Sandén et al. Nature Communications 2020:11(579)
Clonal competition within complex evolutionary hierarchies shapes AML over time
https://www.clinicalgenetics.lu.se/article/sanden-et-al-nature-communications-202011579 - 2025-11-19
Filtyp
Clonal competition within complex evolutionary hierarchies shapes AML over time
https://www.clinicalgenetics.lu.se/article/sanden-et-al-nature-communications-202011579 - 2025-11-19
13q12.2 deletions in acute lymphoblastic leukemia lead to upregulation of FLT3 through enhancer hijacking.
https://www.clinicalgenetics.lu.se/article/minjun-y-et-al-blood-press - 2025-11-19
CenCIP medverkade i genomförande av en kurs inom Critical Infrastructure Resilience vid Venice International University Den 26-30 juni medverkade CenCIP-forskarna Jonas Johansson och Henrik Hassel i genomförandet av en sommarkurs inom Critical Infrastructure Resilience vid Venice International University (VIU). Totalt deltog 17 personer från flertalet olika discipliner (uttagna från totalt 30 söka
https://www.cencip.lu.se/artikel/cip-kurs-genomford-i-venedig-viu - 2025-11-19
I Canvas videoplattform Studio finns möjligheten att lägga in quiz i en video du skapat. Om du vid det här laget redan har kommit igång med att göra video och ser en nytta med att fortsätta använda video i din undervisning, är videoquiz ett perfekt sätt att ge materialet ytterligare en pedagogisk poäng. Foto: John Schnobrich via Unsplash.com Forskning visar också att lägga till interaktiva moment
https://www.education.lu.se/artikel/quiz-i-en-video - 2025-11-19
Nu finns Microsofts avancerade läsare (Immersive reader) integrerad och aktiverad för alla användare vilket kommer att underlätta läsningen i Canvas. Den avancerade läsaren finns tillgänglig på alla sidor, kursöversikten och uppgiftsbeskrivningar. Foto: Rupam Dutta via Unsplash.com Olika funktioner Textalternativ Du kan bland annat ändra textstorlek, öka avståndet mellan bokstäver, ändra teckensni
https://www.education.lu.se/artikel/annu-enklare-att-lyssna-pa-din-canvaskurs - 2025-11-19
Vilka anpassningar kan göras vid olika typer av funktionsnedsättningar och vad kan du som lärare tänka på för en mer tillgänglig undervisning? Foto: Tetiana Shyshkina via Unsplash.com.I en inkluderande lärmiljö, med en allt mer heterogen studentgrupp, behöver du som lärare sträva efter att göra din undervisningen tillgänglig för så många studenter som möjligt. För att studenter med funktionsnedsät
https://www.education.lu.se/artikel/undervisa-tillgangligt-med-ny-handbok - 2025-11-19
Uppdaterad webbplats hjälper studenterna att hantera teknik och lärande i det nya normala Foto: Bruno Emmanuelle Azsk från Unsplash.com För många studenter innebär universitetsstudier både nya sammanhang att navigera i och nya förväntningar på eget ansvar för planering och motivation. De senaste åren har dessutom ökat kraven på att kunna navigera i en digital studiemiljö. Även de studenter som har
https://www.education.lu.se/artikel/tipsa-studenterna-om-digital-studieteknik - 2025-11-19
Canvas Survey är ett nytt verktyg för att skapa och hantera enkäter direkt i Canvas. Sedan den 1 mars 2022 finns Survey & Report (även kallar Sunet Survey) integrerat i Canvas under namnet Canvas Survey. Den nya funktionaliteten gör det möjligt för lärare att snabbt och lätt kunna genomföra enkätundersökningar på sina kurser. Studenterna på kursen kopplas automatiskt till undersökningen och får no
https://www.education.lu.se/artikel/anvand-enkater-i-undervisningen-med-canvas-survey - 2025-11-19
Digitala lärmiljöer erbjuder nu en digital workshop om olika sätt att använda video för examination i Canvas. Du kommer att få arbeta aktivt och själv testa olika funktioner under workshopen som leds av Erik Bergsten och Mattias Frisk. Varför en workshop om videoexamination i Canvas? – Alla redovisningar stjäl undervisningstid, studenter ska såklart även redovisa fysiskt och vänja sig vid detta. M
https://www.education.lu.se/artikel/ny-workshop-om-videoexamination-i-canvas-ges-i-mars-och-april - 2025-11-19
Nu kan du skaffa ditt konto i Inspera genom att ansöka i Lucat. Vanlig användarbehörighet godkänns automatiskt och kontot aktiveras inom ca 15 minuter. Du kan även ansöka om behörighet som administratör, denna roll godkänns av din närmsta chef. Så här gör du Logga in i Lucat. Gå vidare till Lucat – lucat.lu.se Klicka dig vidare enligt följande: Mina behörigheter > Ansök om behörighet > Behörighe
https://www.education.lu.se/artikel/skaffa-inspera-konto-genom-att-ansoka-i-lucat - 2025-11-19
Karin Bergman är lektor och utbildningsledare på Nationalekonomiska institutionen vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I rollen som utbildningsledare har hon under pandemin arbetat mycket med den digitala undervisningen vid institutionen. Här berättar hon om sina tankar om digital examination med verktyget Inspera och ger sina bästa tips. Foto: Håkan Röjder och Nick Morrison på unsplash.com
