Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535696 sökträffar

Managing Positions in a Dynamic Environment - New Technology Impact on Tactel and the Telecom Industry

The Telecom industry is facing a paradigm shift, where the industry is converging with Internet technologies and the market is becoming more sophisticated. This results in more demanding customers, and the need for offering more content and services with a focus on usability for the end-users. The operators are starting to loose both their strong position and revenue in the Telecom industry, due t

VDs inre krets - en falstudie om VD, ledningsgruppen och det externa kontaktnätet i relation till företagets lönsamhet i fyra medelstora skånska byggföretag

Vårt syfte med föreliggande arbete är att kartlägga och analysera medelstora skånska byggföretags VD, sammansättningen i ledningsgruppen och det externa kontaktnät. Genom att se på skillnaderna mellan företagen försöker vi klargöra de faktorer som tillsammans kan påverka byggföretagens lönsamhet. Metodmässigt bygger vårt arbete på en fallstudie av fyra medelstora skånska byggföretag. Datainsamling

The Role of the Governments and Governmental State Aid on Hard-Defence Material Sector in the EU

This thesis concerns the role of the governments and the role of the governmental state aid in the hard-defence sector in Europe. The hard-defence industry and the factors affecting competition in the industry are studied. It is found out that the governments have a strong role in the hard-defence sector in the European Union. One of the ways that the governments affect the operations in the indus

IFRS 8 - amerikansk standard i europeisk redovisning

Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera IASBs framgång och tillit som internationell standardsättare, då nya standarder utvecklas i samarbete med FASB. Undersökningen har genomförts utifrån en induktiv ansats. Metoden har gått ut på att analysera artiklar och comment letters, för att sedan knyta an denna empiri med vår teoretiska referensram. Det teoretiska perspektivet har i stor omfa

Market Timing - En studie över Market Timing-teorins applicerbarhet på den svenska marknaden

Uppsatsens titel: Market Timing – En studie över Market Timing-teorins applicerbarhet på den svenska marknaden Seminariedatum: 2008-06-05 Ämne/Kurs: Degree Project Master Level in Corporate and Financial Management BUSM36. 15 ECTS-poäng Författare: Mattias Albinsson & Mattias Karlsson Handledare: Maria Gårdängen Nyckelord: Market Timing, Kapitalstruktur, Skuldnivå, Sverige Syfte: Syftet med de

Syndabocksfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar-

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Uppsatsens titel: Syndabockfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar- Seminariedatum: 2004-03-05 Ämne/kurs: Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare: Jon Bertilsson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Affärsvärlden, syndabocksprocess, funktion, image Syfte: Avsikten med denna uppsats är att ge en ökad för

3G- fiasko eller succé?

Syfte: Syftet med denna uppsats är att granska teleoperatörernas beslutslogik. Varför vill de riskera pengar på det nya mobiltelefonsystemet 3G som många kritiker inte tror kommer att bli lönsamt? Vi försöker att besvara frågan utifrån olika synvinklar. De olika perspektiv som vi ämnar anlägga på det empiriska objektet är kalkylmässiga, ekonomhistoriska och strategiska perspektiv. Metod: Två av de

Mångfaldsproblematiken – Från teori till praktik. En fallstudie från Nyhetsenheten på Sveriges Television i Stockholm.

Syftet är att undersöka mångfaldsproblematiken i ett public service företag genom att undersöka och utvärdera hur enheten NoS tar tillvara på sin mångfaldskompetens, det vill säga den djupa mångfalden. Vi har använt oss av en kvalitativ ansats, där vi har utgått från en fallundersökning på Nyhetsenheten (NoS) på Sveriges Television (SVT) i Stockholm, där vi använt oss av semistrukturerade intervju

Förändrade kundkrav i projekt - En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete

Sammanfattning Titel:Förändrade kundkrav i projekt -En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete Syfte:Att analysera hur ett företag kan bemöta förändrade kundkrav i projektets livscykel, med fokus på planerings- och genomförandefasen Metod:Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med medarbetare som arbetar i projektform på fallföretaget.

