Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529630 sökträffar

As smoooth as it gets: En kvalitativ studie om svenska betaltjänsten Klarnas användning av strategisk kommunikation på Instagram för att marknadsföra kreditbetalning till unga vuxna.

Today, financial technology (fintech) companies implement marketing strategies targeting young and financially inexperienced adults to increase their habits of consumption using credit. Among the services provided by these companies, the concept Buy-Now-Pay-Later (BNPL) is the one that stands out within the context of marketing. Although this is a common concept within an industry, this essay choo

Patienters upplevelse av tidig mobilisering på intensivvårdsavdelningen

Bakgrund: Det verkar råda konsensus kring att tidig mobilisering är en viktig del i patientens återhämtning och det finns flera studier som understryker dess fördelar. Dock finns mindre forskning på hur patienterna upplever den tidiga mobiliseringen. Mer forskning skulle kunna innebära en ökad förståelse för vad dessa individer går igenom och därmed eventuellt förbättra patienters upplevelse av ti

Talking about the problem without a solution: The case of climate scientists discussing climate change on Twitter

Climate scientists are trustworthy climate change communicators. However, little research exists on how they communicate and how to better engage with their followers. This thesis focuses on Climate Twitter to better understand how often climate scientists are active, which tone they use, what content they share, and how this impact engagement. This thesis has identified that climate scientists us

Nöjdare i det privata? En statistisk studie av brukarnöjdhet i privat och offentlig äldreomsorg och hemtjänst

2008 började Socialstyrelsen genomföra nöjdhetsundersökningar hos brukare i äldreomsorgen och hemtjänsten i Sveriges kommuner. Med ambitionen att undersöka om hypotesen “Ju högre andel privata omsorgsutförare i en kommun, desto högre brukarnöjdhet” stämmer, har vi genomfört en statistisk studie av Socialstyrelsens brukarundersökningar om äldreomsorgen och hemtjänsten i 126 kommuner från år 2019. V

Skiftet Från Fysisk till Digital Mässa: utifrån teknikacceptans och digital literacy

Den period som undersöks är en unik tid i att Covid-19 tvingat fram hårda restriktioner och rekommendationer på hur vi skulle träffas fysiskt. Det ledde till att även karriärmässor som traditionellt varit fysiska fick tänka om för att genomföras digitalt. Skiftet från fysisk till digital mässa i projektarbetets olika delar är något som inte har forskats på tidigare då skiften inte varit påtvingade

Screening av prediabetes

Over the past years type 2 diabetes has become a complex consequence of better economic standards with growing economic and life quality costs. Prevention and deferral of type 2 diabetes through detection and preventive treatment of prediabetes will be crucial. The method of detection is therefore an important part in the prevention of type 2 diabetes. The aim of this essay was to analyze the co

Sustainable Swedish Industry by Improved Excess Heat Recovery

VAD SKA VI MED KYLTORN TILL? Vad skulle kyltorn kunna ha med Sveriges hållbarhetsmål att göra? Enorma mängder energi går åt till att kyla processer och det är inte helt osannolikt att den går till kyltorn. Att kyla med kyltorn är effektivt, men värmen är bortkastad till luften. Om man kunde göra något med energin skulle det kunna liknas med en outnyttjad guldåder. Sverige följer åtagandet i AgendAchieving a sustainable Swedish industry will require better utilization of resources already available and already spent. Nationally, vast amounts of heat are released into the atmosphere and not made use of. If only a fraction of this energy could be exploited, the path to net zero emission society by 2045 would be thousands of tons worth of CO2 closer. In Sweden, 25% of excess heat delivered to

You Screwed up my Classic! Fidelity to Nostalgic Adaptations in Audiences' Perspective

This research focuses on fidelity in adaptation studies from the audience’s perspective since the audience usually has less power in contributing to the academic field. To see to what extent the transformation of fidelity in adaptation studies in terms of the scholars applies to the audiences, including amateurs and film critics. A case study on the Swedish story Utvandrarna (The Emigrants) was do

"Ligger man på en E-nivå på kören och A-nivå på ensemble så kan det inte bli så himla högt betyg": En studie om ämnesintegration och bedömning i kursen Ensemble med körsång

För att ta reda på gymnasielärare och gymnasieelevers erfarenheter av bedömning och ämnesintegrerat arbete i kursen Ensemble med körsång genomfördes en studie, bestående av intervjuer med lärare och en enkät som gavs till elever. Vår nyfikenhet på ämnet grundar sig i ett begrepp en klasskamrat mötte på vår VFU, nämligen “ensemble med körtvång” som gjorde. Det gjorde oss undrande över hur kursen EnIn order to uncover high school teachers’ and high school student’s experience of assessment and subject integration proportion of the course Ensemble with Choral Singing, a study was conducted, comprised of interviews with teachers and a survey that was provided to students. Our curiosity about the subject is based on a concept a classmate encountered during our internship, namely “ensemble med k

