Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531155 sökträffar

Forumteater är något mer - En interaktiv teaterform som pedagogisk metod

Inledningsvis ges en bakgrund till teaterformen med dess historiska och pedagogiska förankring. Begrepp som behandlas är förändring och reflektion samt hur dessa kan ses i relation till dramapedagogik. Forskning inom dramapedagogik i Sverige visar att Forumteatern kan placeras inom ett kritiskt frigörandeperspektiv. Fokus i detta perspektiv är kopplingen till samhällengagemang samt att reflektione

Kompetensutveckling inom skolan : grundskollärares kompetensutveckling : en drivande kraft i skolutvecklingen

Bakgrund: Kunskapens viktigaste uppgift är att ge människor kompetens och självförtroende nog för att kunna se möjligheter till utveckling. Grundskollärarnas kompetensutveckling är särskilt viktigt i en tid av stora och genomgripande samhällsförändringar. Syfte: Syftet med denna uppsats är att belysa grundskollärarnas kompetensutveckling, genom att få inblick i de olika faktorer som inverkar på ko

Genomströmning: belysning av genomströmningen på delkurs objektorientering för systemvetenskapliga programmet Design & Administration och kursen i Informatik

Bakgrund: Vi har undersökt ett problem med förankring i en verklig utbildningssituation. Institutionen för Informatik på Lunds universitet hade en längre tid haft problem med genomströmning på en av sina delkurser inom systemvetenskapliga programmet och kursen i Informatik. Problemet var att ett stort antal studenter inte klarade av tentamen på den aktuella kursen. Eftersom detta hade pågått från

Motivation till kompetensutveckling : En studie på företaget Z

Idag kan vi se att kompetensutveckling är av stor vikt för individer och företag. Trots kunskap om detta finns, hos en del individer, en ovilja att utvecklas, vilket kan få negativa effekter för både individ och organisation. Det kan då anses lämpligt att äga kunskaper om vad som motiverar till utveckling så att man kan arbeta med kompetensutveckling i företag. Vi kan dock se att motivationsarbete

Individens lärande i ett industriföretag : en kvalitativ studie på Akzo Nobel

Bakgrund: Förhållandena på en arbetsplats samt hur arbetet är utformat är viktiga egenskaper för människans möjlighet att utveckla sin potentiella förmåga. Med anledning av detta har arbetsorganisationers utformning kritiserats för att inte ha skapat mer människovänliga och lärande arbetsmiljöer. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur personalen på ett företag upplever att företa

International human resource management practices for Swedish companies in California : an extension of the multinational Best IHRM Practices Project

Background: Globalization has contributed to that most companies today are competing on an international market, which has increased the emphasis on international human resource management. Due to the shortage of empirical studies on international human resource management practices the multinational "Best International Human Resource Management Practices Project" was conducted and parti

"Vara vägen ut och den som låser in": om tvång och motivation i mötet med missbrukande kvinnor

Bakgrun d: Hur kan människor i en krissituation stärkas i sin inre motivation att förändra sina liv? Finns det en pedagogik för förändring och hur påverkas människors motivation till förändring av tvångsinslag? Det är utgångspunkten för denna studie som genomförts på ett LVM-hem för kvinnor. LVM betyder Lagen om vård av missbrukare i vissa fall. Vården syftar till att motivera missbrukaren till fr

Coaching som pedagogisk praktik

I dagens kunskapssamhälle ses individens kompetens som den viktigaste konkurrensfaktorn. Ett led i satsningen på kompetensutveckling av personal är coaching. För att närmare studera coaching som begrepp utgick vi från en kvalitativ forskningsstrategi. Vår undersökning tog utgångspunkt i intervjuer med sju yrkesverksamma coacher av den anledningen att det teoretiska material som finns att tillgå in

Organisationskultur och pedagogiskt ledarskap samt deras inverkan på organisatoriskt lärande: en litteraturstudie

Bakgrund: I en värld som förändras i allt snabbare takt ställs nya krav på organisationer vad gäller kunskap, lärande och flexibilitet. För att överleva kan detta för många organisationer resultera i ett behov av en ny anda, en ny kultur, som i sin tur kräver en ny typ av ledarskap. Syfte: Att analysera vilken inverkan organisationskultur som genomsyras av pedagogiskt ledarskap har på organisatori

Barn med socioemotionella problem i Montessoriförskolan - En kvalitativ studie om hur pedagogiken fungerar i praktiken

En empirisk studie med kvalitativ ansats som behandlar hur Montessoriförskolor bemöter barn i åldersgruppen 3-6 år med socioemotionella problem. Vilka förutsättningar finns att genom pedagogiken inom Montessoriförskolan hjälpa barn med socioemotionella problem? Jag har för min empiriska studie valt en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer har genomförts med Monressoriförskollärare, och observatio

Mentorskap : dialogen mellan mentor och adept som forum för lärande

Det talas ofta om mentorprogram som en framgångsrik metod för att utveckla chefer. Däremot nämns inte lika ofta det ömsesidiga utbytet i relationen mentor - adept. Vi fann det därför intressant att undersöka hur båda parterna i ett mentorskap kan använda dialogen som ett forum för lärande. Uppsatsen syftar således till att analysera hur dialogen mellan mentor och adept fungerar som forum för läran