Store Image Perceptions in International Retailing: an Empirical Comparison of IKEA’s

It has been found that customers in the home market perceive the retailer’s store image more positively than customers in the host market, even though this study has found that the retailer’s store image is generally perceived very positively by customers in both examined markets. In addition, this thesis has found that there is a significant difference in how IKEA’s management and customers perce

Revisionsreglering i samspel med en finansiell kris

Studien ska undersöka avskaffandet av revisionsplikten och hur revisorer anser att denna reglering samspelar med rådande finansiella kris. Med ett induktivt angreppssätt gör vi en kvalitativ undersökning i form av semi-strukturerade intervjuer och en analys av den offentliga debatten. Intervjuerna analyseras med hjälp av fenomenologi och Grundad teori. Utgångspunkten i vårt teoretiska perspektiv ä

Hur VD:n ser på sin ledningsgrupp

Dagens verklighet består för de flesta företag av en alltmer föränderlig omvärld med ökade kommunikationsmöjligheter. Detta medför även en ökad konkurrens vilket i sin tur medför att arbetsklimatet på företagen blir allt tuffare, för såväl de anställda som ledningen och dess VD. Det har under det gångna året skrivits mycket i dagspressen samt i affärstidningar om det hårda arbetsklimatet som råder

Onoterade företags inställning till IAS 16

Syfte: Vi vill med denna studie lyfta fram de onoterade företagens åsikter och inställningar inför ett eventuellt införande av IFRS även för dem. Detta vill vi göra för att ge en konkret bild av tankegångarna i dessa företag. Denna studie kan ge intressenter och beslutsfattare en förståelse för hur dessa företag kommer att reagera om det beslutas att de får, alternativt ska redovisa enligt IFRS. M

An explorative journey in understanding Social Entrepreneurship

The aim of this thesis is to examine the theoretical developments on social entrepreneurship. Our purpose is to create a better understanding of the phenomenon leading to new insights. We have categorized the knowledge of the concept into social economy, social ownership, social innovation and social missions. Drawing from our theoretical review we have chosen four empirical illustrations, Grameen

Informationsöverflöd? - En studie av upplysningskrav gällande ersättningar till ledande befattningshavare

Syfte: Vi ämnar med denna studie beskriva och analysera hur publika aktiebolag presenterar information gällande ersättningar till ledande befattningshavare i sin årsredovisning. Vidare är syftet att undersöka vilka företags samt intressenters åsikter till denna redovisning är. Metod: Studien är uppbyggd av tre delstudier. Den första är en kvantitativ kartläggning med deskriptivt syfte. De övriga t

Tests of optimal capital structure theory and pecking order theory using a binomial approach- a study of Swedish firms

This master thesis concerns whether Swedish non-financial listed firms act in accordance with the optimal capital structure theory and/or pecking order theory. The examined period is 1998-2004 and we discover that Swedish companies neither follow optimal capital structure theory nor pecking order theory. From our results we conclude that there exists no single point of the capital structure which

Bankers behov av redovisningsinformation vid kreditgivningsbeslut för små och medelstora företag

Syfte: Syftet är att utifrån bankernas definition av små och medelstora företag, beskriva bankernas behov av redovisningsinformation för deras kreditgivningsbeslut och utifrån denna beskrivning försöka dra slutsatsen om en anpassad redovisning är efterfrågad för SME. Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ och induktiv metod. Insamling av empiri har genomförts genom fem intervjuer med bankanställ

Informationsgap? En undersökning om hur företag kommunicerar med analytiker.

Syftet med denna uppsats är att undersöka om det föreligger ett informationsgap mellan företag och analytiker gällande företagets informationsflöde. Vi ämnar även skapa en bild av hur tre svenska företag kommunicerar med analytiker som följer något av bolagen och utifrån detta lämna förslag på hur företag kan förbättra sitt informationsutlämnande gentemot analytiker. Vi har gjort en kvalitativ und

REKLAM TILL 60+ och möjligheten att samtidigt behålla andra målgrupper

Vårt mål med uppsatsen är undersöka möjligheten att kommunicera med den allt större och viktigare målgruppen 60+ samtidigt som man behåller och tillfredställer yngre målgrupper. Vi valde att använda oss av två olika kvalitativa metoder. Den ena var, att genom semistrukturerade intervjuer med två personer i kommunikativt ledande befattningar på reklambyråer få reda på deras uppfattningar angående k