Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534182 sökträffar

Spårbarhet- ett serviceperspektiv

Sammanfattning Titel: Spårbarhet –ett serviceperspektiv Vad: Kandidatuppsats (SMKK01), Campus Helsingborg, Lunds universitet, VT-2011 Författare: Carolina Juszczyk, Gustaf Hamberg, Rasmus Rystad Handledare: Christer Eldh och Mats Johnsson Nyckelord: Spårbarhet, kundnöjdhet, service recovery och kommunikation. Problem och syfte: Det kan vara svårt att finna ett tydligt samband mellan spårbarhet, so

Piratkopia -en fara eller vara att räkna med

Vårt syfte med denna kandidatuppsats är att ta reda på hur olika detaljhandelsbutiker som säljer exklusiva varumärken påverkas och förhåller sig till piratkopiering samt vilka strategier de använder för att förhålla sig till piratkopieringen. Under uppsatsen använde vi oss av samhällsvetenskaplig forskning när vi samlade in vår information. Därefter valde vi en kvalitativ forskningsmetod för att s

Destinationsutveckling - Framgång eller undergång för mindre orter?

Undersökningar har gjorts på landsbygdsturism men begreppet landsbygd innefattar ett mycket stort spann av orter i varierande storlek och med olika förutsättningar. Det kan därför vara svårt att generalisera utvecklingen av destinationer på landsbygden. Vi finner det således intressant att undersöka en mindre destination och dess turismutveckling för att utöka forskningen inom området. Syftet med

Kredit vid konsumtion? -Kundernas attityder och förklaringar till konsumtion med hjälp av krediter

Samhället har förändrats från att ha varit ett produktionssamhälle till att numera vara ett konsumtionssamhälle med tjänsteföretag som erbjuder alltfler finansieringsmedel för sina kunders köp. I och med krediternas framväxt har kunderna fått möjligheten att kunna konsumera över sina finansiella tillgångar. Krediter är i dagens samhälle en service tjänsteföretag erbjuder sina kunder i konsumtionsp

Klagomål, en möjlighet till förändring - En studie om ledningens arbete med klagomålshantering inom hotellbranschen

Titel: Klagomål, en möjlighet till förändring - En studie om ledningens arbete med klagomålshantering inom hotellbranschen Bakgrund: Klagomål är något som drabbar alla serviceorganisationer, frågan är bara vad organisationen gör med klagomålen. Ser företagen klagomål som separata händelser som ska kompenseras och åtgärdas, eller väljer de att ta klagomålshanteringen ett steg längre genom att analy

Den brutala sanningen är några få klick bort - En studie av relationen mellan hotell i Sverige och Tripadvisor

I en allt mer informationsintensiv värld flödar kunskap och åsikter fritt över landgränser och sociala hierarkier. I och med framväxten av sociala medier har recensionssidor där vem som helst kan gå in och tycka till om en hotellupplevelse ökat. En av de mest inflytelserika recensionssidorna är Tripadvisor.com. Där kan alla som har tillgång till internet recensera vilket hotell som helst och sprid

Vad behövs för ett välkomnande bemötande? - en studie om frontpersonals syn på organisatoriska förutsättningar för främjandet av värdskap i hotellverksamheter

Problembeskrivning: Majoriteten av de vetenskapliga artiklar och texter som finns kring organisatoriska förutsättningar är skrivna ur ett ledarskapsperspektiv, vilket har resulterat i en mindre kunskapslucka som lämnats öppen för vidare forskning kring ämnet. Då det är personalen som dagligen möter gästerna och förväntas skapa ett tillfredsställande servicemöte genom ett gott värdskap, är deras pe

Välkomnad av en maskin

Problemdiskussion: Tidigare forskning visar på att servicemötet mellan kund och frontpersonal är mycket viktigt för att få tillfredställda och återkommande kunder. Därför är det intressant att studera vad som skulle hända med den mänskliga interaktionen vid servicemötet om den ersätts av självserviceteknologi (SST)? Avgörande vid en framgångsrik implementering av SST för hotell är att gästerna tar

Service Recovery utifrån ett kundorienterat synsätt

Titel: Service recovery utifrån ett kundorienterat synsätt Författare: Tara Emamgholi-Zadeh, Emma Emanuelsson, Ali Jalalian Kurs: SMKK01 Handledare: Ulrika Westrup och Veronica Åberg Bakgrund: I en perfekt värld uppstår det aldrig något fel i serviceprocessen, verkligheten ser däremot annorlunda ut. Det är när ett misstag begåtts eller ett fel uppstått som ett tjänsteföretags åtagande mot kunden s

"Employee branding och motivation - En fallstudie på Scandic Nord Helsingborg".

