Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 530830 sökträffar

Mobiloperatörsbranschen - En studie av konkurrens- och prissättningssituation samt en analys av prisjämförelsefaktorer

Titel Mobiloperatörsbranschen – En studie av branschens konkurrens- och prissättningssituation samt en analys av prisjämförelsefaktorer Författare Fredric Andersson, Anders Andréen och Niklas Delmar Handledare Professor Allan T. Malm och Magnus Wide Nivå Magisteruppsats Syfte Uppsatsens huvudsyfte är att genomföra en analys av den svenska prissättningssituationen inom mobiloperatörsbranschen. Vi h

Corporate Branding vid förvärv - en fallstudie av Matex/Willys i Lund

Syftet med vår uppsats är att undersöka och analysera hur en koncern via Corporate Branding integrerar och implementerar ett redan existerande koncept i ett förvärvat företag/kedja. Då Corporate Branding handlar om att bygga upp, förstärka och förmedla ett affärskoncept till både interna och externa intressenter, har vi, för att ge en heltäckande bild av processen, valt att undersöka och analysera

Kvinnligt ledarskap inom träindustrin

Vårt mål med uppsatsen är att belysa och undersöka två viktiga jämställdhetsfrågor nämligen huruvida träindustrin är så mansdominerad som vi tror och vidare ta reda på om det finns kvinnliga ledare i denna och i sådana fall undersöka hur ett sådant ledarskap ser ut. Undersökningen har kvalitativ karaktär och byggs på en rad utförda intervjuer. Ansatsen kan karakteriseras som induktiv eftersom utgå

Strategiska Allianser: En studie av inledningsprocessen

The purpose of the essay has been to clarify why and how small companies, whose major resource is knowledge, establish strategic alliances and which opportunities it brings. We have increased our understanding for the concept of strategic alliances through empirical search and through well-known scientist work. The method, which has been used in the essay, is principally qualitative interviews and

Riskbedömningar vid ränteförändring - En analys av bolånemarknaden

Syfte: Denna studie ämnar undersöka hur sambandet ränteförändring och risk ser ut, utifrån bankernas perspektiv såsom bostadslångivare. Hur påverkas bostadspriser och hushållens boendekostnader av räntan? Innebär nuvarande situation på den svenska marknaden någon risk och är bankerna i så fall medvetna om denna? Finns det anledning att se över nuvarande strategi för bostadsutlåning för att bättre

Access to the market - a question of collaboration?

When contemplating entering an alliance the rationale behind the decision should differ depending on the size of the companies involved as well as on other important factors. The important factors influencing the decision are related to the resource pooling potential of the alliance, the power structure along with the business network the companies are a part of. The analysis has shown proof of a

Creation of a Pan-European Advertising: Myth or Reality?

In order to answer the question in the title, a cross-cultural analysis of two countries was done. Countries chosen were the Republic of Latvia and the Kingdom of Spain. The need for this research was suggested by increased cross-border business activities inside the European Union, and the lack of previous studies involving new Member States. The aim of the research was to see what environmental

Skattemässiga konsekvenser vid val av redovisningsnorm

Syftet med uppsatsen är att analysera vilka skattemässiga konsekvenser valet av redovisningsnorm kan medföra samt att fastställa vilken norm för varje situation som är mest fördelaktig ur ett skattemässigt perspektiv. Vi bestämde oss för att utgångspunkten för vår studie skulle vara Redovisningsrådets rekommendationer. Detta gjorde vi av flera anledningar. Framförallt är vår bedömning att deras re

Konsten att hitta unika värden i skapandet av ett erbjudande på en homogen marknad

Syftet med uppsatsen är att belysa faktorer bakom unikt värdeskapande, när aktörernas erbjudande konvergerar. Vi har valt att utveckla ett teoretiskt ramverk utifrån de teorier som vi tycker bäst kan användas för att förklara värdeskapande. Ramverket ligger sedan till grund för den empiriska undersökning som gjorts. Intervjuer har genomförts med fyra wellpapptillverkare som agerar på den skånska m

