Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 532866 sökträffar

Utveckla idag Bevara i morgon - Ett hot mot den historiska staden som destination

The aim of this thesis is to identify and analyse the antagonism between conservation and development which occurs in historical towns.The base of the study is theories in destination development and cultural heritage tourism in historical towns as well as the consequences expressed in these theories concerning conservation and development. The standpoint was that an empiric study needed to comple

Synden i Mölle, finns den kvar? - en fallstudie kring kulturarv, imageskapande och destinationsmarknadsföring

Allt fler turister vill idag uppleva orörda destinationer och historiska kulturarv samt efterfrågar inte längre enbart iscensatta och konstruerade miljöer. Turistdestinationer måste därför utmärka sig genom sin marknadsföring för att vara attraktiva eftersom turister vill uppleva något utöver det vanliga. En destinations image förändras över tiden och för att förstå denna förändring krävs det att

Servicemötet i huvudrollen

Syfte: Vårt syfte är att, med två teoretiska ansatser som verktyg, analysera och illustrera servicemötet för att ge en fördjupad bild och en bättre förståelse för servicemötet som fenomen. Frågeställningar: - Vilka faktorer påverkar servicemötets kvalitetsaspekter för serveringspersonal och restauranggäst? - Hur kan ett dramaturgiskt perspektiv tänkas förtydliga bilden och underlätta förståelsen f

Recept för tydliga koncept? - En studie gällande sårbarhet i tydliga koncept -

Teorier inom företagsekonomi tillika service management, talar för hur verksamheter med ett tydligt koncept kan detaljstyra och därmed säkerställa sin kvalitet. Detta kan, enligt befintliga teorier, göras då ledning, personal och gäster inom det tydliga konceptet ses som homogena grupper vars beteenden och reaktioner kan förutspås. Den befintliga service management litteraturen som hävdar detta ut

Kundlojalitet i tjänsteföretag - En fallstudie av samverkan mellan Resurs Bank och samarbetande butiker

Syftet: Syftet med vår uppsats är att undersöka i vilken mån tänkesättet bakom begreppet kundlojalitet används i samarbetet mellan Resurs Bank och butikerna, samt att analysera hur kundlojalitetsprogram kan användas för att fördjupa samarbetet mellan en sidoleverantör och dess betjänade butiker. Undersökningsfrågor: Hur arbetar Resurs Bank med sin kundlojalitet? Hur värvar Resurs Bank sina kunder

Walk a mile in my shoes - en studie kring mångfald och förändring

Mångfald är idag en viktig faktor för många företag och dess konkurrenskraft. Det finns därmed en önskan och ett stort behov från företagens sida att på ett systematiskt sätt kunna hantera mångfald så att det blir en varaktig del i organisationens strategi. Problemet som vi ser det är att det saknas en praktisk förståelse för hur företag systematiskt kan arbeta med mångfald. Det som skiljer denna

Kan arbetet motivera mera? - En studie av Hackman och Oldhams arbetskaraktärsmodell som analysverktyg i serviceföretag

Serviceyrket innebär att personal arbetar i nära samverkan med kunden. Om personalen på företaget är omotiverad kan det leda till att kunden får en sämre service och att företaget blir lidande. För att inte detta ska ske är det viktigt att motivera sin personal. Genom att arbeta med ett arbetes kärndimensioner ska det enligt arbetskaraktärsmodellen vara möjligt att förbättra motivationen bland de

Konceptbutiken - Kinderägg i stor skala?

Vi vill karaktärisera fenomenet konceptbutik och undersöka hur den kan fungera som ett verktyg, för att bygga upp sitt varumärke. Konceptbutiker handlar om att ge upplevelser och erbjuda aktiviteter. Genom de fem sinnena kan man involvera kunden och ge den en upplevelse. Det optimala för en konceptbutik är att enbart sälja ett varumärke då dess syfte är att stärka det. Personalen och interiören ha

Kontroll av Torkmiljö - Hur man på byggarbetsplatsen ska kunna övervaka sin torkmiljö

Vi har i vårt examensarbete undersökt hur byggentreprenörer jobbar med sitt torkklimat och hur torkmiljön kan kontrolleras. Det finns ett stort behov på byggarbetsplatserna för en produkt som skapar förutsättningar för ett rutinmässigt arbete med torkklimatet. Detta kan möjliggöras genom att arbetsplatsen köper in en produkt som innehåller erforderlig mätutrustning, dataprogram för hanteringen av

