Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 548060 sökträffar

SWEAH alumni in new joint project

Those who have been PhD students at SWEAH graduate school have built up a broad network during their doctoral studies, and many continue the collaboration between the partner universities as alumni and researchers. Last week, some SWEAH alumni met to write a joint article. They obviously don't want to reveal exactly what it will be about before publication. But they are happy to highlight the rewa

https://sweah.lu.se/en/article/sweah-alumni-new-joint-project - 2025-11-15

"It looks promising for a continuation"

This week, SWEAH's board has held both a workshop and a board meeting, this time at the partner university, Mid Sweden University in Sundsvall. During an introductory workshop, the evaluation made by external reviewers of SWEAH's activities during the period 2022-2024 was discussed, as well as the future of the graduate school after the current co-financing agreement expires after 2026.– We have n

https://sweah.lu.se/en/article/it-looks-promising-continuation - 2025-11-15

This is how the evaluators rated SWEAH

”An outstanding example of a national graduate school with excellent results and exceptional management, which should be continued in the future”, is the recommendation from the SWEAH evaluation. Following a proposal from the graduate school's partner representatives, during spring 2025 three external reviewers evaluated SWEAH's operations during the period 2022-2024.– We are very satisfied with t

https://sweah.lu.se/en/article/how-evaluators-rated-sweah - 2025-11-15

The application process is underway

SWEAH has received 17 new applications from PhD students who wish to join the graduate school starting next year. That's a few more than last year. This time, doctoral students from 8 of SWEAH's 13 partner universities applied. One application each from Dalarna University, Linnaeus University and Linköping University, two from Jönköping University, Kristianstad University and Umeå University, as w

https://sweah.lu.se/en/article/application-process-underway - 2025-11-15

Research and practice met: "A lot of cross-fertilization of ideas"

Right after participating in SWEAH’s workshops on impact and collaboration, PhD student Jerry Norlin, Dalarna University, put the theories into practical use. Norlin presented his research on ‘Older adults’ loneliness: Relationships, everyday strategies and design of support’ at Region Gävleborg’s collaboration conference ”Forskare och praktiker möts” (Researchers and practitioners meet) in Söderh

https://sweah.lu.se/en/article/research-and-practice-met-lot-cross-fertilization-ideas - 2025-11-15

Time to dream about the future

This week, around 20 SWEAH PhD students are visiting the partner university Dalarna University campus in Falun. It's time for the autumn PhD Student Days, 4-5 November, packed with lectures, workshop, discussions and networking. This time the theme is "Future career path". It is important to have a well-thought-out plan to become a fully-fledged researcher in aging and health. What does your dream

https://sweah.lu.se/en/article/time-dream-about-future - 2025-11-15

Quiz i en video

I Canvas videoplattform Studio finns möjligheten att lägga in quiz i en video du skapat. Om du vid det här laget redan har kommit igång med att göra video och ser en nytta med att fortsätta använda video i din undervisning, är videoquiz ett perfekt sätt att ge materialet ytterligare en pedagogisk poäng. Foto: John Schnobrich via Unsplash.com Forskning visar också att lägga till interaktiva moment

https://www.education.lu.se/artikel/quiz-i-en-video - 2025-11-15

Ännu enklare att lyssna på din Canvaskurs

Nu finns Microsofts avancerade läsare (Immersive reader) integrerad och aktiverad för alla användare vilket kommer att underlätta läsningen i Canvas. Den avancerade läsaren finns tillgänglig på alla sidor, kursöversikten och uppgiftsbeskrivningar. Foto: Rupam Dutta via Unsplash.com Olika funktioner Textalternativ Du kan bland annat ändra textstorlek, öka avståndet mellan bokstäver, ändra teckensni

https://www.education.lu.se/artikel/annu-enklare-att-lyssna-pa-din-canvaskurs - 2025-11-15

Undervisa tillgängligt med ny handbok

Vilka anpassningar kan göras vid olika typer av funktionsnedsättningar och vad kan du som lärare tänka på för en mer tillgänglig undervisning? Foto: Tetiana Shyshkina via Unsplash.com.I en inkluderande lärmiljö, med en allt mer heterogen studentgrupp, behöver du som lärare sträva efter att göra din undervisningen tillgänglig för så många studenter som möjligt. För att studenter med funktionsnedsät

https://www.education.lu.se/artikel/undervisa-tillgangligt-med-ny-handbok - 2025-11-15

Tipsa studenterna om digital studieteknik 

Uppdaterad webbplats hjälper studenterna att hantera teknik och lärande i det nya normala Foto: Bruno Emmanuelle Azsk från Unsplash.com För många studenter innebär universitetsstudier både nya sammanhang att navigera i och nya förväntningar på eget ansvar för planering och motivation. De senaste åren har dessutom ökat kraven på att kunna navigera i en digital studiemiljö. Även de studenter som har

https://www.education.lu.se/artikel/tipsa-studenterna-om-digital-studieteknik - 2025-11-15

Använd enkäter i undervisningen med Canvas Survey

Canvas Survey är ett nytt verktyg för att skapa och hantera enkäter direkt i Canvas. Sedan den 1 mars 2022 finns Survey & Report (även kallar Sunet Survey) integrerat i Canvas under namnet Canvas Survey. Den nya funktionaliteten gör det möjligt för lärare att snabbt och lätt kunna genomföra enkätundersökningar på sina kurser. Studenterna på kursen kopplas automatiskt till undersökningen och får no

https://www.education.lu.se/artikel/anvand-enkater-i-undervisningen-med-canvas-survey - 2025-11-15

