Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 540473 sökträffar

”Has the potential to show the world what is possible”

Nyligen var Luke Dawson, gästprofessor vid MedCUL i Lund och professor i dental utbildning vid universitet i Liverpool, på besök vid Lunds universitet. Han har arbetat med utveckling av digitala pedagogiska verktyg i många år och är imponerad av QPS-arbetet i Lund. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2019-11-15 | Författare: Teresa Lindstedt What is your overall impression w

https://www.qps.education.lu.se/artikel/has-potential-show-world-what-possible - 2025-10-01

”Nu sköter QPS det vi tidigare gjorde manuellt”

Lena Uller, universitetslektor och docent vid institutionen för experimentell medicinsk vetenskap, är en av QPS-föregångarna på Lunds universitet. Hon gör nu sitt tredje och fjärde prov för läkarstudenter tillsammans med externa frågeskrivare och är övertygad om att proven är bättre än tidigare. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2019-11-27 | Författare: Teresa Lindstedt Ti

https://www.qps.education.lu.se/artikel/nu-skoter-qps-det-vi-tidigare-gjorde-manuellt - 2025-10-01

Constructive alignment comes alive

Är du universitetslärare och minns  “constructive alignment-konceptet” från högskolepedagogiska kurser? Ett koncept utvecklat av John Biggs. Eller kanske har du gått en kurs som inkluderat backward design, som Dee Fink kallar det. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2020-02-11 | Författare: Teresa Lindstedt Båda koncepten går ut på att man utifrån kursmålen säkerställer att

https://www.qps.education.lu.se/artikel/constructive-alignment-comes-alive - 2025-10-01

Nytt utseende på studentens kursyta

Den 27:e oktober kommer en ny uppdatering av QPS-systemet. Fokus i denna uppdatering är designförbättringar och mindre buggfixar. Uppdateringen fokuserar på arbetet med moduler, och medför förändringar i:  Studenternas kursyta med syftet att göra det lättare att hitta rätt, samt att få en bättre översikt över kursen, vad som förväntas av en och vad som är genomfört.   I lärarvyn har modulfunktion

https://www.qps.education.lu.se/artikel/nytt-utseende-pa-studentens-kursyta - 2025-10-01

Biomedicinarna ska strukturera sin feedback i QPS

Magnus Hillman är programdirektör för programmen i biomedicin och undervisar på både läkarprogrammet och biomedicinarprogrammet. Här intervjuas han av Paulina Althin, tidigare medarbetare vid Medicinska fakultetens centrum för utbildning och lärande, om hur han planerar att arbeta med QPS. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2020-01-127 | Författare: Teresa Lindstedt Lyssna

https://www.qps.education.lu.se/artikel/biomedicinarna-ska-strukturera-sin-feedback-i-qps - 2025-10-01

Studenternas visioner tog form i QPS

Önskan om strukturerad feedback och behovet av ett verktyg för praktiska examinationer fick studenterna att driva på för en ny lärplattform. Linnéa Sandström och Madeleine Lehander har båda varit ordföranden för Medicinska föreningen och samtalar med Paulina Althin, tidigare medarbetare vid Medcul, om visionerna när allt började för några år sedan.   Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publice

https://www.qps.education.lu.se/artikel/studenternas-visioner-tog-form-i-qps - 2025-10-01

Återkoppling ofta kan göra studenter mer självreglerande

Det är nu några år sedan de första teoretiska artiklarna kom om ”programmatic assessment”. Bakomliggande resonemang är att de studenter som kommer till våra utbildningar sannolikt har förmågan att klara utbildningen och vi borde lägga mer tid på att se till att varje individ utmanas på den nivå man är, för att ständigt säkra utveckling. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 20

https://www.qps.education.lu.se/artikel/aterkoppling-ofta-kan-gora-studenter-mer-sjalvreglerande - 2025-10-01

