Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533151 sökträffar

Därför valde jag biologi

Studenten Frida Pinholt berättar Hur är det att läsa biologi vid Lunds universitet?– Det är väldigt trevligt! Jag gillar att det finns så många olika saker att göra i Lund, här finns en perfekt blandning av olika intressen. Staden är också full av grönområden, vilket jag uppskattar som biologistudent. Jag går gärna dit om jag behöver inspiration till pluggandet eller bara en paus från det. – Själv

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-biol/darfor-valde-jag-biologi - 2024-12-30

Därför valde jag utbildningen

Studenten Isak Holmberg berättar Hur är det att läsa biologi vid Lunds universitet?"Det som gör utbildningen riktigt bra är att det finns ett stort utbud av kurser och att du tidigt i utbildningen får möjlighet att välja kurser efter eget intresse. Det ger dig en frihet att påverka och forma din utbildning. Under alla kurser har du föreläsare som håller en mycket hög kvalité på undervisningen och

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-biol/darfor-valde-jag-utbildningen - 2024-12-30

Jobbet som projektkoordinator på Miljöbron

Alumnen Frida Hansson berättar Vad jobbar du med?– Jag jobbar som projektkoordinator på Miljöbron. Vi utformar projekt där studenter hjälper företag och offentliga verksamheter med deras miljö-och hållbarhetsarbete. Det är ett varierande jobb där jag får möjlighet att nätverka och sätta mig in i skilda områden och projekt som är kopplade till allt från biologisk mångfald till kommunikation. Hur fi

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-biol/jobbet-som-projektkoordinator-pa-miljobron - 2024-12-30

Henrik inledde studierna med grundkursen i service management

Varför valde du att gå grundkursen i service management?– Jag hade säsongsarbetat inom service några år och kände att jag var sugen på nya utmaningar. Jag skickade in en sen ansökan och blev antagen. Vad är det bästa med kursen?– Det bästa med kursen är att den ger en holistisk bild av service management som ett brett och intressant ämne. Dessutom ger kursen möjligheter att läsa vidare inom någon

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-sema11/henrik-inledde-studierna-med-grundkursen-i-service-management - 2024-12-30

Irina Schmitt

lärare och forskare vid Genusvetenskapliga institutionen Vad har du för akademisk bakgrund och hur länge har du undervisat i genusvetenskap?– Min grundutbildning var främst inom engelska och kulturstudier på Universitet Bremen i norra Tyskland. Min första queerteoretiska utbildning fick jag genom en självorganiserad grupp där vi läste texter och höll workshops i kontaktzonen mellan akademin och ak

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-sggnv/irina-schmitt - 2024-12-30

Nuvarande student

Genvägar Direktlänkar till digitala tjänster för dig som är student CanvasLadok WebmailDigital studiemiljö Aktuellt Har du missat att byta ditt lösenord? Alla vid Lunds universitet har nyligen varit tvungna att byta lösenord till sina konton (Lucat-id). Lösenord som inte bytts i tid har nollställts. Har du glömt eller missat att byta ditt lösenord – se instruktioner här:lu.se/losenord Studera i en

https://www.lu.se/nuvarande-student - 2024-12-30

Olof Fager

Varför sökte du till programmet? Efter tio år som sjuksköterska på akutmottagning kände jag att jag ville och behövde ta det ett steg längre. Därför kändes det naturligt att läsa en specialistutbildning. Varför blev det Lunds universitet?Jag ville helst inte studera på distans och jag arbetar till vardags på akutmottagningen i Malmö. Dessutom sökte jag och fick en utbildningstjänst på min arbetspl

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vasks/olof-fager - 2024-12-30

Nils Eriksson

Vilken inriktning läser du?Specialistsjuksköterska inom psykiatriVarför sökte du till programmet? Jag är intresserad av att fördjupa mig i psykiatrin och lära mig mer om detta spännande område. Har alltid tyckt om att jobba med människor och att söka till specialistsjuksköterska inom psykiatri blev en naturlig del av min utveckling i min yrkesroll. Psykiatrin är det mest spännande området inom sju

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-vaspk/nils-eriksson - 2024-12-30

Textversion av poddavsnittet om Naturvetenskapliga kandidatprogrammet i geologi

Här följer textversionen av poddavsnittet Plugga naturvetenskap - Geologi. Om poddavsnittetLunds universitets podd "Plugga naturvetenskap - Geologi"Inspelningsdatum: 4 mars 2021Medverkande:Hedda Thomson Ek, moderator och miljövetarstudentKarl Ljung, forskare och studievägledare vid geologiska institutionenBeatrix Cordes, geologistudentIntroHur kan geologi hjälpa oss att förstå klimatförändringarna

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-geob/textversion-av-poddavsnittet-om-naturvetenskapliga-kandidatprogrammet-i-geologi - 2024-12-30

Jobbet som hållbarhetskonsult

Alumnen Hanna Angel berättar Vad jobbar du med?I dagsläget arbetar jag som Hållbarhetskonsult på företaget Ensucon i Lund. Här arbetar jag med miljöstrategiska frågor inom både privat och offentlig sektor, där jag hjälper olika aktörer att minska sin klimatpåverkan på olika sätt. Bland annat bygger jag upp och förbättrar miljöledningssystem, arbetar med målstyrning, hållbarhetsrapportering och hål

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-ines/jobbet-som-hallbarhetskonsult - 2024-12-30

Jobbet som hållbarhetssamordnare

Alumnen Katarina Craaford berättar Varför valde du kandidatprogrammet i naturgeografi och ekosystemvetenskap? Det jag fastande för med utbildningen var möjligheten att få lära mig olika metoder, verktyg och arbetssätt, så som geografiskt informationssystem (GIS), för att kunna arbeta med klimat- och miljörelaterade frågor. Det första basblocket under studierna kändes som att det skulle ge mig en b

https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-ngnat-ines/jobbet-som-hallbarhetssamordnare - 2024-12-30

