Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535696 sökträffar

Promotionstrategier och varumärkeskapital: en jämförande studie av EMV och LMV

Syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur dagligvaruhandelns återförsäljare och leverantörer använder sig av annonsering för att bygga varumärkeskapital och jämföra dem. Detta syfte uppnås genom att besvara de frågeställningar vi presenterat under frågeställningar. Uppsatsens metod är av kvalitativ natur och genom nio personliga intervjuer med återförsäljare och leverantör inom den svenska

Due Diligence Scorecard - ett verktyg för bedömning av entreprenörsföretag vid såddfasinvesteringar

Syfte: Syftet är att skapa ett verktyg som kan användas av riskkapitalister för att analysera, bedöma, jämföra och dokumentera entreprenörsföretag i avseendet att öka träffsäkerheten av såddfasinvesteringar. Metod: Valet av metod i uppsatsen har genomgående varit kvalitativa djupintervjuer. Initialt intervjuades riskkapitalister för att belysa den problematik som finns vid bedömning och värdering

International Strategy Implementation: Understanding of Local Challenges in China

The thesis has two purposes. First, to give a practical insight into the challenges that Swedish companies might face, and how these challenges are tackled, when implementing strategy in a local area. Second, to develop a general applicable model as a conceptual contribution to the field of international strategy implementation in local areas. This empirical-driven thesis is written in a qualitati

En studie av IT-företagens måluppfyllelse

Sammanfattning Bakgrund I dagens läge med en IT-bransch i kris med många besvikna aktieägare och ett föråldrat regelverk gällande vilseledande information vid börsintroduktioner är det av intresse att studera området närmare samt se vilka företag som lyckades respektive misslyckades med de mål som ställdes upp. Syfte Att genomföra en undersökning för att se vilka företag som höll vad de lovade. Vi

Konsten att dirigera konsulter - Ersättningssystem i en nätverksbaserad konsultorganisation

Syftet med uppsatsen är att analysera möjligheterna till att förbättra ersättningssystemet i företaget och därmed förstärka konsulters incitament till att utföra tjänster, med fokus på såväl mission som vinstoptimering, åt företaget. Vi vill också genom vår undersökning bidra till att identifiera de kritiska faktorerna för att säkra samförstånd och samarbete. Studien sker enligt den kvalitativa me

Stockholmsbörsens informationsregler och den effektiva marknadshypotesen

Magisteruppsatsen undersöker Stockholmsbörsens informationsreglers förenlighet med den effektiva markndashypotesen. En Kvalitativ metod används och reglerna undersöks med hjälp av praxis från Aktiemarknadsnämnden och Stockholmsbörsens disciplinnämnd samt genom intervjuer med personer från olika delar av finansbranschen.

Internrevisorns oberoende roll

Syftet med uppsatsen är att utreda internrevisorns roll utifrån oberoendeaspekten. Vi har undersökt vad oberoendet påverkas av, om internrevisorn kan anses vara oberoende samt vilka möjligheter internrevisorn själv har att påverka sitt oberoende. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat sex internrevisorer. För att samla primärdata genomförde vi inledningsvis en besöksintervju. De f

How should information be handled to facilitate and benifit from modularity? A case study of Clarkson Inc.

Problem discussion: How should information be handled to facilitate and benefit from modularity? How should Clarkson Inc. adapt their information handling to modularity and what benefits can be reaped by doing this? Purpose: The purpose of this master thesis is to help Clarkson Inc. adapt their information handling to modularity and to extract theories, methods and tools to guide companies in simi

To derive quality from quantity

The purpose of this master thesis is to present a model that illuminates the important factors when deriving technical information from market data within a company. For companies to be able to become and stay competitive in the market, product quality is an important factor. Whilst good product quality leads to customer satisfaction and loyalty, lack of quality brings costs in service and replace

Morgondagens varumärkesmanifest - varumärkesstrategier för ett ökat värdeskapande

Syftet med denna studie är att kartlägga vilka värdeskapande faktorer som i högre grad kan utveckla varumärket till ett strategiskt konkurrensmedel. Genom intervjuer med experter inom varumärkesområdet kom skribenterna fram till att vad som i den traditionella varumärkesteorin anses vara viktigt för att utveckla varumärket som ett strategiskt konkurrensmedel i relativt omfattande utsträckning har

Hur viktigt är samarbete i modern marknadsföring? - en studie om produktplacering

