Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531396 sökträffar

Lärande företagskultur: organisations- och företagskultur som förutsättning för individuellt lärande?

Bakgrund: Begreppet företagskultur är ett erkänt men mångfacetterat begrepp som använts och fortfarande används inom många områden. Ofta utgår dock författare från ett företagsekonomiskt perspektiv eller åtminstone ett organisatoriskt perspektiv där individens behov tillgodoses främst i förhållande till organisationens behov. Perspektiv av företagskultur som utan förbehåll utgår från individen är

Rosengårds rosor får (inte) vissna: samtal med rosengårdsungdomar på väg till livet

Bakgrund: Man läser ofta i tidningar, hör på radio, tittar på tv, läser i böcker att Rosengård är en segregerad stadsdel. Invandrarskap, kriminalitet arbetslöshet, samt brist på olika kompetenser har blivit de vanligaste egenskaper som beskriver dess invånare. Vad händer med ungdomar och hur de utvecklas under de nämnda omständigheter, undrade jag varje gång jag läste något sånt om Rosengård? Vad

Helhet och delar i rörelse : om samspel och organisatoriskt lärande i kompetensutvecklingen på Posten

Bakgrund: Personalfunktionen i Posten Sverige AB har under de senaste åren genomgått flera omorganisationer. Inför hösten 2002 utlystes ett uppsatsuppdrag, där man önskade få nuvarande organisationsmodell utvärderad. Jag valde att studera hur aktiviteterna kring arbetet med kompetensutveckling organiserades, för att därigenom ge en bild av hur de skapade strukturerna påverkar möjligheterna till åt

Mål i samband med kompetensutveckling: en studie av en tandvårdsklinik

Bakgrund: Grunden till denna c-uppsatsen i pedagogik har varit en tidigare b-uppsats i kursen organisation- och ledarskapsutveckling. Under den tidigare litteraturstudien undersöktes hur mål direkt eller indirekt berör kompetensutvecklingen med hänseende till vilka mål som är uppsatta. Syfte: Syftet med denna studien är att utifrån en djupintervju och enkätundersökning på en öppen tandvårdsklinik

En strukturell organisationsförändring och dess konsekvenser

Den ökade förändringstakten i samhället medför att alla arbetstagare någon gång under sitt yrkesverksamma liv genomgår någon form av organisationsförändring. Det är därför ett aktuellt ämne som berör alla. Den organisationsförändring, som vi har valt att studera, har bland annat inneburit att mellanchefer degraderats från sina tjänster, men att de trots det är kvar på sina tidigare arbetsplatser,

Påverkan av förhållningssätt till medarbetarsamtal : en empirisk studie vid Lunds Universitetssjukhus

Bakgrund: Medarbetarsamtal är ett fenomen vars betydelse inses av allt fler. Trots detta är många skeptiska till de medarbetarsamtal de tar del av och utnyttjar ej dessa fullt ut. Vad som får medarbetarna att se positivt respektive negativt på medarbetarsamtalet, är intressant att studera både ur ett pedagogiskt perspektiv samt för vårt framtida yrke som personalvetare. Studien har utförts på en a

Utbildningsföretagens pedagogik: en fallstudie av Yrkesutbildning AB:s pedagogiska grundsyn och arbetssätt

Organisationer avsätter stora summor till personalutbildning vilket har skapat en marknad för utbildningsföretagen. Den pedagogiska grundsynen som utbildningsföretagen har, inverkar på såväl inriktningen som resultatet av den kunskapsbildning som blir möjlig för dem som deltar i utbildningen. Det är viktigt att tydliggöra den pedagogiska grundsynen genom att reflektera över den, det gör det lättar

Frihet - att vara lärare En belysning av grundskollärares möjlighet till frihet i arbetet med språk och so-ämnen.

Studien bearbetar synen och upplevelsen av frihet i arbetet för grundskollärare. Arbetet refererar till tidigare pedagogisk forskning om handlingsutrymme, ramfaktorer och professionalitet för lärare. Begreppet frihet diskuteras utifrån Viktor Frankls syn på frihet. Han representerar den existentiella hållningen till frihet, eget ansvar och medvetenhet. I undersökningen har lärare som undervisar i

Lärande ett arbetslivsdilemma - läroprocesser bundna till interaktionen i arbetsprojektknutna nätverk

Studien grundar sig i den fenomenografiska ansatsen och avser att analysera fenomenet läroprocesser i arbetslivet. De aspekter, som analyserats är makt, nätverk och rum för lärande. Den teoretiska referensramen har sin utgångspunkt i Knud Illeris triangulära modell för det läroteoretiska spänningsfältet, vilken baseras på kognition, psykodynamik och samhällelighet. Det empiriska materialet bygger

Organisatorisk interkulturalitet inom den svenska HR-sektorn En analys av hur ämnet behandlats i facktidskriften Personal & Ledarskap under 2003

