Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 533241 sökträffar
Företagsförvärv och dess påverkan på aktieägaravkastning
Ökar aktieägaravkastningen för aktieägarna efter nyheten om förvärv? Syftet med uppsatsen är att undersöka om aktieägare i det förvärvande bolaget (för bolag listade på Large Cap vid Nasdaq OMX Stockholm) gynnas vid offentliggörandet av ett förvärv. Vidare är syftet att undersöka ett antal faktorer som eventuellt kan påverka aktieägaravkastningen. Uppsatsen baseras på en eventstudie och använder s
The Comparative Study on Corporate Governance between Mainland China and Hong Kong
The corporate governance mechanism should be evaluated by both region and company levels, since legislation setting and regulatory enforcement are equally critical. It is found that Hong Kong outperforms than Mainland China at both levels, hereby more converge towards OECD Principles. There are root causes contributing to the differences and similarities of corporate governance in the regions, whi
The Idiosyncratic Volatility Puzzle: Further Evidence from the European Equity Market
We do not find clear evidence of an idiosyncratic volatility puzzle on the three markets. Our models are inconclusive with a negative risk premium for the time series portfolio based regression model while the premium is positive in the panel data model. However, the parameter estimates are insignificant, therefore we accept the predictions of modern portfolio theories and conclude that idiosyncra
Svenska Banker- En riskfri investering?
Uppsatsens syfte var att undersöka hur bankernas risktagande uppfattades av marknaden till följd av åtgärdsprogrammen, samt att föra en diskussion kring de bakomliggande orsakerna och dess implikationer. Vad vi kan konstatera är att det finns en korrelation mellan den risk som aktieägare bedömer i bankaktierna och den faktiska risk som bankerna utsätter sig för. Vår studie har även bevisat att akt
Google – Trendigaste gågatan på nätet?
Sammanfattning Titel: Google – Trendigaste gågatan på nätet? - Vikten av att exponeras på Internet via sökmotormarknadsföring Seminariedatum: 3 juni, 2010 Ämne/kurs: SMKK01 Examensarbete kandidatnivå, 15 hp Författare: Johan Bolin, Johan Johansson, Stefan Szczepanski Handledare: Birgitta Olsson, Eva Åström Nyckelord: Sällanköpshandeln på Internet, Google, Google Analytics, PPC, SEM, SEO Syfte: Syf
HBR - Kan vi hjälpa till med något!?
En ökad globalisering har resulterat i en allt skarpare konkurrens där det i så stor utsträckning som möjligt handlar om att attrahera sin specifika målgrupp. Då städer och regioner konkurrerar mot varandra är det av yttersta vikt att ha ett varumärke som avger fördelaktiga vibrationer. För att bli en slagkraftig region krävs det relationer och samarbete över gränserna där man gemensamt strävar ef
Fenomenet Göteborgsanda, vad är det?
Syftet med denna uppsats är att belysa det arbete som sker i Göteborg med att utveckla staden som destination. Då mycket av den forskning som bedrivs inom destinationsutveckling beskriver vikten av samarbete för att lyckas med detta, har vi valt att titta närmare på Göteborg & Co´s arbete vars uppgift och syfte är att genom marknadsföring etablera och stärka Göteborg som destination i Europa s
Mot nya smultronställen!?
Sammanfattning Titel: Mot nya smultronställen - en studie om processen när reseoperatören väljer destinationer Nivå: Kandidatuppsats Institution: Service management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Författare: Josefine Borgman Wistrand, Kristina Lindgren Dunér och Dennis Jonsson Handledare: Jan-Henrik Nilsson och Lena Eskilsson Problemdiskussion: Reseoperatören uppdaterar och förändrar ständ
Det förändrade servicemötet: En studie av farmacevternas roll i samband med omregleringen av den svenska apoteksmarknaden
the Fridays way
Syftet med denna uppsats är att ge kunskap om hur ett utländskt företags koncept förändrar och förändras i en lokal kontext. För att besvara syftet har vi använt oss av kvalitativa intervjuer med personal på Fridays i Malmö, observationer på restaurangen samt dokumentanalyser utifrån manualer och hemsidor.
