Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534754 sökträffar

An econometric analysis of the relationship between inequality and growth

In this paper, the role of inequality in growth economics is investigated. Barro (2000) found a positive interaction between inequality and GDP on the growth rate, using data for 1960-2000. This paper focuses on a robustness check of his results due to a revision of the Ginis from Deininger and Squire (1997) in the WIID2 dataset. My regressions cover the same time periods and include additional da

Svensk kod för bolagsstyrning - En studie av börsnoterade företags interna implementeringsprocesser

Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera den företagsinterna implementeringsprocessen rörande Svensk kod för bolagsstyrning i några företag, diskutera inställningen till Koden och dess självregleringsprincip, samt söka samband mellan dessa beståndsdelar och hur väl företagen följer bestämmelserna. Metod: Vår kvalitativa undersökning baseras på en tidigare utförd kvantitativ studie

Januarieffekten ur ett branschperspektiv

Genom våra undersökningar har vi kommit fram till att det uppstår en onormalt hög avkastning under januari månad, i jämförelse med resterande månader. Denna företeelse kan kallas för januarieffekten. Denna är tydligare inom vissa branscher, men så gott som alltid påtaglig under vår undersökta tidsperiod. De tre undersökta faktorerna verkar ha ett samband med januarieffekten för de olika branschern

Implementering av uppförandekod i Kina - Like a bridge over troubled water

Examensarbetets titel: Implementering av uppförandekod i Kina – Like a bridge over troubled water Seminariedatum: 21 Januari 2009 Ämne/kurs: FEK K01, Examensarbete kandidatnivå, 15 ECTS Författare: Johanna Jeppsson, Anna Svensson Henning och Gustav Petersson Handledare: Gösta Wijk Nyckelord: Uppförandekod, Implementering, Kina, Sverige, Kultur Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats är att undersö

Den svenska mobiltelefonmarknaden - en studie i manlit och kvinnligt köpbeteende och marknadsföringens sätt att påverka detta

Som huvudproblem hade vi frågeställningen: Hur skiljer sig mäns och kvinnors preferenser för och köpbeslutsprocesser vid val av mobiltelefon åt och vad påverkar dessa? Hur kan marknadsföringen utformas för att möta dessa olikheter? Syftet med uppsatsen var att genom teori och empiri undersöka kvinnors och mäns preferenser och köpbeslutsprocesser och vad som påverkar dessa samt att undersöka den ma

SAS-Marknadsledare på en avreglerad marknad

Syftet med detta examensarbete är att skapa en helhetsbild av vilka faktorer som låg bakom bildandet av ett lågprisflygbolag inom SAS koncernen. Det vill säga: Vad initierade SAS att starta ett lågprisflygbolag? För att kunna svara på vår frågeställning valde vi ut ett par olika inriktningar och synsätt på strategi inom modern företagsekonomi. Vi applicerade sedan dessa på företaget vi valt att st

Intelligent remuneration in the knowledge economy

Talented people are recognised as being the most important corporate resource over the next twenty years and a competitive compensation system is an important tool in attracting and retaining talent. Traditional pay systems are recognised as being neither cost effective nor motivating people to do more. Often these systems do not contribute to strategic objectives. This study outlines what constit

RFID utifrån slutkonsumenternas perspektiv - Strategisk förändring i olika branscher

RFID är en teknologi som skulle kunna leda till betydande förändringar för ett företags strategiska referensram. Teknologin härstammar från andra världskriget, men det är först på senare år som det introducerats tillämpningar som berör slutkonsumenter direkt. Syftet med denna utredning är att undersöka slutkonsumenternas inställning till en potentiell framtida implementering av RFID. Vi utvecklade

Uppfyller likviditetsgaranterna på Stockholmsbörsen sin funktion

Vårt första syfte var att beskriva hur likviditetsgaranterna arbetar. Sammanfattningsvis kan man säga att de två undersökta likviditetsgaranterna, Remium och Öhman, arbetar på ett liknande sätt. Båda företagen använder liknande urvalskriterier när de väljer vilka bolag de sluter avtal med. Remium med 40 bolag har mer av en portföljstrategi än Öhman, som är likviditetsgarant åt elva bolag och därfö

Nyemissioners långsiktiga aktiekurspåverkan

Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns någon skillnad i börskursutveckling på lång sikt (36 månader) mellan företag som nyemitterar och företag som inte nyemitterar. Vi undersöker även om det finns skillnader i börskursutveckling hos de företag som nyemitterar när hänsyn tas till det bakomliggande motivet. Undersökningen är en eventstudie med buy-and-hold-strategi. Vår studie ger inte