Spelet i reklambranschen – En studie om obegripligheter i reklam

Uppsatsens huvudproblem: Genom att studera klassiska modeller och teorier för hur man på bästa sätt marknadsför en produkt eller ett varumärke, skapas en uppfattning om att det är tydlighet som bör prioriteras. Under senare år har emellertid raka motsatsen till detta uppvisats på reklammarknaden. Istället för tydlig och informativ reklam, använder man sig av irrationell, osammanhängande och i mång

Point of Purchase TV-Screens - An Analysis of Gender and Generations in the In-Store Retail Environment

Title: Point of Purchase TV-screens - An analysis of Gender and Generations in the In-store-Retail-Environment Date of Seminar: May 29th 2007 Course: BUS 809, Master Thesis in International Marketing and Brand Management. Authors: Søren Berg Jørgensen, Daniel McCartney and Ben Wallenborn. Supervisors: Karin Alm and Ulf Johansson Keywords: In-store Marketing, Point-of-Purchase, In-store TV, Gender,

Kunskapsspridning via intranät - en fallstudie av SEB Enskilda Banken

Företag har börjat inse att deras samlade kunskap blivit allt viktigare, vilket väcker ett intresse för att studera hur ett kunskapsintensivt företag utnyttjar sitt intranät för kunskapsspridning. För att belysa denna problemställning utnyttjas SEB Enskilda Banken i Malmö som fall. Syftet med uppsatsen är således att utreda i vilken utsträckning SEB:s intranät påverkar spridningen av kunskap på SE

Kommunal effektivitet - En jämförande studie mellan bolag och förvaltning

Syftet med denna uppsats är att beskriva, analysera och jämföra effektiviteten i ett kommunalt bolag och en förvaltning. För att möjliggöra analysering av studieobjekten behövdes effektivitetsbegreppet karaktäriseras, vilket utfördes genom konstruktionen av en modell, baserad på en teoretisk undersökning. Vidare genomfördes en kvalitativ undersökning i form av intervjuer på de utvalda studieobjekt

Var kommer alla idéer ifrån

Uppsatsen handlar om att se om kontexten har någon betydelse för idégenerering. En kvalitativ undersökning har genomförts genom ostrukturerad intervjuteknik. Empirin har samlats från Ericsson, McCann, Imperiet och People för att se hur individer i teknik- respektive tjänsteföretag genererar idéer och om det är någon skillnad mellan de olika kontexterna. Csikszentmihalyis system för kreativitet och

Line–extensions; A longitudinal study concerning effects on brand equity

Thesis purpose The study aims to examine the effects vertical and horizontal line extensions might have on the total parent brand equity in terms of strength and its baseline product regarding of market share, loyalty and penetration under an elapsed period of time. The study aims to investigate a number of actual conducted line extensions effect on the above mentioned aspects of Kellers (1993) de

Management - Från start till landning

Syftet med uppsatsen var att utifrån ett projektarbete vid Malmö-Sturup Airport, lyfta fram och dra lärdom av grupprocesser och projektarbete. Viktiga lärdomar är att projektarbete ibland kräver förkunskaper inom process och metod snarare än branschspecifika kompetenser. En projektgrupp kan ha mer än en roll i arbetet och behöver då balansera dessa roller och relationer. En grupp med kompletterand

Renaissance of a CRM system – Successful re-implementation out of an after market perspective

Problem: Today Frigoscandia Equipment Europe, FSEE, is not sure how their CRM-system, MSMS, is used along with other solutions at the different regions throughout Europe. The company is interested in a usage evaluation describing by who and how the system is used. FSEE is also concerned about the users opinions of future development and improvements. Management is also concerned about how MSMS wou

Mobile Operators Future Business Model - Strategic Implications of Emerging Networks

Syftet med uppsatsen är att analysera mobil operatörernas behov att omsätta och värdera sig till de teknologiska förändringar ch marknadsförutsättningar genom att lägga fram alternativa affärsmodeller. Nya nätverk och teknologier håller på att förändra den stabila mobiltelefonimarknaden och därmed branschförhållandena för opertörerna. För att inte tappa marknadsandelar och attrahera nya kunder mås