Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534755 sökträffar

Hur mår min bank?

Uppsatsen avser belysa om en banks ställning går att utläsa genom en innehållsanalys av bankers nyckeltal. Är resultatet rättvisande och jämförbart med andra banker? Målgruppen är allmänheten, då banker är beroende av deras förtroende för att undvika en marknadskollaps. I uppsatsen användes kvalitativ metod med betoning på fenomenologiskt synsätt samt Grundad teori. Debatten rörande ämnet studerad

Marketing the Beatiful Black Sheep: Studying the Image Creation Process of Destinations with Social Problems through a Dialectical Approach of Myth Makers using Photo Elicitation and Story Telling

Thesis purpose: With this study we aim to understand how the interrelationship of DMOs and consumers working as myth makers, create the overall image of a destination with social problems where especially negative imagery is avoided by DMOs. Methodology: In order to understand the dialectical image creation process of destinations with social problems a grounded theory approach, which is character

Att skapa värde i en döende bransch – Hur skapar aktörerna i musikindustrin värde genom nya affärsmodeller?

Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilka sätt musikindustrins aktörer genom nya affärsmodeller skapar värde till sina kunder och sig själva. Metod: Uppsatsens frågeställning är av explorativ karaktär och besvaras genom en kvalitativ ansats och induktiv undersökningsmetod. Slutsatserna bygger på en fallstudie baserad på semistrukturerade intervjuer, genomförd på åtta respondenter fördela

CCCTB - en studie av en harmoniserad bolagskattebas

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka incitament som skulle kunna föreligga hos företagen att använda CCCTB som skattebas utifrån frågorna Transfer Pricing(TP) och gränsöverskridande förlustutjämningar. Ramen för studienhar utgjorts inom ramen för grundad teori. Studien visar att det finns företagsekonomiska incitament för företag att använda CCCTB som skattebas på grund av den möjlighet att

Welcome back? ------The Recruitment and Selection Processes of High-tech Companies in China for Returning Chinese Overseas Students

The purpose of this thesis is to provide insight into the recruitment and selection processes of high-tech companies in China and to advice returning Chinese overseas students on these recruitment and selection processes. We collected empirical data from respondents by using semi-structured interviews for the following qualitative analysis. Interview guide, selection of respondents, conduction of

Store Stories – Analysis of a retailer’s store personality in consumer stories

This study aims at identifying and analysing the construct of a retailer’s store personality in consumer stories and how these stories relate to the retailer’s brand story on a global level. To fulfil the purpose and analyse a retailer’s store personality, a qualitative approach was chosen to analyse the empirical data provided by a case study of H&M through narrative analysis. The main theori

Adresserad direktmarknadsföring - En avvägning mellan affinitet och integritet

IT-teknikens utveckling aktualiserar frågan huruvida information om enskilda individer och deras konsumtionsvanor är något som företag ska kunna använda sig av i sin marknadsföring. Syftet med uppsatsen är att undersöka när, var och hur konsumenter anser att gränsen för integritetsintrång går vid adresserad direktmarknadsföring. Uppsatsen utgår ifrån en abduktiv ansats. För att uppnå uppsatsens sy

Intellectual Capital's Importance for Corporate Performance

The purpose of the thesis is to empirically investigate the relationship between intellectual capital and corporate performance. The estimated models will be used tp predict future corporate performance. Definitions of Intellectual Capital are presented as well as measurements of the concept, with focus on VAIC. Prior research investigating the relationship between intellectual capital and corpora

Lyx eller premiumvarumärke - same same but different?