The EU Taxonomy Effects on Swedish Sustainable funds

To facilitate a transition into a more sustainable economy, the EU Commission has introduced a new regulatory framework in order to redirect capital flows to sustainable projects and activities. The new EU taxonomy (EUT) aims to facilitate these investments into sustainable activities while mitigating the inherent risk of greenwashing within the financial industry. This study will investigate how

CRM-systems värdeskapande för försäljningspersonal

Som resultat av den förändring som försäljning genomgått i samband med den ständiga teknologiska utvecklingen, har försäljare idag tillgång till en avsevärt större mängd data än tidigare. För att kunna ta vara på denna data och för att bättre möta sina kunders behov har användningen av Customer Relationship Management (CRM) system blivit allt vanligare inom säljande organisationer. Syftet med ett

Gymnasieelevers uppfattning av skolans sex- och samlevnadsundervisning - En enkätstudie med fokus på reproduktiv och prekonceptionell hälsa

Bakgrund: tidigare forskning har visat att unga i Sverige ofta har kunskapsbrister inom områdena fertilitet och reproduktion, samtidigt som de uttryckt missnöje med skolans sex- och samlevnadsundervisning. Syfte: syftet med studien var att kartlägga gymnasieelevers uppfattning om skolans sex- och samlevnadsundervisning samt deras kunskaper inom reproduktiv och prekonceptionell hälsa, utifrån jurid

Systerlig delning av data mellan moder- och dotterföretag

Datadelning över företagsgränser är ett arbetssätt som tillgängliggör data för parter utanför dataägarens företag som annars inte hade haft tillgång till nämnd data. Arbetssättet blir alltmer vanligt och det finnes fördelar med att nyttja delning av data för att främja ekono-miska resultat. Det finns flera olika metoder för att dela data för företag att välja mellan, med olika fördelar för respekt

Impact of Communication of CSR Initiatives on Employee Commitment in Professional Service Firms: A Case Study of the Big Four in Sweden

Researches of the previous years have primarily focused on the impact of corporate social responsibility (CSR) and the communication thereof, yet there has been relatively few studies investigating the impact on internal stakeholders, namely employees. The organizational commitment of employees is influenced by different factors and it is important to investigate to determine the degree to which C

Effective Emergency Online Teaching

Due to the COVID-19 pandemic, educators had to conduct emergency online teaching from home. This rapid switch required a lot of individual learning for teachers, even those who had conducted planned online teaching before the health crisis, impacting their effectiveness. As teachers adapted to their digital teaching environments, they faced technical challenges with teaching tools and increasing c

Informationsdelning inom B2B

Delning av produktinformation mellan leverantörer och återförsäljare i edetaljhandelsbranschen har länge varit en komplex process med många faktorer att ha i åtanke. Ineffektiv struktur på data, avsaknad av gemensam standard samt data som saknas är exempel på utmaningar som leverantörer och återförsäljare måste bemöta. Hur komplett produktsidan är har en direkt korrelation med kundupplevelse och k

Something Stolen, Something New, Something Copyright Protected in the EU – A Study of Swedish Compatibility with EU Copyright Law Following the Pelham Judgment

Kreativiteten är inneboende och speciell för människan. Så länge vi har skapat har vi gjort det utifrån vad tidigare tagit del av. Så var fallet för de klassiska kompositörerna från upplysningstiden, för rockstjärnorna på 70-talet och för den tidiga generationen DJ:s från Jamaica och New York som, så fort tekniken tillät det, började sampla tidigare musik och mixa sina egna versioner med dem, vilkCreativity is at the very essence of being human. For as long as we have created, we have done so on the basis of what we have seen previously. This was true for the classical composers of the enlightenment, for the rock stars of the 70s and for the early DJs of Jamaica and New York who, when technology allowed it, started to extract samples from previous music and making their owns tracks with it

Successful Adult Learning Principles in Non-Academic Articles, Organizations, and Academic Theory

Non-academic articles on websites propose adult learning principles without including evidence of academic theory as a validation. As organizations rely on these principles to design adult learning, it is important that organizations are aware of validated principles to make adult learning successful. This study reviews what prominent principles of adult learning can be validated by theory. This i

Regnbågsflaggan som strategi?

Organisationer väljer idag i större utsträckning att övergå från traditionella medier till digitala plattformar för att kommunicera sin varumärkesidentitet. Digital marknadsföring ger organisationer möjlighet att nå ut till en stor publik, kommunicera sitt varumärke och lyfta upp deras värderingar. I samband med denna utveckling har organisationer idag ett större behov av att differentiera sig fråOrganizations are increasingly choosing to switch from traditional media to digital platforms to communicate their brand identity. Digital marketing gives organizations the opportunity to reach out to a larger audience, communicate their brand and express their values. In coherence with this development, organizations have a greater need to differentiate themselves from competitors and take action