Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529364 sökträffar

Vad påverkar Din shopping? - En studie ur svenska konsumenters perspektiv på vad som skapar en positiv upplevelse i en butiksmiljö.

Denna uppsats handlar om vilken typ av upplevelse konsumenter förväntar sig under sin shoppingtur samt hur olika faktorer påverkar denna upplevelse. Eftersom upplevelseskapandet har blivit väldigt populärt marknadsförings verktyg hos de nya moderna detaljhandels företag undersöks i detta arbete om butikerna lyckas med detta och hur kunderna uppfattar dessa koncept. Med hjälp av relevant litteratur

Vad betyder ledaren? -en studie om ledarskapets påverkan för en servicekultur

Sammanfattning Titel: Vad betyder ledaren? – en studie om ledarskapets betydelse för en servicekultur Författare: Anna Amberntsson, Philip Hjelt, Katja Johannesson Handledare: Anette Svingstedt, Filippa Säwe Kurs: SMT 302, kandidatuppsats 10 p, Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Problemdiskussion: Ute i arbetslivet är det inte alla ledare inom servicesektor

Brand Shadow - den mörka sidan av co-branding

Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en rö

Tjänsteutveckling i en mogen bransch

Utifrån den teoretiska referensramen har det empiriska undersökningen av kundbehov och önskemål för tjänsteutveckling på färjelinjen mellan Strömstad och Sandefjord analyserats och diskuterats. Undersökningen visar att då de modeller för tjänsteutveckling som idag finns ofta är vidareutvecklingar av modeller för produktutveckling, innebär det att de i de flesta fall ej är implementerbara på utveck

En destinations utvecklingsprocess; Gran Canaria

Syftet för denna kandidatuppsats är att bidra till ökad förståelse för destinationers utvecklingsprocesser utifrån olika synsätt på destinationslivscykeln. Vi har valt att utgå från huvudsakligen två perspektiv nämligen Plogs och Butlers. Dessa är intressanta att jämföra då de båda har samma syfte men utgår från helt olika perspektiv. Genom vår fallstudie på Gran Canaria vill vi åskådliggöra likhe

Alkohol och drogers betydelse för ungdomars fritid

Ungdomar i kombination med berusningsmedel förekommer ofta i medierna. Det är en av anledningarna till att vi valt att undersöka ungdomars attityder och vanor angående alkohol och droger. En annan anledning var våra diskussioner kring huruvida det är rätt eller fel att köpa ut alkohol till personer under 20 år. Syftet med uppsatsen var att undersöka vanor och attityder bland ungdomar i 17-18-årsål

Gender, power, and work in TV-advertisements

Advertisements use cultural symbols and myths that exist in society. When women are represented at work in advertisements it often illustrates their subordinate position to men. This illustrates the gender system: how men as a group have more power than women as a group. The concentration here is on TV-advertisement's representation of women in connection to work, power, and objectification. M

Allt är annorlunda, allt är som förr : en jämförelse mellan SSU och Attac

Denna uppsats tar sin utgångspunkt i en jämförelse mellan en gammal social rörelse (Sveriges Socialdemokratiska ungdomsförbund) och en ny social rörelse (Attac). Uppsatsens syfte är att försöka ge en bild av de skillnader och likheter som finns mellan dessa olika organisationer och koppla dem till begreppet globalisering. Den empiriska delen av studien består av sex kvalitativa tematiserade djupin

Nattklubbens riskkommunikation - En fallstudie risk(o)medvetenhet

Problem: Riskforskare betonar att det är viktigt att kommunicera, däremot läggs det mindre vikt på hur det ska kommuniceras. Vi menar att det finns branscher som enligt oss är såväl outforskad som riskutsatt, där vi anser det finns en problematik kring hur riskerna ska kommuniceras. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur risk kommuniceras i en riskutsatt bransch samt undersöka i vilken g

TVÄTTÄKTA ANSVAR? - En studie av Global Compacts svenska medlemsföretag.

Syftet med denna uppsats är att kasta ljus över ämnet Corporate Social Responsibility (CSR). Inom detta ämne kommer fokus att ligga på det initiativ som heter Global Compact (GC), och som blivit föremål för såväl beundran som skepticism. Målet är att utröna om GC i Sverige blivit, eller är i riskzonen för att bli, en front för det som i uppsatsen kallas kulörtvätt, eller om det tvärtom är en välfu

Finns det svenskt kaffe på hotellet? En studie kring hotellgästers beslutskriterier

Människor har idag fått andra resvanor och reser mer än vad de tidigare gjort. Det är allt viktigare för hotellen att kunna tillfredsställa sina gäster och ha någon relation till hemmet då hotell i många fall, framförallt för affärsresenärer, ersätter hemmet. Det kan vara en anledning till att affärsresenärer och privatresenärer beaktar olika beslutskriterier. Konsumenten medverkar aktivt vid prod

"Gratis kaffe eller en transport från destination A till destination B" - Hur hanterar kabinpersonal kombinationen intern effektivitet och goda servicemöten?

Vi har genom att studera de olika delarna Servicemötet, Servicekvalitet samt Kabinpersonalens roll kommit fram till att kabinpersonalens roll har förändrats och att detta i sin tur inverkar på hur de interagerar i servicemötet. Faktorer som lett till våra slutsatser är bland annat den tekniska utvecklingen, som utgör en del i den interna effektivisering, vilket har bidragit till att servicemötet k

Kritiska faktorer för ledning av deltidsanställda - en fallstudie av Åhléns

Problem: Debatten i media går het i fråga om deltidsanställningarnas vara eller icke vara. Arbetsgivare i detaljhandeln ser det som en kritisk nödvändighet, medan facket ser deltidsarbete som ett uttryck för slentrianmässig personalpolitik. Vi ifrågasätter däremot om det är själva förekomsten av deltidsarbete som är problemet eller om det istället kan vara ledarskapet av deltidsanställda som brist

Partnerskapsformer, inom den svenska skobranschen

Problembeskrivning: Aktörerna inom detaljhandeln har idag problem med hög kapitalbindning och hård konkurrens. För den enskilde detaljisten kan det vara ödesdigert att göra felinköp av större varupartier, dels på grund av den finansiella risken, dels på grund av problemen med att upprätthålla förtroendet hos konsumenterna. Syfte: Syftet är att beskriva och utveckla samarbetet mellan detaljist och

Kampen att motivera sin personalstyrka för ett mindre företag

Vår ambition med uppsatsen är att undersöka och analysera när, och om, ett mindre företag baserat i Sverige behöver ytterligare incitament, utöver ordinarie lön, för att motivera sin personalstyrka. Vi kommer att undersöka vilka olika typer av belöningar som finns och hur dessa används i praktiken hos våra fallföretag. Vi för resonemang runt både monetära och icke-monetära belöningar och vilka sam