Eftersom det inte finns så mycket tidigare forskning bedriven inom ämnesområdet lyx och premium vill vi skapa en ökad förståelse för vad detta egentligen är och vilka utmärkande särdrag som karaktäriserar dessa varumärken. Dessutom finner vi forskningen än mer outvecklad och inte bedriven i någon större omfattning utifrån ett företagsperspektiv hur signifikanta lyxens egenskaper är i dessa varumär

Us and Them

The purpose of the study is to try to understand how do international employees (of non-Swedish origin) employed in a Swedish company make sense of the given organizational and social context and what implications does this have on their identity work and identity struggle, in particular in relation to them being placed or casted as different and other

Att mäta turistkonsumtion - en utmaning för hela turismnäringen

Att mäta ekonomiska effekter och ekonomiska effekter av evenemang är ett aktuellt och högintressant ämne samt en utmaning för hela turismnäringen. Att kunna mäta vad ett evenemang tillför en plats och dess ekonomi ger värdefull information till beslutsfattare på olika nivåer och från skilda samhällssektorer, på såväl lokal som internationell nivå. Turismen omsätter miljardbelopp och ett sätt att ö

"Hellre ett välfyllt sparkonto än en välfylld garderob"? En studie om hur en lågkonjunktur påverkar den unga konsumentens modeshopping.

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur en lågkonjunktur påverkar unga konsumenters modeshopping. Metod: I vår studie har vi använt oss av grundad teori som metod där empirin således styr teorin. Vi har använt oss av kvalitativ och kvantitativ metod där vi genomfört en fokusgrupp och en enkätundersökning för att erhålla material som kan besvara våra frågeställningar. Slutsatser: Studi

Mångfaldsarbete - en strategi i organisationen?

Problem: Vi har genom våra studier kunnat se en tendens att mångfald ofta betraktas som något lite opåtagligt som det inte finns något direkt klart mål med eller någon ansvarig för. Mångfald är också något som måste konkurrera med andra delar och områden i en verksamhet. Vi vill belysa den avsaknad av diskussion i litteraturen som behandlar huruvida mångfaldsarbetet i en organisation kan ses som e

Mode(iga) företag - Interaktiv marknadsföring på webben 2.0

Dagens interaktiva medieålder har medfört att marknadsföringens regelbok skrivits om. Några modeföretag utnyttjar den interaktivitet som Internet möjliggör och som konsumenterna eftersöker då de får en allt tydligare roll i värdeskapande processer. Dessa företag har bjudit in konsumenten att bli medproducent i marknadsföringen, ett fenomen som endast finns vagt representerat i teorin. Varför stick

Släpp tyglarna och ta kontrollen - en studie om mjuka värdens betydelse inom ledarskap

Syfte: Syftet med denna uppsats är att diskutera betydelsen av mjuka värden inom ledarskap. Jag diskuterar detta genom följande frågeställning: Hur kan samspel med en häst utveckla ledares och chefers känslomässiga skicklighet och mellanmänskliga relationer? Problemformulering: Det svenska samhället speglar idag ledare och chefer som främst tänker logiskt och strukturerar effektivt. Länge har före

Vapenvila om 15 år? En studie kring svårigheter vid gränsöverskridande samverkan

Syftet med uppsatsen är att undersöka om teorier kring gränsöverskridande samverkan problematiserar organisations¬kulturens inverkan tillräckligt, för att stödja förändringsprocessen inom en offentlig hälso- och sjukvårdsorganisation. Vi menar att svårigheter uppstår när förberedelsefasen inför förändringen är för kort. Modellerna är även standardiserade men kulturella förändringar kräver kontextb

Den Lojala Medarbetaren

Uppsatsens syftar att ge en djupare förståelse för hur grundvärderingar iakttas och ger sig i uttryck på arbetsplatser i servicebranschen. Vi ser här ett område som fortfarande är outvecklat från ett teoretiskt perspektiv var vi hoppas bidra till en djupare insikt till relationen mellan våra tre valda teoretisk fält. Vidare ämnar vi fördjupa oss i relationen och möjliga effekter mellan grundvärder

Kategorihantering; ett verktyg för att skapa framtidens ekologiska frukt- och grönthylla?

Titel: Kategorihantering; ett verktyg för att skapa framtidens ekologiska frukt- och grönthylla? Institution: Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Nivå: Magisteruppsats VT 2009. 15 poäng Författare: Martin Lundqvist, Calin Roman och Marcus Stridhammar Handledare: Mikael Bergmasth och Birgitta Olsson Syfte och bidrag: Vårt syfte med studien är följande; att un