Motivation och belöningar för den yngre generationen

Syfte: Syftet är att beskriva och analysera vilka faktorer som är motiverande samt vilka belöningar som är av betydelse för de medarbetare som tillhör den yngre generationen vilken är född på 70- och 80-talet. Metod: För att uppfylla vårt syfte och för att få en bred teoretisk bakgrund har vi genomfört en litteraturstudie inom områdena personalidé, motivation och belönings-system. Vi har även stud

Varumärkesutvidgning från vara till tjänst - en bortglömd dimension

Uppsatsen behandlar varumärkesutvidgning från vara till tjänst där tjänsteerbjudandets särdrag antas påverka utvidgningens styrning i jämförelse med en varumärkesutvidgning från vara till vara. Varumärkesutvidgningsforskningen brister eftersom den varken beaktar att eller hur tjänsters särskiljande drag påverkar varumärkesutvidgningsprocessen. Det är detta kunskapsgap som uppsatsen behandlar. Syft

Individen - arbetsgruppens främsta tillgång

Företag brukar ge ut övergripande mål och arbetsbeskrivningar, det vill säga funktionella roller, till sin personal. Dock är det lätt hänt att individer och grupper kan finna andra mål och roller, vilket kan leda till att arbetsgruppens medlemmar strävar åt olika håll. Vårt syfte är således att analysera vilka mål och roller individen kan ha i en arbetsgrupp samt hur detta kan påverka individen oc

Innefattas servicesektorn av en exkluderande praktik? (O)tillgängligt för människor med funktionshinder

Uppsatsen redovisar en studie med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur påverkar aktörer i serviceverksamheter inkludering och exkludering av kunder? Vad finns det för materiella och immateriella barriärer som påverkar tillgänglighet för faktiska och presumtiva kunder med funktionshinder? Syftet med undersökningen är att söka svar på vilka attityder och föreställningar som finns i verksamheter so

Sportevenemang - Kollektivt problem eller fenomen?

Titel: Sportevenemang – Kollektivt fenomen eller problem? Författare: Ida Jensen och Ebba Nordlund Syfte: Vår uppsats har som syfte är att skapa en inblick av vad som händer då en liten ort blir en uppmärksammad sportevenemangsdestination. Frågeställningar: Hur har platsen betydelse för sportevenemang och tvärtom? Varför uppstår många olika konflikter kring sportevenemangen på små orter? Studieomr

Utveckling av Prisjakts butiksomdömessystem

This thesis work is the result of the company Prisjakt’s wish to develop and improve its current system of opinions for online stores. The challenge was to develop a similar system that competitors are using but better. The collection of information is based on purchases and are collected from Web-shops. The purchases can then be monitored in a control panel. In order to deal with the questions an

En ny modell i en traditionell verksamhet - En fallstudie kring outsourcing av stödtjänster inom vården

Problem: Det finns mycket forskning gjord kring outsourcing, dock finns det begränsat med forskning kring outsourcing av stödtjänster inom vården. En professionell byråkrati har speciella förutsättningar och när den ska samarbeta med en annan verksamhet med en annan struktur skapas en viss problematik. Syfte: Syftet med denna studie är att belysa problematiken kring mötet mellan två organisationer

Från snabbfotade glada amatörer till mindre smidiga proffs- En studie om Experians uppköp av Marknadsanalys

Purpose: The puspose with our essay is to investigate how an acquisition can affect leadership. We want to specialize us by analysing how a leadership and the employees in a smaller company can be affected by an acquisition by a larger organization. We also want to investigate how a good leadership should be in a small company due to an acquisition. Methodology: This essay is based on a qualitativ

3-D handlingar, GPS-styrning och VA-moduler- En ny metod för framtida anläggningsprojekt

Ground construction has to a large extent been dominated by traditional meth-ods during the last 50 years. Although the construction has been changed meanwhile innovations are not accepted. In collaboration with NCC Ltd Region South, I have examined a modern con-struction methodology that has been developed by NCC for future large pro-jects. The method is divided into two central phases. Phase 1 i