Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531155 sökträffar

Introduktionsutbildning för nyanställda : om individers lärande och socialisationsprocess på SkandiaBanken

Bakgrund: Det blir allt vanligare att företag erbjuder sina nyanställda en introduktionsutbildning för att underlätta vägen i de nya arbetsuppgifterna. Det krävs också av företagen att kontinuerligt utveckla personalens kompetens för att bli konkurrenskraftiga. Då kan en grundlig introduktionsutbildning vara en mycket god investering. Syfte: Syftet med denna uppsats var att analysera den påverkan

Praktik: vägen till lärande och anställning

Bakgrund: Denna uppsats tillkom på grund av att författarna upplever att det finns ett behov av praktisk tillämpning av teoretiska kunskaper och kontakt med arbetslivet inom p-programmet. Syfte: Intentionen med uppsatsen är att undersöka hur ett antal arbetsgivare resonerar kring p-programmet, nyutexaminerade personalvetare, erfarenhet och praktik. Metod: En kvalitativ undersökning genomfördes i f

Leda lärande och utveckling Ledares möjlighet att påverka lärande på arbetsplatsen

En empirisk studie med kvalitativ ansats som behandlar möjligheten för en ledare att påverka sin personal till lärande. Ledaregenskaper som särskilt anses påverka personalen har lyfts fram och diskuterats. Genom kvalitativ, halvstrukturerad intervju har fem ledare inom en bank i Skåne deltagit i studien. Resultaten visar att en ledare har stor möjlighet att påverka lärandet. Genom medarbetarsamtal

"We learnt to swim when we were already in the water" : A study on what- and how the team-members of Lifestyle AM have learnt in their work

The study aims to investigate learning processes that take place in the European Innovation Community. The research is based on a case-study of one of the EU projects - Lifestyle AM. The project dealt with knowledge transfer issues, providing support to the EU innovation projects. The study addresses what- and how have the team-members of Lifestyle AM learnt in their work. Interview and document q

Relation mellan individuell och organisatorisk kompetensutveckling

Bakgrund: Samhällets snabba utveckling leder till att ökade krav ställs på individers och organisationers förmåga att utveckla kompetens. Vi var intresserade av att studera relationen mellan dessa två former av kompetensutveckling. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan den individuella och organisatoriska kompetensutvecklingen inom WM-data Syd AB samt vilken betydelse

Upplärning av industriarbetare

Bakgrund: För många industriarbetare är arbetsplatsen det enda stället att lära sig yrket på eftersom teknologi och produktionsformer är specialiserade och unika för verksamheten. Upplärning genom lärlingssystem, där lärandet sker integrerat med andra aktiviteter på arbetsplatsen blir då nödvändigt eftersom de praktiska kunskaper som är nödvändiga i arbetet inte kan förmedlas genom formell skolutb

Lärande ett arbetslivsdilemma - läroprocesser bundna till interaktionen i arbetsprojektknutna nätverk

Studien grundar sig i den fenomenografiska ansatsen och avser att analysera fenomenet läroprocesser i arbetslivet. De aspekter, som analyserats är makt, nätverk och rum för lärande. Den teoretiska referensramen har sin utgångspunkt i Knud Illeris triangulära modell för det läroteoretiska spänningsfältet, vilken baseras på kognition, psykodynamik och samhällelighet. Det empiriska materialet bygger

Det nya arbetslivet, universitetet och bildningen En pedagogikfilosofisk studie av den samtida högskolepedagogiken

Mitt arbete ske ses som ett tankeexperiment där jag försöker omtänka bildningsbegreppet genom att sätta det i relation till massutbildning och "det nya arbetslivet" och på så sätt understryka dess potential inom det samtida högre utbildningen. Syftet är att forma och föra in ett omtänkt bildningsbegrepp i debatten om den samtida högre utbildningen. Den högre utbildningen har under i stor

Informellt elevinflytande på högstadiet: Ökar inflytandet om högstadieeleven undervisas av lärare som arbetar på både högstadiet och mellanstadiet

Background: The curriculum of 1994 and the school law prescribe that the pupils have a right to exert an influence upon their education. According to the curriculum and the school law, this influence shall be enhanced with increasing age and maturity. In reality the circumstances are quite the contrary, which means that the pupil’s informal influence is actually decreasing simultaneous with increa

Kunskapsöverföring för kompetensutveckling: en analys av strategier för kunskapsöverföring på Sigma Exallon Information AB

Bakgrund: Då företag i allt högre grad konkurrerar med sin kunskap och innovations-förmåga krävs det ett effektivt utnyttjande av den kompetens som individerna i företaget besitter. Genom företagets strategier kan kunskap ledas och fördelas på ett sådant sätt att det stimulerar till kunskapsuppbyggnad i organisationen. Syfte: Att analysera de strategier som används för kunskapsöverföring i en orga

