Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533336 sökträffar

Fenomenet take-away - restaurangtjänst i ny förpackning

Problemområde: Situationen på take-awaymarknaden i Sverige i relation till de möjligheter som finns för att utveckla denna i framtiden. För uppsatsen tas en utgångspunkt i följande generella frågeställningar: 1. Vilka teoretiska utgångspunkter finns för fenomenet? 2. Hur har fenomenet utvecklats och hur tar det sig uttryck idag? 3. Varför och hur arbetar företag med fenomenet? 4. Varför och hur ef

Empowermentprocessen – från stelbent till dynamisk via människonära tjänster

Empowerment är inom Service Management ett begrepp för att ge personalen större handlingsfrihet att skapa värde tillsammans med kunden, med intentionen att förbättra servicen. Managementlitteraturen inom fältet empowerment tenderar dock att ge en stel och fragmentarisk bild av processen. Eftersom människonära tjänster ställer höga krav på personalen att vara stark i utförandet av tjänsten, som byg

Gemensamt värdeskapande mellan flygbolag och flygresenärer - en studie om frivilliga koldioxidkompensationssystem

I samband med klimatdebatten har flygbranschen blivit starkt kritiserad för utsläppen av koldioxid. Vissa flygbolag har infört frivilliga koldioxidkompensationssystem för sina flygresenärer, i syfte att hantera dessa utsläpp. Vårt syfte är att analysera flygresenärers attityder till frivilliga koldioxidkompensationssystem för att diskutera möjligheten till samverkan inom miljöområdet mellan flygbo

Igår medarbetare - idag chef. En studie om nya chefer inom tjänstesektorn.

Syftet med denna uppsats är att identifiera och analysera problematiska aspekter som nya chefer inom tjänsteverksamheter ställs inför vid inträdandet i en chefsroll och under den första tiden som chef. Vi har i denna uppsats valt att genomföra en litteraturstudie där vi ställer existerande forskning inom två områden; tjänstesektorns särdrag och omställningen för nya chefer, i relation till forskni

Sökes: LOJALITET Finnes: REGIONAL FLYGPLATS, - en studie om lojalitetsskapande i en komplex verksamhet-

Regionala flygplatser har idag svårt att nå lönsamhet enbart baserat på trafikavgifter från flygbolagen. För att få bukt med detta problem behöver flygplatserna få inkomster från andra delar av flygplatsens komplexa verksamhet. Vi har därför fått i uppdrag av Luftfartsverket att undersöka om regionala flygplatser framgångsrikt kan arbeta med att skapa lojalitet hos sina resenärer vilket kan vara e

Picknick i Paradiset - kulinarisk turism på Österlen

Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt kulinarisk turism har potential att särskilja en region från andra. Vår empiriska studie tar sin utgångspunkt i ett regionalt matkoncept, en picknickkorg, och dess förmåga att synliggöra fem begrepp; rörlighet, plats, upplevelse, identitet och äkthet. Våra frågeställningar är: Hur påverkar matkonceptet turistens rörelse på Österlen? På vilket sätt bidrar

Simple Contact Access

Målet med projektet är att utveckla ett system där det skall gå att komma åt information från en intern databas på ett enkelt sätt med en mobil enhet. Eftersom varje enskild databas är unik så skall det gå att justera systemet enkelt genom ett administrationsgränssnitt så att det passar till varje databas. Informationen är oftast känslig och skall inte åtkommas av obehöriga användare, så den mobil

Hälsofrämjande personalarbete - ett arbetssätt som förbättrar på lång sikt.

SAMMANFATTNING Uppsatsen's titel: Hälsofrämjande personalarbete - ett arbetssätt som förbättrar på lång sikt. Universitet och institution: Lund's Universitet, Service Management, Campu's Helsingborg. Ämne/nivå: SMTX06, Kandidatuppsat's 15 p. Seminariedatum: 5 juni Vårterminen 2008. Författare: Gabriella Danerhall, Frida Peterson och Malin Svärd. Handledare: Richard Ek och Pia Silje

Recovery marketing- en fallstudie av Egypten

Uppsatsen handlar om hur en terrordrabbad destination hanterar sin recovery marketing för att rädda destinationens image. Vi har valt att göra en fallstudie av Egypten, ett land som frekvent attackerats av terrorister.

För vem skapar egna märkesvaror egentligt värde, konsumenten eller den enskilda butiken? - En fallstudie av Ica Brunnen

I kampen om kunderna är varumärket ofta det främsta verktyget som företag använder sig av. Det gäller såväl varuproducenter med fabrikantsvarumärken, som butiker med butiksmärken. När detaljister äger ett produktvarumärke kallas detta egna märkesvaror. Det var inte förrän under 1990- talet som egna märkesvaror fick ett ordentligt uppsving. Många butikskedjor satsar idag hårt på att etablera egna m

Förtroendeskapande åtgärder vid handel på Internet

Sammanfattning Uppsatsens titel: Förtroendeskapande åtgärder vid handel på Internet. Kurs: SMT302 Kandidatuppsats. Författare: Martin Hansson, Max Gustafsson, Jakob Persson. Handledare: Örjan Hallgren, Pia Valentin Rehncrona. Nyckelord: Förtroende, Trygghet, Lojalitet, Varumärke, Säkerhet, Relationer, Kundvård, E-handel, Linser. Problemställning: Vilka faktorer bidrar till förtroendeskapandet vid

Hur bör man gå tillväga vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ?

Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka marknadsföringsåtgärder som man bör vidta vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ. Vi har valt att illustrera problematiken genom att studera den svenska spritmarknaden, som är ett tydligt exempel på en marknad där reklam är förbjuden. Vi har studerat en mängd olika marknadsföringsverktyg och försökt finna vi

Kommunal revision – Hur fungerar systemet med ansvarsprövning?

Uppsatsens syfte är tredelat och är att besvara följande frågor: Vad leder fram till avstyrkt ansvarsfrihet i en kommun? I vilken utsträckning ger revisorernas rekommendation, att avstyrka ansvarsfrihet i en kommuns revision, en effekt och vilken effekt ger det? Fungerar systemet med ansvarsprövning eller finns det behov av förändring? Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie med en deduktiv ansats.

Logotyper - Från budskap till tolkning

Syfte: Vi vill öka kunskapsmassan kring huruvida konsumenters tolkningar av logotyper ligger i linje med kreatörers tankar. Metod: Induktiv ansats, kvalitativ metod i form av 16 konsumentintervjuer och 3 expertintervjuer. Den information vi har erhållt har legat till grund för våra senare delar. Teoretiska perspektiv: Corporate identity och visuell identitet, vidare har områden som färg, teckensni

Valmöjligheter mellan olika regelverk inom redovisning - Löser de företagens problem?

Syftet med vårt examensarbete är att identifiera ett antal problemområden för onoterade aktiebolag samt att diskutera företagens val mellan olika redovisningsalternativ. Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning med djupintervju och mailenkäter. Våra respondenter består av revisorer och ekonomiansvariga. I teorikapitlet ger vi en beskrivning av de olika regelverken för onoterade aktiebolag s

Establishing in China’s ‘good-enough’ market - - A benchmarking study on Scandinavian engineering industries’ further establishment in China

Title: Establishing in China’s ‘good-enough’ market - A benchmarking study on Scandinavian engineering industries’ further establishment in China. Problem discussion: The Chinese market is gaining importance for Scandinavian engineering industries and is by many considered a crucial market to be successful in. These companies have a tradition of producing premium products for premium customers. Ho