Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534816 sökträffar

Makt och påverkan : Om att vara föreståndare i ett föräldrakooperativ

Den här studien bygger på semistrukturerad intervjuer med föreståndare inom föräldrakooperativa daghem för att analysera vad styrformen har för påverkan på ledarskapet och hur detta utövas. Bakgrunden till studien är en undran i varför föreståndare uppfattar relationen till föräldrar inom den föräldrakooperativa barnomsorgen som problematisk. Det grundläggande antagandet utgår därmed ifrån att sjä

Chockreklam, En kvalitativ studie av två fall

Chockreklamen bryter igenom mediebruset och fångar effektivt åskådarens uppmärksamhet på grund av dess gränsöverskridande karaktär. På så vis ger det ett starkare intryck och budskapet stannar kvar längre i vårt minne. Genom förträngning försvinner den negativa delen av budskapet och kvar finns den positiva delen i form av märkes- och produktkännedom.

Beslut över en gräns - en fallstudie av Öresundsbro Konsortiet

När företag har specificerat vilken typ av hinder som upplevs som starkast vid ett samarbete över Öresund toppar de kulturella skillnaderna. Mycket tyder på att det finns en del olikheter i sättet, på vilket det vardagliga affärs- och arbetslivet yttrar sig i Danmark och Sverige. De kulturella skillnaderna är inte så stora i en internationell jämförelse men stora nog att skapa problem för en föret

70-talist, javisst! - en studie av hur chefer födda på 70-talet upplever sitt chefskap

Syfte: Undersökningens syfte är att undersöka hur chefer födda på 1970-talet upplever sitt chefskap. Metod: Denna studie är baserad på en kvalitativ metod. Då det empiriska materialet har samlats in parallellt med att teori har sökts, kan vår ansats liknas vid den abduktiva. Resultat: Utmaningen, ansvaret och förmånen att kunna påverka organisationen och få sina medarbetare att växa sågs som de öv

Svenska idrottskvinnor i reklamens värld

Sammanfattning Efter att ha spenderat tid på att syna reklamer av olika slag slogs vi av att en stor del av reklamutbudet idag anspelar på sex och flertalet av dessa reklamer innehåller kvinnliga modeller som i stor utsträckning objektifieras. De reklamer som vi tyckte tydligast bröt mönstret från att objektifiera kvinnan enligt de traditionella normerna var de reklamer där idrottstjejer represent

Co-Branding as a Tool for Strategic Brand Activation - How to Find the Ideal Partner; An Explanatory Case Study in the Fashion and Design Sector

Thesis purpose: The purpose of this study is to investigate the interdependencies within the process of partner selection in the fashion and design sector and the emanating criteria for finding the ideal co-branding partner in order to use co-branding as a strategic brand activation tool. Methodology: Multiple Case Study Theoretical perspective: Brand Building and Brand Activation, Relationship Ma

Förtroendets betydelse i relationens livscykel, vid köp av externa tjänster

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur och när förtroendet skapas i en affärsrelation då parterna inte har någon tidigare erfarenhet av varandra. Vidare är syftet att undersöka vilken betydelse förtroendet har, samt när i relationens livscykel förtroendets betydelse är som störst. Den första teorin som vi redogör för är relationsmodellen, vilken beskriver de olika faserna i en relation. Där

Lokal förankring som strategi - Kännetecken och konsekvenser

Uppsatsens syfte är att beskriva kännetecken och konsekvenser av lokal förankring som strategi, och introducera detta som ett begrepp inom strategiteorin. Mer specifikt vill vi visa hur lokal förankring som strategi kan bidra till en ökad kvalitet i banktjänsten. Kvalitativ fallstudie, induktivt tillvägagångssätt, semistandardiserade intervjuer. Sex stycken intervjuer med personer med olika chefsb

Affärsmodeller för produktutvecklingskonsulter - en fallstudie av Syntronic AB

Problemformulering: Tekniska konsultföretag, som Syntronic, tycks idag konvergera till en gemensam bransch för produktutvecklingskonsulter, drivna av nya kundbehov. Hur kommer dessa behov att utvecklas i framtiden och vilka affärsmodeller är bäst lämpade för att möta dessa behov? Inom respektive affärsmodell, vilka är de nyckelelement som skapar konkurrensfördelar? Vilken av dessa affärsmodeller s