Organisationsutveckling och planerad kommunikation : en teoretisk studie

Organisationer idag lever med och i ständiga förändringar. Detta medför att det finns ett stort behov av att finna effektiva pedagogiska påverkansmedel att utnyttja i samband med förändringsarbete. Ett sådant påverkansverktyg kan vara planerad kommunikation, som i denna studie granskas i förhållande till en speciell sorts förändring, organisationsutveckling (OU). Syftet med studien är att analyser

Kompetensutveckling och hälsa : en studie av socialsekreterareserfarenheter av det arbetsrelaterade lärandets betydelse för godhälsa

Eftersom långtidssjukskrivningarna de senaste åren har ökat avsevärt, valde vi att belysa möjligheten att med kompetensutveckling påverka individers hälsa i positiv riktning. Frågeställningarna som vi utgick ifrån var vilka former av lärande bidrar till god psykisk hälsa och på vilka sätt bidrar de till god psykisk hälsa. Eftersom det fanns brister i tillgänglig kunskap var vår ansats att betrakta

Analyze This Organisationsanpassning av begreppet kompetens som underlag för kompetensanalys

Syftet med uppsatsen är att organisationsanpassa begreppet kompetens till ARJO Hospital Equipment AB och att ta fram ett förslag till instrument för kompetensanalys. För att få fram organisationens syn på begreppet kompetens har vi genomfört intervjuer, både informativa, fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer Det material vi fått fram har vi lagt in i ett instrument för kompetensanalys som

Pedagogiskt ledarskap i förskolan - i en integrerad organisation

Bakgrund: Sen skolans decentralisering då man har övergått från detaljstyrning till målstyrning, har också i många fall förskola och skola integrerats i en och samma organisation. Det innebär att rektor som chef därmed också är pedagogisk ledare för förskoleverksamheten. Då jag utgått från ett socialpsykologiskt perspektiv med en livsvärldsansats som grund innebär det att det är upplevelserna krin

Utvecklingsprogram för kvinnor : effektutvärdering av en personalutbildning

Bakgrund: Kompetensutveckling anses vara viktigt både för enskilda individer och organisationen de arbetar för. Forskning pekar dock på att det är sällan effekterna av kompetensutveckling utvärderas, varken på individ- eller organisationsnivå. Syfte: Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i de enskilda deltagarnas erfarenheter beskriva, jämföra och analysera förväntningar på och upplevda effekte

Tema fritid i särskolan

Uppsatsen handlar om fritidsutbildning i grundsärskolan. Med hjälp av en fallstudie studerar vi undervisningen på en särskola med syfte att upptäcka vad i verksamheten som kan relateras till fritidsutbildning. Fallstudien bygger på observation samt informella intervjuer i en utvald särskoleklass på en grundskola. Vår undersökning visade att det inte finns många moment i verksamheten som kan liknas

Möjligheter till Lärande vid Organisationsförändringar - En studie vid ATCC Malmö

I nutida samhällen förekommer målinriktad planering av hur människor och grupper ska samverka i olika syften. Institutioner och organisationer förändras på ett planerat sätt, antingen för att effektiviseras eller för att förändra sina uppgifter i samhället. Vi fann det intressant att studera hur organisationer förändrar sig utefter samhällets krav och ständiga förnyelser. Utifrån en tidigare studi

Rosengårds rosor får (inte) vissna: samtal med rosengårdsungdomar på väg till livet

Bakgrund: Man läser ofta i tidningar, hör på radio, tittar på tv, läser i böcker att Rosengård är en segregerad stadsdel. Invandrarskap, kriminalitet arbetslöshet, samt brist på olika kompetenser har blivit de vanligaste egenskaper som beskriver dess invånare. Vad händer med ungdomar och hur de utvecklas under de nämnda omständigheter, undrade jag varje gång jag läste något sånt om Rosengård? Vad

Education of immigrant children at the pre-school level in Sweden: an empirical study of how the education of immigrant children is conducted in practice

The Background: Immigrant children's education is a very complex phenomenon that requires a special approach from pedagogues and country authorities. It cannot be neglected, otherwise the future consequences can be frustrating. According to the Swedish governmental policy, immigrant children should have the same rights for education as Swedish pupils. They should also have the right to preserv

Det livslånga lärandet ur ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv

Livslångt lärande är ett begrepp som används i många sammanhang. Den enkla vardagsförståelsen av livslångt lärande som lärande under hela livet låter sig utvecklas till ett mer nyanserat och komplext begrepp som används med olika syften i olika sammanhang beroende på den underliggande synen på individen i samhället. I syfte att undersöka hur synen på individens lärande kommer till uttryck i ett ut