Var ska vi finnas? En studie om lokaliseringsproblematiken och hur man kan öka sin service i logistikbranschen
I dagens globaliserade samhälle ser vi en ökande konsumtion. Detta ställer högre krav på le-veranstider och service. För att företag ska kunna leva upp till dessa krav måste de finnas på rätt plats i förhållande till sina kunder och leverantörer. Att placera sin logistikfastighet på rätt plats kan vara avgörande för tjänstekvaliteten. Det finns flera olika teorier kring denna lokali-seringsproblem
I mötet mellan fälten- Sociala medier som en arena för Place branding
Denna uppsats syftar till att bidra i sammankopplingen utav de vetenskapliga fälten Place branding och sociala medier, eftersom vi inte har funnit någon litteratur som tillgodoser denna länk. Detta leder oss in på frågan: Varför är detta område viktigt att studera? Fler och fler företag väljer idag att marknadsföra sig via sociala medier på grund av dess enkelhet, snabbhet och kostnadseffektivitet
Lean med hjälp av Gapmodellen: Att använda intern marknadsföring vid implementering av Lean
Klagomål - gratis råd från dina mest lojala kunder?
Bakgrund: Klagomål drabbar förr eller senare alla restauranger och de måste därför kunna hantera dem på ett korrekt sätt. Många teoretiker förespråkar att hanteringen av klagomål ska ske systematisk, och vi vill undersöka detta tema närmare. Syfte: Vi vill i denna uppsats utreda om och hur restauranger arbetar med klagomål och om organisationerna arbetar med medveten, systematisk och formaliserad
Konsumentundersökning för miljömärkning - är livsmedelskonsumenterna redo?
Gränsöverskridande destinationsutveckling - En undersökning av turismsamarbeten som sträcker sig över nationella gränser med fallstudie av Öresundsregionen
Title Cross-border destination development – A case study on tourism cooperation that extends over national borders with a focus on the Öresund region Level Bachelor of Science thesis in Service Management (15 ECTS), at Campus Helsingborg, Lund University. Keywords Tourism, co-opetition, destination development, cross-border cooperation Authors Johan Arnberg, Carl Ekesiöö and John Sundström Adviso
De stora drakarna eller strösslet på glassen? En studie kring sambandet mellan unga konsumenters köpbeteende och köpcentrums butiksutbud i Malmö
Populationen i Malmö har under senare år utvecklats till en av de yngsta i Sverige, med antalet nyinflyttade som en bidragande faktor. Samtidigt föryngras och förnyas staden även på andra håll då det restaureras och byggs upp nya köpcentrum. Trots denna utveckling har det noterats en likhet av butiksutbud köpcentrumen emellan. I följande uppsats har författarna undersökt om det finns ett samband m
Att samskapa för ett större mervärde - ett samspel mellan företag och kund i värdeskapande processen
Sammanfattning Titel: ”Att samskapa för ett större mervärde- ett samspel mellan företag och kund i värdeskapande processen” Författare: Hanna Larsson, Fanny Tiitus och Angelica Wedin Kandidatuppsats: Service Management med inriktning Retail, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Handledare: Johan Hultman och Henrik Loodin Nyckelord: Värdeskapande, Identitet, Servicemöte, Samskapande Bakgrund: I de
World of Warcraft - en kvalitativ studie av spelets betydelse för unga vuxna användare
MMORPGs has become a growing phenomena in our society today. Many people interact online in virtual communities such as World of Warcraft. In this study, the goal was to explore the game's significance for young adults and the relationship these people have to the game. This thesis is based on five interviews with young adult users and their life around WoW. The reason for the study was to obt