Från att ha varit ett av Europas mest etniskt homogena länder har Sverige under de senaste fyra decennierna övergått till det multikulturella samhälle det idag är. Människor med invandrarbakgrund utgör en betydlig demografisk och social, men också politisk och ekonomisk, faktor i svenskt samhällsliv och samhällsutveckling. Samtidigt visar statistik att det råder skillnad mellan svenskar och invand

Individens lärande i ett industriföretag : en kvalitativ studie på Akzo Nobel

Bakgrund: Förhållandena på en arbetsplats samt hur arbetet är utformat är viktiga egenskaper för människans möjlighet att utveckla sin potentiella förmåga. Med anledning av detta har arbetsorganisationers utformning kritiserats för att inte ha skapat mer människovänliga och lärande arbetsmiljöer. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur personalen på ett företag upplever att företa

International human resource management practices for Swedish companies in California : an extension of the multinational Best IHRM Practices Project

Background: Globalization has contributed to that most companies today are competing on an international market, which has increased the emphasis on international human resource management. Due to the shortage of empirical studies on international human resource management practices the multinational "Best International Human Resource Management Practices Project" was conducted and parti

Att lära för proven eller för framtiden?: en empirisk studie över två gymnasieklassers behållning av provkunskaper

Bakgrund: Bakgrunden till uppsatsen är de, i forskningen, uppmärksammade bristerna i att förutsäga studieframgång utifrån gymnasiala studieresultat. Forskning kring hur studenters sociala bakgrund påverkar studieframgång och fortsatta studieval, utgör också grund för uppsatsen. I centrum för uppsatsen står de betygsgrundande proven och de kunskaper som där efterfrågas. Syfte: Syftet med uppsatsen

Kunskapssamhället - bortom sunt förnuft?

Bakgrund: Övergången till kunskapssamhället reser frågan om vilka kunskaper som blir centrala när människan skall skapa en hållbar utveckling. Svaret söks här i EU:s utbildningsstrategi - presenterat under etiketten "det livslånga lärandet". Utifrån en feministisk och holistisk kunskapsteoretisk diskussion skall det livslånga lärandet analyseras med hjälp av begreppen "kunskap som f

Education of immigrant children at the pre-school level in Sweden: an empirical study of how the education of immigrant children is conducted in practice

The Background: Immigrant children's education is a very complex phenomenon that requires a special approach from pedagogues and country authorities. It cannot be neglected, otherwise the future consequences can be frustrating. According to the Swedish governmental policy, immigrant children should have the same rights for education as Swedish pupils. They should also have the right to preserv

Det nya arbetslivet, universitetet och bildningen En pedagogikfilosofisk studie av den samtida högskolepedagogiken

Mitt arbete ske ses som ett tankeexperiment där jag försöker omtänka bildningsbegreppet genom att sätta det i relation till massutbildning och "det nya arbetslivet" och på så sätt understryka dess potential inom det samtida högre utbildningen. Syftet är att forma och föra in ett omtänkt bildningsbegrepp i debatten om den samtida högre utbildningen. Den högre utbildningen har under i stor

Föräldrastödsmodeller: en granskning av innehåll och metodik

Syfte: Syftet var att tolka och analysera fyra föräldrastödsmodeller som riktar sig till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år och som drevs i olika sammanhang och av olika arrangörer. Föräldrastöd anordnades av enskilda företagare, arbetsgivare, skola/studieförbund och Svenska Kyrkan tillsammans med Sveriges Kyrkliga Studieförbund. De utvalda modellerna var Active Parenting, Föräldrar Emellan, Vu

Lärande inom ramen för en förberedande arbetsmarknadsutbildning: en fallstudie

Bakgrund: I Sverige läggs stora resurser på olika typer av arbetsmarknadsutbildningar, men trots detta har mycket få kvalitativa studier av lärandet inom ramen för dessa genomförts. Syfte: Att analysera en förberedande arbetsmarknadsutbildning med fokus på vilket lärande som ägt rum hos deltagarna, samt hur detta lärande kan förklaras utifrån hur utbildningen är planerad och genomförd Metod: Under

En pedagogisk strategi på det samhällsvetenskapliga programmet : en fallstudie av en enhets arbete för att successivt nå ett lärande på en högre nivå

Syftet med arbetet är att göra en fallstudie, för att undersöka om en enhets arbete på det samhällsvetenskapliga programmet, successivt kan leda till ett lärande på en högre nivå. Enheten har valt en pedagogisk strategi för att nå dit. I denna ingår introduktionsperiod, tvärvetenskapliga studier, handledningstid och mentorskap med portfolio. Till grund för enhetens val av strategi ligger den tolkn

Informellt elevinflytande på högstadiet: Ökar inflytandet om högstadieeleven undervisas av lärare som arbetar på både högstadiet och mellanstadiet

Background: The curriculum of 1994 and the school law prescribe that the pupils have a right to exert an influence upon their education. According to the curriculum and the school law, this influence shall be enhanced with increasing age and maturity. In reality the circumstances are quite the contrary, which means that the pupil’s informal influence is actually decreasing simultaneous with increa