Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 542211 sökträffar

Skapa glada minnen - En studie om varumärkesförmedling i upplevelseföretag

Frontpersonalen i upplevelseföretag har en mycket viktig roll vid förmedling av företagets varumärke. På Liseberg har ledningen utarbetat så kallade ”honnörs- och budord” som ett sätt att förmedla varumärkets värderingar till personalen. Dessa är till för att göra det tydligt för frontpersonalen hur de ska agera i servicemöten med gäster för att bli goda varumärkesambassadörer. Vi anser att Lisebe

Tennis i sus och grus- En studie om faktorer som påverkar företags val av Catella Swedsih Open som sponsringsobjekt

Catella Swedish Open grundades 1948 och firar i år 60 års jubileum. Sedan slutet av 1990-talet har en ökning av sponsorer och sponsorintäkter växt i takt med den massmediala uppmärksamheten. De faktorer som påverkar ett företags val av sponsringobjekt i detta specifika fall är användningen av eventet som relationsvård till sponsringsföretagens kunder. Image överföring är även det en påverkande fak

Samverkan och kommunikation i ett byggprojekt

Communication is a keyword to success in a construction project and whit modern-days situation with the reduced building time and a lot of stress involved is it very important that correct information reaches out to the right persons on the right time. Many different partners are involved in the building project and each one of them works towards their own goals without thinking of the integrity.

Intäktsoptimering: Hur Revenue Managers på hotell arbetar med prissättning och analyser i sitt dagliga arbete

Titel: Intäktsoptimering: Hur Revenue Managers på hotell arbetar med prissättning och analyser i sitt dagliga arbete Författare: Helena Jirsved och Lisa Jönsson Utbildning & Nivå: Magisteruppsats, Magisterprogrammet för Service Management, Lunds Universitet Campus Helsingborg Handledare: Jörgen Eksell och Lars Nordgren Problemformulering: Den teoretiska ram som finns inom begreppet är normativ

Ansvarsfullt företagande - små och medelstora modeföretags arbete med att ta ett socialt och miljömässigt ansvar

Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och

Revenue Management ur ett serviceperspektiv

Problembeskrivning:Revenue Management handlar om att sälja rätt produkt, till rätt person, vid rätt tid och till rätt pris, som ett sätt att optimera intäkterna och är en vanlig styrfilosofi inom till exempel hotellbranschen. Service Management är en styrfilosofi där olika interna processer understödjer ett tjänsteföretags arbete med att ge god service tillsammans med tjänsterna som säljs. Problem

Diversity service ur kundens perspektiv

Att hantera mångfald kan definieras på olika sätt. En betydelse orden kan ha är bland annat att förstå att det finns olikheter bland anställda och att dessa olikheter kan, om de är rätt hanterade, fungera som en tillgång till att arbeta mer effektivt och ändamålsenligt. De flesta forskare inom mångfald anser att mångfald är till fördel, men det finns även andra forskare som ser problemet som mångf

Tjänsteutveckling i en mogen bransch

Utifrån den teoretiska referensramen har det empiriska undersökningen av kundbehov och önskemål för tjänsteutveckling på färjelinjen mellan Strömstad och Sandefjord analyserats och diskuterats. Undersökningen visar att då de modeller för tjänsteutveckling som idag finns ofta är vidareutvecklingar av modeller för produktutveckling, innebär det att de i de flesta fall ej är implementerbara på utveck

Sanningens Ögonblick - en relationen mellan extern och intern marknadsföring i serviceföretag

I uppsatsen har relationen mellan extern och intern marknadsföring undersökts och analyserats i ett kontextområde bestående av det geografiska området Polen och turismsegmentet, affärsresenärer. Marknadsföring ska ses som en integrerad del som genomsyrar hela organisationen, det vill säga att det är en aktivitet som bedrivs på alla nivåer och av alla anställda i verksamheten. Varumärket och gäster