https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-fordelar-med-digital-examination-i-inspera - 2025-11-19
Foto: Windows från Unsplash.com. Video effektiviserar moment i undervisningen Under pandemin tvingades vi i stor utsträckning att ta till olika verktyg för att kunna utföra den undervisning som våra studenter behövde. Video blev ett av de verktyg som underlättade undervisningen. Video effektiviserade moment i undervisningen; vi behövde inte Zoom-föreläsningar till allt. Även studenterna fick en fl
https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktiva-moment-i-dina-utbildningsvideor-med-hjalp-av-studio - 2025-11-19
Den 15 juni får du under två timmar möjlighet att lära dig mer om hur du styr innehåll och form i Canvas. Foto: commons.wikimedia.org För de allra flesta av våra studenter är Canvas den viktigaste kontaktytan med både Lunds universitet och deras utbildning på webben. Därför är det utmärkt om information i Canvas är lätt att hitta i och likformig mellan olika moment i en utbildning. Canvas har tre
https://www.education.lu.se/artikel/ny-kurs-om-mallar-blueprint-och-commons-i-canvas-larare-och-kursadministratorer - 2025-11-19
The use of technologies to support teaching was essential during the pandemic. But what can they do to support education at a campus university in ‘normal’ times? Here are four reasons why the university might want to plan strategically for the use of digital learning to enhance campus experiences. Continue reading and you will find out more in this opinion piece by Rachel Forsyth. Photo: Ben Davi
https://www.education.lu.se/artikel/why-bother-blended-learning - 2025-11-19
Lars Harrysson är lektor vid Socialhögskolan och undervisar inom socialt arbete och välfärdsfrågor. Som lärare är han pedagogiskt hängiven åt studentcentrerad undervisning där studenternas kreativa och reflexiva förmågor är centrala. Han ser det som sitt uppdrag att få studenterna att utveckla sina arbetssätt för att lyckas och att lära sig så mycket de kan under kursen. Här berättar han om sina t
https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-blended-learning-en-utmaning-i-att-mota-andra-och-lara - 2025-11-19
Du kommer väl ihåg att det finns artiklar för studenter om studieteknik i digitala lärmiljöer på webbplatsen campusonline.lu.se? Dit kan du hänvisa studenter för tips om exempelvis engagemang, läsning och planering i mer eller mindre digital undervisning. Nu finns dessutom två nya efterfrågade texter, en om multitasking – eller rättare sagt om uni-tasking – och en om ergonomi. Foto: Ergonofis från
https://www.education.lu.se/artikel/nya-artiklar-om-studieteknik-studenter - 2025-11-19
Kanske kan vi lärare nyttja den digitala tekniken till att bli bättre på att ge feedback och ge tydligare struktur åt våra kurser? Kanske ger digitaliseringen oss ett gyllene tillfälle att tänka över innehåll, relevans och vad vi egentligen vill att studenterna ska tänka på när de studerar? Läs Sandra Nilssons krönika baserat på en undersökning publicerad på LTH:s pedagogiska inspirationskonferens
https://www.education.lu.se/artikel/vad-ar-viktigast-studenterna-i-den-digitala-larmiljon - 2025-11-19
Sinikka Neuhaus reflekterar nedan om sina erfarenheter kring kursen Läraren och skolan (7,5 hp), som är den första av åtta utbildningsvetenskapliga kärnkurser inom det långa sammanhållna ämneslärarprogrammet vid Lunds universitet. Även om studenterna läst 45 hp i sina ämnen är det första gången alla programstudenter, 75 till antalet, samlas i en och samma kurs. När beskedet om omställning till dig
Att läsa vid ett universitet kan för många studenter bli annorlunda än förväntat om undervisningen blir helt digital. Som ny student i en enbart digital lärandemiljö kan det bli utmanande att lära känna andra studenter och lärare, ta del av det sociala sammanhanget och känna tillhörighet till Lunds universitet som man naturligare gör på campus. Det är inte en milsvid skillnad i det vi behöver g
https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-kommunikation-och-engagemang-i-onlinekurser - 2025-11-19
När man börjar undervisa enligt metoden det omvända/flippade klassrummet eller utnyttjar digitala medier för att frigöra tid till mer studentaktiva metoder i klassrummet kan man ibland tycka att det är svårt att komma på meningsfulla aktiviteter för studenterna att ägna sig åt på den tiden man nu har ”över” i klassrummet, särskilt om man tidigare varit van vid att föreläsa en stor del av tiden. Hu
https://www.education.lu.se/artikel/blended-learning-att-planera-studentaktiva-undervisningsmetoder - 2025-11-19