Intellectual Capital’s Leverage on Market Value

The purpose of this thesis is to visualize whether there is a correlation between the intellectual capital and the market value among Swedish companies, listed on the Stockholm stock exchange. The purpose is furthermore to enlighten if there are factors that might alter the strength of this correlation. By using these results the aim is to further examine a possible indicator for leveraging the ef

Legal restraints when doing Business in Europe? An assessment on Competition Legislation on Vertical Relations in the European Automotive Industry

Purpose: The purpose of the investigation is to give an insight to hot the EU legal environment in the field of vertical relationships influences the competitiveness of the 2nd tier of the automobile industry. Conclusion: It follows that European legislation has succeedded in raising the competitiveness by breaking down the powers of the predominantly more powerful companies that the 2nd tier play

Att behålla rekryteringen internt - en studie om ett kunskapsföretags motiv

Uppsatsen syfte är att undersöka vilka motiv ett kunskapsföretag kan ha för att behålla hela sin rekryteringsprocess internt istället för att outsourca den. I uppsatsen har vi utgått från en tolkande ansats och har därför använt oss av den kvalitativa och abduktiva metoden samt genomfört semistrukturerade intervjuer. Utifrån vår analys av empirisk data och valda teorier har vi resonerat om att Nim

Tolkning av standardiserade försäkringsvillkor

Insurance terms always go with the insurance contract that you sign. In theseterms the assurers rights and obligations towards the insurer are stipulated. It is often difficult to interpret these insurance terms. Sometimes it is hard to decide whether an incident is considered an insurance event or not. These problems often cause disputes between the assurer and the insurer. This essay is a study

Shaky constructions

I aim to examine what should be demanded of a constructivistic theory trying to describe the construction of a human belief-system. My claim is that such a theory cannot allow entities in the description of how a human being constructs the world he or she lives, that are not allowed in the act of constructing the life-world. I will argue that the only coherent theories describing this activity ar

"Det pratas mycket, det är det stora forumet" : En meningskonstitutionsanalys av fyra fritidsledares svar i en intervjukontext

Utifrån hur fritidsgården diskuteras idag vill denna uppsats problematisera och diskutera fritidsgårdens verksamhet. Syftet med uppsatsen är att med en meningskonstitutionsanalys analysera och tolka fyra fritidsledares syn på sitt yrke i en intervjukontext. Denna analys syftar till att finna en kärna i denna specifika fritidsgårdsverksamhet, som nås genom ett sökande i intervjupersonernas subjekt

Småbolagens attityd till avskaffandet av revisionplikten

Syfte: Syftet med vår utredning är att ta reda på vilken attityd små aktiebolag har inför avskaffandet av revisionsplikten. Vi vill dessutom ta reda på vilken betydelse revisorn kommer att ha i framtiden i dessa bolag, kommer det att vara som idag eller om en förändring kommer att ske. Metod: Undersökningen använder en kvalitativ metod där intervjuerna utformas på ett semi-strukturerat sätt. Frågo

Revisionspliktens avskaffande för små- och medelstora företag. - vilka är revisorernas tankar om dess påverkan

Syfte: Uppsatsens syfte är att få övergripande insikt i revisorers åsikter gällande avskaffandet av revisionsplikt i små- och medelstora företag. Vidare ämnar vi analysera revisorernas attityd till den förändring som avskaffandet kommer att resultera i och jämföra denna med professionens, staten och Danmarks attityder. Analysen kommer att resultera i en förklaring av orsakerna till revisorernas in

En jämförelse mellan Affärsvärldens och Veckans Affärers köprekommendationer

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om det går att påvisa att aktierekommendationerna från Veckans Affärer och Affärsvärlden ger någon effekt på de rekommenderade företagens aktiekurser. Om det skulle visa sig att påverkan sker, har vi för avsikt att närmare undersöka vilken av tidningarna som ger störst inverkan på aktiekursen. Vidare kommer vi att undersöka utfallet på tidningarnas