Sökresultat
Filtrera
Filtyp
Din sökning på "*" gav 551173 sökträffar
Working Seminar - a method for proactive learning in project based education
This paper presents a method for increased individual and collective student learning called Working Seminar. The method is based on the assumption that groups with a common base of knowledge increase both the group results and the individual learning. The method has been developed and tested in three courses and the results of student projects and the individual comments from students during and
Gränsdragningen för Universitetslärare i Relationen gentemot Studenterna – en analys av det egna förhållningssättet till yrkesmässighet och det privata
Who is enrolling? The path to monitoring in type 1 diabetes trialnet’s pathway to prevention
OBJECTIVE To better understand potential facilitators of individual engagement in type 1 diabetes natural history and prevention studies through analysis of enrollment data in the TrialNet Pathway to Prevention (PTP) study. RESEARCH DESIGN AND METHODS We used multivariable logistic regression models to examine continued engagement of eligible participants at two time points: 1) the return visit af
Strukturerad gruppläsning inför omtentamen
Excellent Teaching Practice - ett forskningsprojekt kring LTHs Pedagogiska akademi
Reductioninglycatedhemoglobin and daily insulin dose alongside circadian clock upregulation in patients with type 2 diabetes consuming a three-meal diet : A randomized clinical trial
OBJECTIVE In type 2 diabetes, insulin resistance and progressive b-cell failure require treatment with high insulin doses, leading to weight gain. Our aim was to study whether a three-meal diet (3Mdiet) with a carbohydrate-rich breakfast may upregulate clock gene expression and, as a result, allow dose reduction of insulin, leading to weight loss and better glycemic control compared with an isocal
Oral vs. written evaluation of students
In this short paper we discuss the advantages and drawbacks of oral and written evaluation of students. First in more general terms and then followed by details of what we did in our course and our experience. Finally, we outline some topics for further study and discussions.
PBL för Teknologer
Trots att PBL betraktas som ett kraftfullt verktyg i undervisningen, råder fortfarande viss tvekan att den skulle vara lämplig i alla utbildningar. Ett annat problem som också diskuteras är om PBL går att tillämpas på stora grupper och i så fall om den är lönsam. I tekniska utbildningar är teknologerna oftast vana vid att ha föreläsningar, övningar och laborationer. Som stöd har man ett genomarbet
Curriculum building and student progression in two LTH engineering study programmes
Vem ska göra gruppindelningen och hur?
Grupparbeten utmålas som pedagogiskt fördelaktiga och av Högskoleförordningen följer, att sådana är ett viktigt inslag i civilingenjörsutbildningen. Artikeln presenterar fallgropar och svårigheter som kan aktualiseras liksom ett antal faktorer som är väsentliga vid gruppsammansättning och examination för att optimera det aktiva lärande som ett grupparbete kan bidra till.
CEQ som rapporterande utvärdering - en kritisk granskning
Operativ och rapporterande utvärdering - erfarenheter av programledare
''Studenterna lär sig det de får arbeta med. Ge dem ett bra arbetsmaterial!''
En viktig faktor för studenternas lärande i en kurs är uppgifterna de arbetar med. Idealt ska de träna studenterna på olika kompetenser, belysa teorin på olika sätt och samtidigt motivera och väcka intresse. Sedan några år tillbaka använder vi ett omfattande arbetsmaterial ''Räkna med variation'' för att undervisa i grundläggande sannolikhetslära och statistisk inferens. Vi kommer att presentera a
Remissyttrande: En reformerad notarieantagning
Återkoppling som del i lärandeprocessen
Återkoppling är centralt för lärandeprocessen. Flera aktuella rapporter har emellertid visat att studenterna vid LTH anser sig få alldeles för lite återkoppling på sina prestationer. Artikeln diskuterar olika former och metoder för återkoppling, studenternas förväntningar på mängden återkoppling samt teori kring lärande och återkoppling.
Återkoppling mellan lärare och studenter ur ett reglertekniskt perspektiv
Återkoppling är centralt för lärandeprocessen. Studenterna behöver få konstruktiv feedback på sina prestationer för att lärandet ska bli effektivt och lyckat. Återkoppling är även ett centralt begrepp inom reglertekniken, där man med hjälp av feedback kan få olika tekniska processer att bete sig på önskat sätt. Vi ställer oss frågan om vilka insikter man kan nå genom att analysera lärandesituation
Pair teaching - an eXtreme teaching practice
In previous papers, we have presented eXtreme Teaching (XT) as a framework for continuous improvement of teaching and learning. In those papers we have also sketched a number of XT practices within the framework, but have not been able to give them any real in-depth treatment. In this paper, we focus on one single XT practice - Pair Teaching - and cover it in more detail. First, we give a short o
Learning Statistics by Doing statistics - med datorn som hjälp att förbättra inlärningen
Relevanta tillämpningar och ett konsekvent datoranvändande genomsyrar grundkursen i matematisk statistik på W-programmet. För en lyckosam integrering av datorn krävs, förutom en lämplig blandning av uppgifter, att hänsyn tas till andra aspekter som t.ex. studenternas ''ägandeskap'' vid sin inlärning.
Kan man lita på kamratgranskning?
I en grundkurs i programmering har tidigare delmålskontroller (diagnostiskt prov som kamraträttats) använts. Om delmålskontrollen utförs väl får studenten bonuspoäng som gäller vid första ordinarie tentamenstillfället. I en kurs med många deltagare blir det tidskrävande och kostsamt om läraren skall rätta alla lösningarna för att dela ut bonuspoäng. Syftet med denna undersökning är att se hur bra