Jubileumsrapport

I jubileumsrapporten redogörs för bakgrunden, planeringen och genomförandet av Lunds universitets 350-årsjubileum. Här följer en sammanfattning av rapporten. Om du vill ta del av hela rapporten kontakta Petra Francke via epost petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se  Lundagård under jubileets stora student- och personalfest i september 2017. Foto: Kennet Ruona. Lunds universitets

https://www.lu.se/om-universitetet/universitetet-i-korthet/lunds-universitets-historia/lunds-universitet-350-ar/jubileumsrapport - 2024-12-30

Rum för stillhet och eftertanke

Rum för stillhet och eftertanke är icke bokningsbara rum vid universitetet som erbjuder möjlighet till meditation, eftertanke eller bön. Rummen är öppna för både studenter och medarbetare vid universitetet, oavsett tro och livsåskådning. Universitetets rum för stillhet och eftertanke kan användas för bön, kontemplation, meditation eller andra aktiviteter som kräver särskild stillhet.Du är själv vä

https://www.lu.se/studera/livet-som-student/service-och-stod/rum-stillhet-och-eftertanke - 2024-12-30

Peders personliga resa – transkriberad version av podd

I tre korta poddavsnitt berättar ingenjörsstudenten Peder om hur det är att plugga på universitetet med en ADHD-diagnos. Genvägar till sidans innehåll: Avsnitt 1: Vägen till ingenjörsexamen Avsnitt 2: Studiestrategier för att hantera utmaningarna med ADHD Avsnitt 3: Framtiden och tankar om stöd från universitetet Avsnitt 1: Vägen till ingenjörsexamen Det här första avsnittet handlar om ingenjörsst

https://www.lu.se/studera/livet-som-student/service-och-stod/pedagogiskt-stod-dig-med-funktionsnedsattning/peders-personliga-resa-transkriberad-version-av-podd - 2024-12-30

Digital och interaktiv konsertsal

Ett tematiskt samverkansinitiativ vid Lunds universitet Upplev Beethovens femma som om du var på plats i en konsertsal – eller kanske ännu bättre. Genom att använda AI och andra nya teknologier utvecklar forskare , studenter och experter en ny generation digitala liveframträdanden. När du besöker ett digitalt konserthus ska du kunna välja kameravinkel, ljudupplevelse och till exempel zooma in och

https://www.lu.se/forskning/tematiska-samverkansinitiativ/digital-och-interaktiv-konsertsal - 2024-12-30

Praktisk checklista

För den första tiden som ny student. Det är mycket du kan behöva ha koll på som nyantagen student vid Lunds universitet. Här har vi samlat ihop några av de viktigaste praktiska sakerna under din första tid som student. Den här checklistan handlar om vad du bör göra när terminen startar. Letar du information om vad du ska göra innan studierna börjar? Då är det en annan checklista du ska kolla på.Gå

https://www.lu.se/studera/livet-som-student/ny-som-student/praktisk-checklista - 2024-12-30

Klimatneutrala städer 2030

Ett tematiskt samverkansinitiativ vid Lunds universitet Malmö, Helsingborg och Lund ska bli klimatneutrala städer 2030. Genom forskning och samarbeten ska Lunds universitet, Malmö universitet och Sveriges lantbruksuniversitet (Alnarp) stödja städerna att nå satta klimatmål. Att skapa ett ömsesidigt kunskapsutbyte mellan forskare, städer, näringsliv och andra samhällsaktörer är avgörande för att ök

https://www.lu.se/forskning/tematiska-samverkansinitiativ/klimatneutrala-stader-2030 - 2024-12-30

Bekräftelse av pågående mentorsuppdrag, period 2

Genom att fylla i detta webbformulär bekräftar du att ditt pågående mentors-/assistentuppdrag fortlöper eller upphör enligt ursprunglig överenskommelse.Du behöver svara på detta webbformulär inom fem arbetsdagar räknat från utskicksdatum för att perioden ska rapporteras korrekt. Ditt för- och efternamn (obligatorisk) Ange ditt för- och efternamn För- och efternamn på student som mottar mentorsstöd

https://www.lu.se/formular/bekraftelse-av-pagaende-mentorsuppdrag-period-2 - 2024-12-30

Bekräftelse av pågående mentorsuppdrag, period 3

Genom att fylla i detta webbformulär bekräftar du att ditt pågående mentors-/assistentuppdrag fortlöper eller upphör enligt ursprunglig överenskommelse.Du behöver svara på detta webbformulär inom fem arbetsdagar räknat från utskicksdatum för att perioden ska rapporteras korrekt. Ditt för- och efternamn (obligatorisk) Ange ditt för- och efternamn För- och efternamn på student som mottar mentorsstöd

https://www.lu.se/formular/bekraftelse-av-pagaende-mentorsuppdrag-period-3 - 2024-12-30

Överenskommelse om mentorsuppdrag under sommaren

Villkor för mentorsuppdragetUppdraget som mentor under sommaren inleds efter samråd med samordnare på Pedagogiskt studentstöd. Mentorsuppdraget omfattar i genomsnitt två timmar per vecka men ni planerar och strukturerar mötena på egen hand. Det är viktigt med kontinuerlig kontakt med studenten under uppdragets gång. Skulle kontakten inte hållas enligt överenskommelse måste mentor informera Pedagog

https://www.lu.se/formular/overenskommelse-om-mentorsuppdrag-under-sommaren - 2024-12-30