Problemformulering: Finns det någon poäng med att övertyga gästerna om varumärkets storhet om inte de anställda är med på tåget? Det har påpekats att utan motiverade och nöjda anställda riskerar varumärkets och ledningens löften till gästerna att bli tomma, då det är personalen som ska leverera den utlovade servicen. Vi anser det intressant att undersöka hur företag inom hotellbranschen arbetar me

Drömmen om mosaik - en studie om handelns förutsättningar i H+ projektet

Sammanfattning Titel: Drömmen om mosaik- en studie om handelns förutsättningar i H+ projektet Universitet: Lunds Universitet, Service Management, Campus Helsingborg Nivå: Examensarbete Kandidatuppsats 15 högskolepoäng Författare: Evelina Evaldsson, Madeleine Nyström, Linda Petersson Handledare: Cecilia Fredriksson, Mia Larson Nyckelord: Handel, social hållbarhet, hållbar stadsutveckling, attraktio

Relationsmarknadsföring- ett sätt att skapa kundlojalitet?

Problem: Intresset för uppsatsen grundar sig på att relationsmarknadsföring är både ett populärt och aktuellt ämne. Uppsatsen vill lyfta upp relationsmarknadsföring inom dagligvaruhandeln, och undersöka hur företag skapar relationer i en bransch som präglad av hård konkurrens. Skapas värde av de marknadsföringstekniker som används idag? Vad är det i relationsmarknadsföring som påverkar kundernas l

Dubrovnik- En stad på turismens villkor

Uppsatsens titel: Dubrovnik – en stad på turismens villkor Universitet: Lunds Universitet Institution: Campus Helsingborg, Service Management, Tourism Ämne/Nivå: Kandidatuppsats Service Management 15 hp Seminariedatum: 2011-05-31 Författare: Tobias Johansson, Matilda Liljekvist och Katarina Monhagen Handledare: Fredrik Nilsson och Malin Zillinger Nyckelord: Planering, utnyttja, bevara, hållbar utv

Hur kan en effektivisering i en omlastningsterminal genomföras utan att ge avkall på servicegraden?

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur servicegraden påverkas vid en effektivisering av en serviceverksamhet. Detta har vi gjort genom en fältstudie i Helsingborgs hamn där vi genomförde tre intervjuer med nyckelpersoner i verksamheten samt en observation av arbetet på kajen. Från vår empiri har vi fått insikten att det i dagsläget finns en stor beläggning av containertrafiken vilket bör ut

Thailand Tur & Retur - En undersökning av svenska turisters resvanor till Thailand

Titel: Thailand Tur & Retur - En undersökning av svenska turisters res-vanor till Thailand Ämne: Kandidatuppsats i Service Management (15 högskolepoäng) vid Campus Helsingborg, Lunds Universitet Författare: Terese Gunnarsson, Leyla Larsson och Karin Öberg' Handledare: Jan-Henrik Nilsson och Elisabeth Högdahl Nyckelord: Turism, turist, platsidentitet, äkthet, image Frågeställning: – Varför

Konsumera mera!- En fallstudie av inspiration i saluhallen på IKEA

Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som inspirerar kunder att handla när det kommer till volymförsäljning. Vidare är syftet att ta reda på om butiken kan hjälpa kunden att minnas att hon vill göra ett köp. Hur reagerar kunden vid butikens försök att inspirera när det kommer till volymförsäljning? Och vad är det egentligen som inspirerar kunden? Hur påverkas försäljningen om butiken hjälper k

Patient vs. Kund:En studie angående möjligheten att tillämpa benämningen kund istället för patient på akutsjukvårdens vårdsökare

Titel: Patient vs. Kund - En studie angående möjligheten att tillämpa benämningen kund istället för patient på akutsjukvårdens vårdsökare Nivå: Kandidatuppsats, Institutionen för Service Management Författare: Hanna Holgersson, Malin Mörkeberg och Sanna Danielsson Handledare: Lars Nordgren och Johan Alvehus Nyckelord: Patient, Kund, Värde, Delaktighet, Bemötande, Valfrihet och Medbestämmande Probl

Den perfekta medarbetaren - Employer branding som verktyg för att attrahera rätt personal

Syftet med uppsatsen är att ge en ökad förståelse för hur kunskapsintensiva tjänsteföretag arbetar med employer branding för att attrahera potentiella medarbetare. Uppsatsen grundar sig i en kvalitativ metod och ett abduktivt perspektiv där teori och empiri har kombinerats. Insamlad data är baserad på nio djupintervjuer från fyra fallföretag och två dokumentanalyser av marknadsföringsmaterial och