet av Mirjam - från Talmud till feministisk judendom. I Olsson, S. & Stenström, H. (Red.) Levande ord: Tolkningar av abrahamitiska källtexter (pp. 159-182). Studentlitteratur AB.
- Abaza, M. (2010). An Arab Origin Mosque in Singapore. I Farid Alatas, S. (Red.) Hadhrami Arabs Across the Indian Ocean, Contributions to Southeast Asian Economy and Society (pp. 55-64). National Library, Singapore.
- Abaza, M. (2010). Protest Movements without Politics: A New Turn in The Public Culture in Egypt. I Hanafi, S. (Red.) The State of Exception and Resistance in the Arab World. Center of Arab Unity Studies, Beirut.
- Abaza, M. (2010). The Expanding and Controversial Role of al-Azhar in Southeast Asia. I Hunner-Kreisel, C. & Andresen, S. (Red.) Kindheit und Jugend in Muslimischen Lebenswelten (pp. 45-58). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
- Abaza, M. (2010). The State, Egyptian Intellectuals, Intolerance and Religious Discourse. I Heng, M. S.-H. & Liew, T. C. (Red.) State and Secularism, Perspectives from Asia (pp. 235-236). World Scientific Publishing.
- Appelros, E. (2010). Kroppens gränser. I Stenqvist, C. & Herrmann, E. (Red.) Religionsfilosofisk introduktion -- existens och samhälle (pp. 157-168). Verbum.
- Borgehammar, S. (2010). Augustinerna i Dalby. I Larsson, A. (Red.) Dalby kyrka: Om en plats i historien (pp. 92-103). Historiska Media.
- Borgehammar, S. (2010). Den äldre systern - en kort introduktion till liturgivetenskapen. I Hornborg, A.-C. (Red.) Den rituella människan: Flervetenskapliga perspektiv (pp. 65-77). Linköping University Electronic Press.
- Borgehammar, S. (2010). Ett Jerusalem i Skåne. I Larsson, A. (Red.) Dalby kyrka: Om en plats i historien (pp. 64-76). Historiska Media.