Ekonomistyrning i dagligvaruhandeln

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ekonomistyrningen är utformad i dagligvaruhandeln. Uppsatsen bygger på en undersökning av tre företag, ICA, Coop och Axfood. Vi har med hjälp av teori och empiri tagit fram en egen modell som vi använder för att analysera fallföretagens ekonomistyrning. Vår slutsats är att den befintliga ekonomistyrning som finns i dagligvaruhandeln är högst traditione

Organisation for efficiency in design activities

Tetra Pak is continuously working to increase the efficiency of the whole organisation. There is currently a general demand to improve by 20%. The number is not to be taken literately since efficiency is not defined nor is it specified how it should be measured. At Tetra Top the interpretation is that it is important to focus on efficiency and that it is up to individuals how and when it can be at

Från ord till handling- spridning och förankring av en vision

Problem: Hur kan en organisation arbeta för att individerna i organisationen ska ta till sig den uttalade visionen på ett sådant sätt att den faktiskt påverkar det dagliga arbetet? Syfte: Vårt syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar spridningen och förankringen av visionen hos medarbetarna i organisationen Metod: Studien baseras på djupintervjuer med respondenter på två fallföretag, Bil

Konsumenten som vandrande reklampelare

I dagens moderna samhälle möts en människa av flera tusen olika kommersiella budskap varje dag, i hemmet, på gatan, i butiker och i andra offentliga miljöer. Vi ser t.ex. logotyper överallt, på kaffekoppar, galgar, hus och kläder och de är idag en sådan självklarhet i våra liv att de flesta av oss knappt reagerar längre på alla de reklambudskap som angriper oss. Kläder är en produktkategori där va

Marknadens HUmör -Hur påverkar det spekulationer kring delårsrapport?

Syfte Syftet med denna uppsats är att undersöka om spekulationer före delårsrapport påverkas av börshumöret och således genererar abnormal avkastning i samband med att rapporten levereras. Teori Här presenteras teroin om den effektiva marknadshypotesen men det ges även en översikt av ämnet behavioral finance idag och dess utveckling och intåg på den ekonomiska arenan. Metod Undersökningen har gjor

Växelkursprognoser för 2000-talet

Titel: Växelkursprognoser för 2000-talet Ämne/kurs: NEKK01, Examensarbete C, 15 högskolepoäng Författare: Kenth Hedberg Handledare: Thomas Elger och Fredrik NG Andersson Nyckelord: Sverige, nominella växelkurser, prognoser, UIP Syfte: Syftet med uppsatsen är att fylla tomrummet av att det bara finns ett fåtal svenska studier för 2000-talet. Uppsatsen kommer att belysa hur den nominella växelkursen

Sociala normer och skatteundandragande

En anmärkningsvärd skillnad mellan spelteoretiska modeller rörande skattebetalning och verkligheten är att de förra i avsevärd grad tenderar att överskatta skatteundandragandets storlek. I denna uppsats ställs frågan om man genom att införa sociala normer i en modell för skatteundandragande kan nå ett resultat som i högre grad överensstämmer med den verkliga nivån. Det kan sägas vara möjligt att i

Användarmedverkan - en kritisk framgångsfaktor för ERP?

Denna uppsats redovisar huruvida användarmedverkan kan ses som en kritisk framgångsfaktor i införandet av ett ERP-system. ERP-system kan sägas vara en vidareutveckling av Informationssystem (IS) och i tidigare avhandlingar och uppsatser har det framgått att användarmedverkan är en kritisk framgångsfaktor vid införandet av olika IS. I samband med detta kunde därför följande hypotes formuleras: Bord

Behave and Be Attractive: The Impact of Governance on FDI Inflows

This paper examines how governance affects FDI inflows using cross-country analysis for a sample of 156 countries over the period 1996-2004. It looks into six different dimension of governance, measured by indicators constructed by Kaufmann, Kraay and Zoido-Lobatón: (1) Voice and Accountability, (2) Political Stability and Violence, (3) Government Effectiveness, (4) Regulatory Quality, (5) Rule of

Regional Integration and Production Fragmentation -the Case of the Hungarian Telecom Industry

This paper analyzes production fragmentation in the telecommunications industry, using Hungary as a case study. The driving forces of production fragmentation are partly industry and product characteristics but also conditions in the environment, among which transaction cost are especially important. Because of its characteristics, the telecommunications industry has high fragmentation potential a