Syfte: Syftet med studien är att beskriva och öka förståelsen för processen kring produktplacering i film. Mer specifikt syftar uppsatsen till att analysera samarbetet i denna form av nätverk. Metod: Studien är designad utifrån en föreställning om produktplacering som en kommunikationsform där samarbete är centralt. Tillvägagångssättet består i huvudsak av en fallstudie av en svensk film. Resultat

Harmoniseringens påverkan på säkringsredovisningen – En studie av de noterade företagen på Stockholmsbörsen

I uppsatsen finns ett mönster som visar på att den internationella redovisningsstandarden förorsakat skillnader i tillämpning av säkringsredovisning som kan försvåra jämförbarheten bland företag. Det är de mindre noterade företagen som i lägst utsträckning tillämpar säkringsredovisning enligt IAS 39 vilket kan bero på att dessa företag har svårare att tillämpa en detaljerad och komplex redovisning

Crisis Management – En analys av dess innebörd i ett svenskt företag

Syftet med uppsatsen är att göra en systematisk beskrivning, utifrån ett aktörs- och aktivitetsperspektiv, av ämnet Crisis Management. Detta för att skapa ett djup och en förståelse kring begreppet Crisis Management och dess innebörd i ett svenskt företag. Vi har för avsikt att först utföra en teoristudie för att sedan kunna jämföra denna med praktiken, för att erhålla den bas som behövs för att d

Corporate Social Responsibility - ett sätt att skapa förtroende?

This essay recognizes and criticizes a commonly held assumption that Corporate Social Responsibility (CSR) functions as a “savings account of trust” between corporations and consumers. Based on five focus group interviews, the authors discuss how corporations that engage in society can sometimes raise and sometimes destroy the trust of potential consumers. One of our main findings is that CSR seem

Offshoring – två offshoringrelationer utifrån ett riskperspektiv

Som främsta motiv till offshoringen angav de två företagen i studien kostnadseffektivisering. Båda företagen i studien, Bulls Tryckeri AB och Trelleborg Protective Products, uppvisar en medvetenhet kring en rad riskaspekter som kan vara, och är, närvarande vid offshoring av produktion. Respektive offshoringprojekt föregicks av en bedömning av både kvalitativa och kvantitativa aspekter relaterade t

Den"nye" mannen- når klädkedjor som H&M en potentiell storkund som den ”nye” mannen genom sin marknadskommunikation?

Syfte Syftet med denna uppsat's är att analysera H&M: 's reklam samt undersöka hur en effektiv marknadskommunikation inom klädbranschen kan utforma's gentemot den ”nye” mannen, 16-35 år. Metod Genom att utgå från en abduktiv forskningsansat's har en kvalitativ undersökning genomfört's. Denna har utformat's som en delvi's strukturerad intervju där urvalsmetoden har v

En studie kring venture capital i forskningsparker

Problem Vi har inför genomförandet av studien identifierat två problem. - Vilken typ av företag är lokaliserade i forskningsparken Ideon och hur ser förekomsten av venture capital ut bland dessa? - Är venture capital-situationen annorlunda för företag som valt att lokalisera sig i en forskningspark? Syfte Ett av två delsyften är att göra en kartläggning av företagen i forskningsparken Ideon och fö

Vilka konsekvenser och effekter har VBSS fått för ITT Flygt?

Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka effekter ett styrsystem som Value Based Six Sigma gett för ITT Flygt. VBSS har influerats av främst Six Sigma men även Value Based Management och Nimbas värdemodell. Dessa begrepp presenteras närmare i uppsatsens teoriavsnitt.

Inköpsstrategier i stora svenska byggföretag

Inköp tillmäts större betydelse i företagen och synen på byggandet börjar ändras. Byggföretagen vill alla sänka sina inköpskostnader, och ser stora möjligheter till kostnadssänkningar vid en minskning av antalet leverantörer. Som ett led i detta vill de genomföra vissa standardiseringsåtgärder, och har även börjat undersöka möjligheten att utveckla ett mer industrialiserat byggande. För tio år sed

Människor i projektarbete?

Vårt syfte med denna uppsats är att utveckla en djupare förståelse för projektarbete. Med hjälp av kompletterande litteratur och empiri vill vi utifrån ovanstående fyra frågeställningar problematisera projektlitteraturen och se om de befintliga teorierna inom projektlitteraturen kan utvecklas. Vi har använt oss av en hermeneutisk kvalitativ metod. Vår empiri utgörs av intervjuer, en deltagande obs