Effektivisera studierna - gör som musiker

“Test-enhanced learning” och “deliberate practice” – Hur hör dessa ihop? Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2020-02-24 | Författare: Teresa Lindstedt Undervisar du på Medicinska fakulteten har du säkert arbetat med begreppen var och en för sig sedan länge, men först en liten repetition ändå: Test-enhanced learning går ut på att man har större möjligheter att lära sig det so

https://www.qps.education.lu.se/artikel/effektivisera-studierna-gor-som-musiker - 2025-10-01

Uppdaterade vyer för lärare

Från och med sista veckan i januari 2023 finns det flera förbättringar i gränssnitten för lärare i QPS. Ladda ner detaljerad information om uppdateringen: Ortrac release notes 20231023.pdf (PDF, 587KB) Den nya lärarvyn När man loggat in så väljer man kurs och kurstillfälle som vanligt. I detta fall ”Molekyl till vävnad (LÄKC12)” och kurstillfälle ”bedömningskursen”. Fliken Students Den aktuella ku

https://www.qps.education.lu.se/artikel/uppdaterade-vyer-larare - 2025-10-01

QPS underlättar globalt samarbete

En lärare i Stockholm, en examinator i Lund och studenter från flera länder som tentar vid ett veckolångt möte någonstans i Afrika eller Asien. Så ser verkligheten ut i det Sidafinansierade kapacitetsutvecklingsprogrammet inom sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Det ställer höga krav på organisation och teknik. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2020-03-04 | Förf

https://www.qps.education.lu.se/artikel/qps-underlattar-globalt-samarbete - 2025-10-01

Nytt inloggningssätt i QPS – via ditt LU-konto

Nu är det enklare att logga in i QPS. For information in English please scroll down. Vad har förändrats?Tidigare har du loggat in i QPS med hjälp av din e-postadress via ortrac.com. Från och med terminsstart våren 2023 kommer du i stället att nå QPS genom att logga in med ditt universitetskonto via lu.ortrac.com.Vad behöver jag som student göra?Gå till https://lu.ortrac.com/ och logga in med ditt

https://www.qps.education.lu.se/artikel/nytt-inloggningssatt-i-qps-ditt-lu-konto - 2025-10-01

Vaddå examinationsprocess?

Examination - ja då tänker man ofta på själva provtillfället. Men, examination innebär en mer omfattande en process än så. Det är i processen som helhet som digitalisering verkligen har en stor uppgift att fylla. För att skapa säkra och smidiga processer betyder digitalisering av faserna före och efter provgenomförande mycket. Här kan QPS verkligen underlätta. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blog

https://www.qps.education.lu.se/artikel/vadda-examinationsprocess - 2025-10-01

Ett gemensamt system för fakulteten - vad innebär det

Under de senaste åren har vi haft flera internationella gäster som presenterat forskning och implementering av denna, som lärare har haft möjlighet att ta ställning till relevansen av. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2020-03-09 | Författare: Teresa Lindstedt Professor Cees van der Vleuten pratade om Programmatic assessment och behovet av många mättillfällen för att säker

https://www.qps.education.lu.se/artikel/ett-gemensamt-system-fakulteten-vad-innebar-det - 2025-10-01

Content about the content?

Är du nöjd med innehållet i kursen? Ja det är en stor fråga! Vad innebär det egentligen? Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2020-03-22 | Författare: Teresa Lindstedt Kanske att innehållet är använt och att det bidragit till resultat vid examinationer och även bidragit till studenternas lärandeprocess på andra sätt? Ja, helt enkelt varit meningsfullt. Vad kan vi då göra för

https://www.qps.education.lu.se/artikel/content-about-content - 2025-10-01

QPS stöttar studenter att styra sitt lärande

Det finns olika sätt att som student själv styra sitt lärande med digitalt stöd. Att sätta upp personliga mål och skapa möjligheter för återkoppling är ett. Hämtad från MedFaks tidigare QPS-blogg. Publiceringsdatum: 2020-03-29 | Författare: Teresa Lindstedt "Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens”. Så står det i examensordningen. D

https://www.qps.education.lu.se/artikel/qps-stottar-studenter-att-styra-sitt-larande - 2025-10-01