Utmaningar för retailföretagets chefsförsörjning

I denna uppsats har vi analyserat vilka utmaningar som finns för retailföretagets chefsförsörjning. Vi har inte kunnat identifiera tidigare forskning som berör just detta. För att besvara vårt syfte har vi därför använt teorier som behandlar retailföretagets arbetskraft, samt teorier som beskriver kompetensförsörjning och chefsförsörjning på ett generellt plan. Vidare har vi tagit hjälp av forskni

En destinations utvecklingsprocess; Gran Canaria

Syftet för denna kandidatuppsats är att bidra till ökad förståelse för destinationers utvecklingsprocesser utifrån olika synsätt på destinationslivscykeln. Vi har valt att utgå från huvudsakligen två perspektiv nämligen Plogs och Butlers. Dessa är intressanta att jämföra då de båda har samma syfte men utgår från helt olika perspektiv. Genom vår fallstudie på Gran Canaria vill vi åskådliggöra likhe

”Låt mig bli din Inspirational Friend” - en kandidatuppsats om värdeskapande via events i en relationskontext

Marknadsföringsdiskussioner påpekar ofta att det är viktigt för företag att arbeta med kundrelationer eftersom dessa anses vara mest lönsamma. Det kan emellertid vara svårt att differentiera sig på marknaden då service och kvalitet har blivit en självklarhet för de flesta företag. Företag måste därför hitta nya vägar för att locka till sig kunder. En del branscher har länge använt sig av event men

Institutional Investors - Ethical Criteria and Enforcement Practices

Purpose: The study aims to answer the following questions: Which are the ethical investment criteria of institutional investors and by what means do Institutional Investors enforce their ethical investment criteria? In order to answer the purpose the thesis aims to: To construct a theoretical framework which serves as a basis to identify and describes the ethical criteria and enforcement means of

Balanced scorecard i sjukvården - en jämförelse

Problemformulering: Vi vill först och främst på grund av vikten av effektiv styrning inom offentlig förvaltning undersöka hur olika sjukvårdsenheter inom Region Skåne rent praktiskt arbetar med balanced scorecard (BSC) i olika kontexter. Vi ställer oss följande frågor: -Vilka motiv låg till grund för införandet av verktyget BSC? -Hur såg framtagningsprocess och implementering av BSC ut? -Hur ser t

Organisk tillväxt eller tillväxt via förvärv - en studie av Axis Communications och Bringwell

Syfte: Vårt syfte är att belysa företags val av tillväxtstrategierna organiskt tillväxt och tillväxt via förvärv. Genom att analysera två företag övergripande teoretiskt och empiriskt praktiskt skall slutsatser dras hur valet av respektive tillväxtstrategi har framkommit och om tillväxtstrategierna påverkar eller påverkas av organisationen och av företagskulturen. Metod: Vi har valt att arbeta uti

Nyckeltalens jämförbarhet - Faktorer i hållbarhetsredovisningens ständiga utveckling

Syfte: Syftet är att återge och diskutera hållbarhetsredovisning med fokus på jämförbarhet och nyckeltal i åtta företag. Metod: Uppsatsen är i kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Studien av hållbarhetsredovisningar har genomförts med hjälp av kvantitativ data. Teoriteska perspektiv: Teoretiska referensramen består av intressentmodellen, Global Reporting Initiative (GRI) och Media Ag

Prestationsrelaterade fondavgifter

Sammanfattning Syfte: Arbetets syfte är att utreda vilka effekter olika prestationsrelaterade avgifter och avgiftsmodeller skulle få på en utvald fond där avgifterna är traditionellt fasta. Metod: För att tillgodogöra arbetets syfte har avgiftsmodeller utformats i Excel för att på detta sätt utvärdera vilka effekter dessa modeller fått på en fond där avgifterna är traditionellt fasta. Fonden som d

Budgetering och contingency theory - situationsfaktorerna strategi och omgivning

Uppsatsens syfte är att beskriva budgetanvändningen hos företag och utifrån ett antal situationsfaktorer analysera denna användning med contingency theory som berör ekonomistyrning. Metoden som ligger till grund för denna uppsats är både av kvantitativ och kvalitativ karaktär. Det kvantitativa återfinns i form av en surveyundersökning och det kvalitativa i form av fyra fallstudier. Uppsatsens angr