Ny workshop om videoexamination i Canvas ges i mars och april

Digitala lärmiljöer erbjuder nu en digital workshop om olika sätt att använda video för examination i Canvas. Du kommer att få arbeta aktivt och själv testa olika funktioner under workshopen som leds av Erik Bergsten och Mattias Frisk. Varför en workshop om videoexamination i Canvas? – Alla redovisningar stjäl undervisningstid, studenter ska såklart även redovisa fysiskt och vänja sig vid detta. M

https://www.education.lu.se/artikel/ny-workshop-om-videoexamination-i-canvas-ges-i-mars-och-april - 2025-11-15

Skaffa Inspera-konto genom att ansöka i Lucat

Nu kan du skaffa ditt konto i Inspera genom att ansöka i Lucat. Vanlig användarbehörighet godkänns automatiskt och kontot aktiveras inom ca 15 minuter. Du kan även ansöka om behörighet som administratör, denna roll godkänns av din närmsta chef. Så här gör du Logga in i Lucat. Gå vidare till Lucat – lucat.lu.se   Klicka dig vidare enligt följande: Mina behörigheter > Ansök om behörighet > Behörighe

https://www.education.lu.se/artikel/skaffa-inspera-konto-genom-att-ansoka-i-lucat - 2025-11-15

Lärare berättar om fördelar med digital examination i Inspera

Karin Bergman är lektor och utbildningsledare på Nationalekonomiska institutionen vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I rollen som utbildningsledare har hon under pandemin arbetat mycket med den digitala undervisningen vid institutionen. Här berättar hon om sina tankar om digital examination med verktyget Inspera och ger sina bästa tips. Foto: Håkan Röjder och Nick Morrison på unsplash.com

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-fordelar-med-digital-examination-i-inspera - 2025-11-15

Så skapar du interaktiva moment i dina utbildningsvideor med hjälp av Studio

Foto: Windows från Unsplash.com. Video effektiviserar moment i undervisningen Under pandemin tvingades vi i stor utsträckning att ta till olika verktyg för att kunna utföra den undervisning som våra studenter behövde. Video blev ett av de verktyg som underlättade undervisningen. Video effektiviserade moment i undervisningen; vi behövde inte Zoom-föreläsningar till allt. Även studenterna fick en fl

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktiva-moment-i-dina-utbildningsvideor-med-hjalp-av-studio - 2025-11-15

Ny kurs om mallar, Blueprint och Commons i Canvas för lärare och kursadministratörer

Den 15 juni får du under två timmar möjlighet att lära dig mer om hur du styr innehåll och form i Canvas. Foto: commons.wikimedia.org För de allra flesta av våra studenter är Canvas den viktigaste kontaktytan med både Lunds universitet och deras utbildning på webben. Därför är det utmärkt om information i Canvas är lätt att hitta i och likformig mellan olika moment i en utbildning. Canvas har tre

https://www.education.lu.se/artikel/ny-kurs-om-mallar-blueprint-och-commons-i-canvas-larare-och-kursadministratorer - 2025-11-15

Why bother with blended learning?

The use of technologies to support teaching was essential during the pandemic. But what can they do to support education at a campus university in ‘normal’ times? Here are four reasons why the university might want to plan strategically for the use of digital learning to enhance campus experiences. Continue reading and you will find out more in this opinion piece by Rachel Forsyth. Photo: Ben Davi

https://www.education.lu.se/artikel/why-bother-blended-learning - 2025-11-15

Läraren om blended learning: "En utmaning i att möta andra och lära"

Lars Harrysson är lektor vid Socialhögskolan och undervisar inom socialt arbete och välfärdsfrågor. Som lärare är han pedagogiskt hängiven åt studentcentrerad undervisning där studenternas kreativa och reflexiva förmågor är centrala. Han ser det som sitt uppdrag att få studenterna att utveckla sina arbetssätt för att lyckas och att lära sig så mycket de kan under kursen. Här berättar han om sina t

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-blended-learning-en-utmaning-i-att-mota-andra-och-lara - 2025-11-15

Nya artiklar om studieteknik för studenter

Du kommer väl ihåg att det finns artiklar för studenter om studieteknik i digitala lärmiljöer på webbplatsen campusonline.lu.se? Dit kan du hänvisa studenter för tips om exempelvis engagemang, läsning och planering i mer eller mindre digital undervisning. Nu finns dessutom två nya efterfrågade texter, en om multitasking – eller rättare sagt om uni-tasking – och en om ergonomi. Foto: Ergonofis från

https://www.education.lu.se/artikel/nya-artiklar-om-studieteknik-studenter - 2025-11-15

Vad är viktigast för studenterna i den digitala lärmiljön?

Kanske kan vi lärare nyttja den digitala tekniken till att bli bättre på att ge feedback och ge tydligare struktur åt våra kurser? Kanske ger digitaliseringen oss ett gyllene tillfälle att tänka över innehåll, relevans och vad vi egentligen vill att studenterna ska tänka på när de studerar? Läs Sandra Nilssons krönika baserat på en undersökning publicerad på LTH:s pedagogiska inspirationskonferens

https://www.education.lu.se/artikel/vad-ar-viktigast-studenterna-i-den-digitala-larmiljon - 2025-11-15