I mötet mellan kunskapssyn och människosyn - deltagares upplevelse av Svenska kyrkans grundkurs och folkhögskolan som pedagogisk miljö

Sedan början av 1990-talet omfattar yrkesutbildningen för tjänst i Svenska kyrkan en grundkurs (SKG) gemensam för de fyra yrkesprofilerna. Denna kurs är förlagd till folkhögskolor runt om i Sverige och kursen pågår under en termin. Syftet med denna uppsats var att undersöka, tolka och analysera deltagarnas upplevelser av Svenska kyrkans grundkurs och folkhögskolan som pedagogisk miljö. I arbetet h

Utbildning för arbetslivet, eller för livet? : en kritisk diskursanalys av EU:s utbildningspolitik

Bakgrund: EU har inlett en process som syftar till att förändra de olika utbildningssystemen i medlemsländerna, och samla allt under ett gemensamt paraply; livslångt lärande. Syfte: Mitt syfte är att belysa vilken syn på den lärande individen och på utbildningsväsendet som EU-kommissionens utbildningsdiskurs förmedlar till politiska beslutsfattare. Metod: Kritisk diskursanalys, som baseras på Norm

Hur ledare motiverar sina medarbetare till lärande och kompetensutveckling

Studien är baserad på djupgående intervjuer med sex ledare på ett större svenskt företag. Den är utarbetad på ett abduktivt sätt vilket innebär att den under hela uppsatsens gång pendlat mellan teori och empiri och på så sätt uppnått en djupare förståelse för det undersökta objektet. Syftet med denna uppsats är att kartlägga och analysera hur chefer/ledare motiverar sina medarbetare till lärande o

Forskningens nya praktik : en kritisk granskning av EUDIST-projektet med fokus på relationen mellan forskare och praktiker

Relationen mellan forskning och praktik har länge präglats av en hierarkisk hållning, där den teoretiska kunskapen värderats högre än den praktiska. På senare tid har dock kunskapsbildningen utifrån denna hierarkiska dualism ifrågasatts och ett närmande mellan forskning och praktik premierats. Ett nystartat EU-projekt (EUDIST) strävar efter att uppnå en kunskapsbildning utefter denna nya ordning.

Hur ska jag fostra mina barn? En undersökning av invandrarföräldrars syn på fostran av sina barn i en ny kultur

Bakgrund: Idag finns det inte så mycket forskning kring enbart invandrarföräldrar och deras upplevelser av att komma till en ny kultur. Den största delen av denna forskningen är inriktad på invandrarbarn och ungdomar och hur de upplever sin situation i mötet med två kulturer. Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur invandrarföräldrar upplever fostran av sina barn i relation till barne

Individ, organisation och utveckling: en teoretisk referensram för empiriska studier av samverkan mellan individ och organisation för utvecklandet av långsiktigt organisationslärande

Bakgrund: Utgångspunkten för studien var ett behov av en teoretisk referensram som stöd för empiriska studier av samverkan för långsiktigt organisationslärande. Syfte: Syftet med uppsatsen var att genomföra en explorativ studie över de faktorer som påverkar hur organisation och individ kan samverka för utvecklandet av ett långsiktigt organisationslärande. Vår teoretiska utgångspunkt grundades på h

Stress inom Hemvården Väster - en studie i hur man ur det mellanmänskliga perspektivet kan förebygga stress och förbättra den psykosociala arbetsmiljön

I dagens alltmer effektiviserade samhälle är stress i arbetslivet ett aktuellt och allvarligt problem, detta speciellt inom vårdsektorn. Vi fann det intressant och relevant att belysa arbetsförhållandena inom hemvården, då denna genom bl.a. media beskrivits som särskilt stressfylld. Syftet med vår uppsats har varit att analysera hur stress upplevs för de anställda inom Hemvården Väster. Vidare har

Utbildningsföretagens pedagogik: en fallstudie av Yrkesutbildning AB:s pedagogiska grundsyn och arbetssätt

Organisationer avsätter stora summor till personalutbildning vilket har skapat en marknad för utbildningsföretagen. Den pedagogiska grundsynen som utbildningsföretagen har, inverkar på såväl inriktningen som resultatet av den kunskapsbildning som blir möjlig för dem som deltar i utbildningen. Det är viktigt att tydliggöra den pedagogiska grundsynen genom att reflektera över den, det gör det lättar

Rekryterares yrkeskunnande: en intervjustudie

Bakgrund: Bemanningsföretag är en ganska ny företeelse på den svenska arbetsmarknaden och alltfler företag väljer att använda sig av deras tjänster, vilket har bidragit till att det råder hård konkurrens inom branschen. Det främsta konkurrensmedlet för ett bemanningsföretag är att snabbt och effektivt kunna förse företag i behov av personal med kompetent arbetskraft. Rekryterare jobbar just med at